Avatar billede guldklumpen Nybegynder
26. marts 2006 - 13:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hjælp til inser into

Er kørt lidt fast.

Kolonnen der skal indsættes i afhænger af brugerens id.

    holdkode= request.form("holdkode")

    strSQL = "insert into kontakt("
    strSQL = strSQL & "'" & holdkode & "',"

der hænget jeg helt fast - uanset hvad jeg prøver at skrive får jeg en fejl.

Håber der er nogen der har de vise sten.
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
26. marts 2006 - 13:26 #1
prøv med denne

strSQL = "Insert into kontakt ("& holdkode &") values ('" & "det der skal sættes ind" & "')"
Avatar billede mekawi Nybegynder
26. marts 2006 - 13:42 #2
Hvis du ikke vil udfylde alle felterne i dit table i én og samme query skal du selvfølgelig angive feltnavnet du ønsker at indsætte data i:

strSQL = "insert into kontakt (navn,adresse) values ('" & request.form("navn") & "','" & request.form("adresse") & "')"

Prøv evt. at skrive følgende inden du eksekverer din sql:
response.write(strSQL)
response.end()

//Kim
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
26. marts 2006 - 13:54 #3
-> mekawi
nej man kan godt angive feltnavne ud fra en request eller session

holdkode= request.form("holdkode") 'valg af kolonne
holdnr= request.form("holdnr") 'valg af kolonne

strholdkode= request.form("holdkode") 'hvad der skal sætte ind i kolonnen
strholdnr= request.form("holdnr") 'hvad der skal sætte ind i kolonnen

strSQL = "Insert into kontakt ("& holdkode &","& holdnr &") values ('" & strholdkode & "','" & strholdnr & "')"

response.write strSQL 'her udskriver du din streng for at tjekke
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
26. marts 2006 - 13:56 #4
men pas på at det du sætter dit feltformat til i access har samme format som du giver brugeren lov til at indtaste
Avatar billede guldklumpen Nybegynder
26. marts 2006 - 13:58 #5
det virker når jeg gør lige prøvis hvad du skrev, men når jeg skal have de andre kolonner med så kniber det.

Hvad gør jeg forkert?

    strSQL = "Insert into kontakt ("& holdkode &",foto,navn,titel,tlf)"

    strSQL = strSQL & "values("

    strSQL = strSQL & " true,"
    strSQL = strSQL & "'" & foto & "',"
    strSQL = strSQL & "'" & navn & "',"
    strSQL = strSQL & "'" & titel & "',"
    strSQL = strSQL & "'" & tlf & "')"
Avatar billede guldklumpen Nybegynder
26. marts 2006 - 14:08 #6
sorry - det virker.

det er mig der sidder og sover
Avatar billede guldklumpen Nybegynder
26. marts 2006 - 14:09 #7
tusind tak for hjælpen.
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
26. marts 2006 - 14:23 #8
det var så lidt - men pas på med hensyn feltformaterne og bruger input - det kan godt give tæsk
Avatar billede mekawi Nybegynder
26. marts 2006 - 14:32 #9
-> mitbrugernavn
DOH, selvfølgelig kan man det - det er jo hele pointen med Backend (jeg er jo ikke idiot). Men der er en HEFTIG sikkerhedsrisiko i at bruge en værdi fra et formelement til angivelse af feltnavne i en query!!!!!! Jo mere dynamisk input baseret på brugervalg du har i en query, des større mulighed er der for en bruger at kunne eksempelvis slette hele din db. Men hey, det er jo jeres valg....
Avatar billede guldklumpen Nybegynder
26. marts 2006 - 14:32 #10
tak for rådet!