Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 21:30 Der er 33 kommentarer

Grafik problem

Nogen der kan hjælpe mig med forslag til at løse det her?

http://www.playa.dk/crap.gif

Det undrer mig lidt, at det bliver fanget på screenshotet, men det betyder vel bare, at det ikke er skærmen den er gal med? Skærmstikket sidder skruet fast i begge ender, og det begyndte ret pludseligt her til aften og blev hurtigt forværret :(
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
25. marts 2006 - 21:32 #1
der er vist noget rod med drivere til grafikkortet... hvilket mærke er det, og hvilken version af driveren bruger du?

/FunteX! :-)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 21:42 #2
RADEON 9700 og det kan godt passe med drivere, da min kæreste skulle afspille noget skoledaller (.mov) som ikke kunne afspilles i iTunes og nyere quicktime udgaver af en eller anden grund, så rodede mig ud i alle mulige alternative drivere, så jeg har sikker fået slettet noget (og jeg endte med at installere Quicktime 5 ^^). Men min ATI setup påstår vist, at driveren er god nok (nej - jeg har ikke så meget styr på sådan noget ;)) Driver date: 14-09-2005. Driver version: 8.18.0.0.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
25. marts 2006 - 21:46 #3
jeg vil anbefale at du henter den nyeste catalyst driver og installere den (de har lige smit en ny på siden) :-)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
25. marts 2006 - 21:53 #4
jeg har også selv haft samme problem med gamle drivere; da jeg havde installere xp, ville xp bruge sin indbyggede driver til mit radeon 7000, det resulterede i at når jeg skulle spille he sims 2, stod at og blinekde rødt og hvidt. det hjalp først da jeg hentede den nyeste ATi catalyst driver :-)

det er egentligt utrolig hvad en driver opdatering kan gøre...
Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 22:09 #5
Okay - det hjalp så ikke. Rent faktisk sendte den en fejlmeddelelse til ATI om, at den havde måtte resette min VPU, da denne ikke svarede længere???

Det skal lige siges, at det har fungeret fint så sent som i formiddags, da jeg skrev opgave, så jeg kan ikke se, hvad der skulle have ændret det til det her crap :( Jeg kan også lige sige, at den også ser helt forskruet ud under opstart (både i dos og windows load skærmen)...

Jeg begynder snart at tude ;)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 22:10 #6
Udover de 150 point smider jeg "a whole lotta love" oven i bøtten ;)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 22:11 #7
en anden ting er, at det hakker helt sindsygt, når jeg scroller nu (opdateringstiden er meget langsomt og man kan se opdateringen rulle ned over skærmen), hvis det hjælper nogen?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
25. marts 2006 - 22:17 #8
med den forklaring du kommer med, tyder det på at enten chippen bliver for varm eller også er det røget en pipeline...

prøver lige at se om der skulle være et diagnostiseringsværktøj til gfx kort... :-)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 22:22 #9
ved ikke hvad en pipeline er, og det skete hurtigt efter opstart, så hvis den er for varm må det være fordi blæseren er gået? (går ud fra at der sidder en blæser på grafikkort også? ;))

et program ville være påskønnet :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
25. marts 2006 - 22:27 #10
på alle nyere grafikkort sidder der blæsere, indklusiv 9700., prøv at slukke for computeren og mærk forsigtigt på grafikkortet...

en pipeline er kernen i et grafikkort, jo flere pipelines et grafikkort har desto mere advanceret grafik er det i stand til at håndtere, og hvis sådan en går, gan det resultere i mærkelige billeder (dette er den korte udgave, der ligger meget mere bag, som jeg ikke vil komme ind på her) :-)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 22:36 #11
havde lige siden åben. Blæseren kører for fuld kraft, men både den og CPU får jo suget lidt støv ind, men det kan vel ikke være skyld i det her?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
25. marts 2006 - 22:40 #12
nu kan jeg jo ikke sidde og se forholdene i din comp, men støv kan godt nedsætte det airflow der skal til for at køle rigtigt. så støv kan godt have en negativ indvirkning...
Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 22:43 #13
sluk&støvsuge - bare for en sikkerhedsskyld. Hvordan ser det ud med sådan et program, du snakkede om. Findes det overhovedet? :(
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
25. marts 2006 - 22:45 #14
jeg leder stadig.... :-)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 22:59 #15
tak :)

