Avatar billede kreinoee Nybegynder
24. marts 2006 - 16:50 Der er 7 kommentarer

Problemer med statisk ip i suse 10

Hej.

Jeg har en maksine som skal kører en spil server, og af denne grund skal den have en statisk ip, da porten skal forwardes i routeren til denne ip.
Jeg har via yast instillet netkortet til at kører med den faste ip: 192.168.15.3, indstillet DNS server adresser samt gateway. Det virker umiddelbart fint, den går fint på nettet og spil serveren virker.
Problemet opstår når jeg så genstarter computeren. Umiddelbart skulle man jo tro at den ville bruge samme opsætning som den lukkede ned med, men dette ser ikke ud til at være tilfældet, i hvert fald vil den lige pludselig ikke vis nogle hjemmesider fra nettet. Spilserveren for som standard en lidt underlig adresse:"127.0.0.1". Hvis jeg tvinger spil serveren til at starte med 192.168.1.3 vil den gerne dette. Under monitore i suse menuen, er der en monitor for netværksgrænseflader, og her kan jeg se at eth0 har den rigtige ip: 192.168.15.3  mens den ip som spilserveren umiddelbart fik: 127.0.0.1 såt under en enhed der hedder lo.

Jeg er nybegynder til linux, og har ingen ide om hvad denne lo er for noget, jeg gætter på at grunden til jeg ingen hjemmesider kan se, er at den lige som spillet, prøver at bruge lo til at gå på nettet med i stedet for eth0 som den skal.

Hvis jeg sætter den op til automatisk at få tildelt en ip fra en DHCP server virker det upåklageligt, bortset fra at jeg så har et port forwarding problem.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, er nybegynder til linux.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
26. marts 2006 - 23:30 #1
Kan du ikke sætte din DHCP server til at give den maskine den samme IP hvergang?
Det kræver normalt kun at du opgiver mac adressen på eth0 til dhcp serveren, det kan du se ved at skrive ifconfig.
så er det det felt der hedder HWaddr.
Avatar billede kreinoee Nybegynder
27. marts 2006 - 08:28 #2
desværre det undersøtter DHCP serveren ikke, mit bedste bud indtil videre er at sætte Client Lease Time så højt som muligt, og satse på at computeren for uddelt den samme ip hver gang.
Avatar billede kreinoee Nybegynder
27. marts 2006 - 08:50 #3
Jeg kom til lat tænke på, at hvis problemet ikke umiddelbart er sådan at løse, kan man måske så ikke komme rundt om det, ved at ændre på instillingerne hver gang der bliver logget ind, den bruger som kører serveren har nemlig ingen brug for at komme på nettet, men der er en anden bruger som har. Er der nogle kommandoer til at ændre disse netværksinstillinger, for så kan man jo bare ligge dem ind i .profile filerne.
Avatar billede langbein Nybegynder
31. marts 2006 - 01:19 #4
Nå har jeg ingen suse kjørende for tiden, men et er helt sikkert, og det er at det skal være mulig via Yast å sette opp en fast ip. Her er det nok bare snakk om litt "fingertrouble".

eller så er 127.0.0.1 eller lo det samme. Det er serverens interne lokale adresse til seg selv. Alle linux bokser har dette.

Disse adressene 192.168.1.3 og 192.168.15.3 vil ellers i utgangspunktet ikke kunne ha kontakt med hverandre hvis nettverksmasken er 255.255.255.0 (Da blir det nettverk no 192.168.1.0 og nettverk 192.168.15.0 altså to forskjellige nettverk.)
Avatar billede langbein Nybegynder
31. marts 2006 - 01:22 #5
Eksempel: eksisterende utskrift fra redhat server

[root@blackie /]# ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:10:DB:90:F4:E4
          inet addr:10.0.0.2  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.255.255.0
          EtherTalk Phase 2 addr:65280/25
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:1819440 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1825761 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0
          RX bytes:222234114 (211.9 Mb)  TX bytes:810314515 (772.7 Mb)

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          EtherTalk Phase 2 addr:0/0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:27296 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:27296 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0
          RX bytes:4228506 (4.0 Mb)  TX bytes:4228506 (4.0 Mb)
Avatar billede langbein Nybegynder
31. marts 2006 - 01:28 #6
Her er litt stoff på engelsk. Hvis den har kun ett netverkskort så er det nok eth0. Så er det å sette manuell adresse til dette, og så save på riktig måte.

Som vist over så kan kommando "ifconfig" fra shell fortelle om hvordan konfigureringen er.

http://www-uxsup.csx.cam.ac.uk/pub/doc/suse/suse9.3/suselinux-adminguide_en/sec.basicnet.yast.html
Avatar billede off-line Nybegynder
14. juli 2006 - 01:08 #7
Selv om vi ikke har samme problem, er min løsningen, hvis du også har windows på samme maskine,
værd at se på:http://www.uniteit.dk/spm/245