Sluk&Støvsug hjalp øjensynligt, men det er der stadig lidt og det hakker stadig, når der scrolles... :/
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
25. marts 2006 - 23:00 #16
http://www.futuremark.com/download/

er det eneste jeg kan komme frem til.... men jeg ved ikke om andre har et godt prog til dette... :-)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
25. marts 2006 - 23:02 #17
hvis 3dmark ikke laver en for stor log, så kan du bare smidde den herind, så kigger vi på den i morgen.... :-)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 23:03 #18
hmm... tror ikke det kan diagnosticere fejl? Men kun almindelig performance?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
25. marts 2006 - 23:06 #19
javel ja.. jeg har aldrig brugt det program da jeg kun har haft bøvl med driverene, og en opdatering var nok.. :-)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
25. marts 2006 - 23:08 #20
men jeg kigger lige på det i morgen tidlig... jeg syntes godt nok jeg er blevet træt.... ;-)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 23:08 #21
me to - så får ikke downloadet det i aften, og skal flytte i morgen :p Smider det op, når jeg kan :) - tak for hjælpen :)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
25. marts 2006 - 23:29 #22
Lige en sidste ting dog. Jeg rodede inde i catalyst advanced. Da jeg gik ind under 3d indstillinger kommer der et lille 3d objekt frem? Det fik jeg ikke - til gengæld fik jeg en fejlmeddelelse fra windows om at det var crashet :/
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. marts 2006 - 23:39 #23
prøve evt disse drivere

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1328

eller

http://www.dna-drivers.com/page.php?id=31

Bruger selv omega driverne, de er rigtig gode. Husk at afinstallere alt gammelt driver stads først, i tilføj/fjern programmer
Avatar billede gorgeous Nybegynder
26. marts 2006 - 08:46 #24
Nu ved jeg som sagt ikke meget om det, men da grafikken allerede er fucket up inden jeg kommer ind i windows (i booten f.eks.), så er det vel egentlig ikke drivere, da de ikke har effekt der endnu? Måske grafikkortet/kablet bare er stået af?
Avatar billede gorgeous Nybegynder
26. marts 2006 - 08:50 #25
Det skynder jeg mig lige at tage i mig igen. Der er ikke noget galt i booten - først i windows xp loading screen (masse blå firkanter).
Avatar billede gorgeous Nybegynder
26. marts 2006 - 09:01 #26
Nå - jeg afinstallerede og smed omegadriverne ind. Da den bad mig om at genstarte, så windows load screen helt perfekt ud, men da jeg kom ind i windows var den lige så gal igen :(
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
26. marts 2006 - 17:21 #27
er det en fladskærm du køre med...?
Avatar billede gorgeous Nybegynder
26. marts 2006 - 18:34 #28
Ja - det havde jeg lige glemt at nævne. En Samsung SyncMaster 172T
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
26. marts 2006 - 19:44 #29
tanken slog mig lige, at det godt kunne være skærmen... prøv at sætte en anden skærm til... :-)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
26. marts 2006 - 19:52 #30
Jeg tror ikke, det var skærmen, for så burde man ikke kunne se fejlen på et screendump?

Jeg prøvede at vende skærmstikket om (har ikke kunnet få fat i et nyt), men det gjorde ingenting. Så åbnede jeg boksen tog kortet ud og rengjorde så godt jeg kunne (støvsuger til vpu-fan'en ;)) og maste det fast igen, og nu lader det rent faktisk til at virke igen (læs: ingen prikker endnu og ingen scroll-hak. Så hvis det virker nu, så er alle hermed udråbt til darlings ;)

Hvis der er nogen, der kan give mig en forklaring på, hvad der rent faktisk er sket - psyco var lidt inde på noget varme? - så vil jeg meget påskønne det, så jeg forhåbentligt kan forebygge det :)

tak for hjælpen :)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
26. marts 2006 - 19:52 #31
crap - der var scrol-hackeriet igen... prøver lige et spil :/
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
26. marts 2006 - 20:01 #32
det der er sket, er (som mange folk glemmer) at computere og støv ikke er gode venner. lige som med køleribberne på cpu'en også skal have en rengøring i ny og næ.
støvet ligger sig som et isolerende lag på det element der skal køles (rent faktisk har der være tilfælde hvor computeren er brudt i brand, pga for meget støv - men heldig vis sker det sjæent) en ting der også er hværd at huske, er kølepastaen, den skal også skiftes. :-)
Avatar billede gorgeous Nybegynder
26. marts 2006 - 20:15 #33
nåh - kan ikke starte nogen spil, så 3d'en virker i hvert fald ikke :/ prøvede at installe directx igen, og efter reboot ser skærmen grim ud igen i windows... så nu er jeg back to square one - men støvet er i hvert fald ikke et problem længere ;)