Avatar billede avalon116 Nybegynder
24. marts 2006 - 09:00 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

reference i formel

Jeg har en formel, der bliver for lang fordi der refereres til regneark, der ligger i en lang sti. Regnearkende der refereres til ligger to mapper højere oppe end den der refereres fra. Kan man referere til "to niveauer højere oppe" i stedet for til hele stien?
Avatar billede b_hansen Novice
24. marts 2006 - 10:07 #1
Nej. Excel konverterer automatisk referencen om til en sti.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
24. marts 2006 - 11:05 #2
Nej, men du kan evt. tildele referencen et navn, og dernæst bruge det i din formel.
Avatar billede avalon116 Nybegynder
24. marts 2006 - 11:59 #3
Hvordan gør man det?
Avatar billede b_hansen Novice
24. marts 2006 - 12:14 #4
Hvis der kun er tale om få referencer, kan det være en udmærket ide. Men er der tale om mange, er jeg bange for, det bliver uoverskueligt.
Avatar billede excelent Ekspert
24. marts 2006 - 18:07 #5
eks.
Indsæt/Navn/Definer

Tast fx  sti  i ruden 'Navne i projektmappe'

I ruden refererer til taster du:

="C:\Mape1\Mappe2\Mappe3\Projektmappenavn.xls"

klik knappen 'Tilføj'

så kan du bruge 'sti' i stedet for C:\Mappe1\Mappe2\Mappe3\Projektmappe.xls

rettes til så det paser til din opsætning
Avatar billede avalon116 Nybegynder
24. marts 2006 - 19:45 #6
Hvordan bruger man den så? Kan du give et eksempel?
=sti\ark1'!$A$1?
Avatar billede mrjh Novice
24. marts 2006 - 19:56 #7
Du skriver bare =sti
Avatar billede excelent Ekspert
24. marts 2006 - 19:58 #8
i din formel, der hvor du ellers ville have skrevet stien
Avatar billede excelent Ekspert
24. marts 2006 - 20:05 #9
må vi se formlen
Avatar billede avalon116 Nybegynder
26. marts 2006 - 22:11 #10
jeg har den ikke her, men det er noget i stil med (blot en længere formel og også en længere sti):
='[UNDEROMRx1.xls]Sammentælling hele arket'!$C$4+'[UNDEROMRx2.xls]Sammentælling hele arket'!$D$5+'[UNDEROMRx3.xls]Sammentælling hele arket'!$E$7+'[UNDEROMRx4.xls]Sammentælling hele arket'!$F$9+'[UNDEROMRxx.xls]Sammentælling hele arket'!$G$10+'[UNDEROMRx5.xls]Sammentælling hele arket'!$H$11+'[UNDEROMRx6.xls]Sammentælling hele arket'!$I$12
Avatar billede mrjh Novice
26. marts 2006 - 22:27 #11
I stedet for at navngive stien, kunne du også overveje at importere dine data fra dine filer ind i dit regneark, og arbejde videre med dem herfra
Avatar billede excelent Ekspert
27. marts 2006 - 05:23 #12
ja det bliver godt nok en lang formel, desværre fik du ikke det centrale med, nemlig stien, så det må vente. Men ud fra det du har med her (Projektmappe og ark navne) var det da oplagt, at omdøbe de arknavne til noget kortere fx. Sum el. Total el. blot S. Man kunne også omdøbe projektmapperne til UOMRx1.xls, UOMRx2.xls osv. Disse ændringer er måske lige nok til at løse problemet, ellers er der jo stadig 'sti' forslaget. Altså der i formlen, hvor stien skule stå skriver du sti. eller det ord du måte vælge som substitut for stien.
Avatar billede avalon116 Nybegynder
27. marts 2006 - 08:45 #13
jeg kan ikke få det med sti til at virke. Kan du ikke give et eksempel på hvordan en referenca med sti ser ud?
Avatar billede avalon116 Nybegynder
27. marts 2006 - 08:47 #14
mrjh> importere data? Mener du, så de bliver en del af arket?
det dur ikke. Der er tale om 70 forskellige regneark, som der linkes til.
Avatar billede b_hansen Novice
27. marts 2006 - 08:49 #15
Kunne en anden løsning være, at du laver en mellemløsning, således at du har et ark, hvor du laver nogle subtotaler, før du laver de endelige summeringer?
Avatar billede avalon116 Nybegynder
27. marts 2006 - 08:59 #16
Nej der kan ikke laves subtotaler.

I ovenstående eksempel, med stien ="C:\Mape1\Mappe2\Mappe3\Projektmappenavn.xls"
mangler der noget reference til nogle celler. Det er den del jeg mangler i denne løsning. Så hvis "sti" er defineret til
="C:\Mape1\Mappe2\Mappe3\Projektmappenavn.xls"

ville man så i en formel bruge ="C:\Mape1\Mappe2\Mappe3\Projektmappenavn.xls"a1? eller hvad?
Avatar billede mrjh Novice
27. marts 2006 - 09:13 #17
Hvis det kun er en celle, navngiver du den som ='C:\Mape1\Mappe2\Mappe3\[Projektmappenavn.xls]Ark1'!A1
F.eks.
Avatar billede mrjh Novice
27. marts 2006 - 09:16 #18
Og herefter henter du den med =sti i din celle
Avatar billede avalon116 Nybegynder
27. marts 2006 - 09:28 #19
nå ok, man er nødt til at have cellereferencen med som en del af "sti". Ja så vilel den løsning ikke du.

Jeg deler pointsene lige, da der ikke ser ud til at være en løsning på problemet.
Avatar billede mrjh Novice
27. marts 2006 - 10:11 #20
Ja du er nødt til at have cellereferencer med. Men var det ikke også det du ønskede?
Avatar billede avalon116 Nybegynder
27. marts 2006 - 14:14 #21
nej hvis man kunne lave en sti via Navn og så kombinere denne med forskellige celler ville det løse probleme. Hvis jeg skal lave en sti for hver reference ville det tage 100 år.
Avatar billede excelent Ekspert
27. marts 2006 - 19:27 #22
Hvis alle dine projektmapper ligger i samme mappe, og de er navngivet 'UNDEROMR' + et tal .XLS
kan følgende makro samle dine værdier i en celle du vælger i dit summerings ark. (her er valgt A2)
I mit eksembel, har jeg oprettet 6 nye mapper (Testmappe1 til 6), hvor summeringsfilen ligger i
Testmappe6 og alle øvrige (UNDEROMR1 TIL 7) i Testmappe4. (disse skal naturligvis ændres til din struktur)

Er dette ikke tilfældet, kommer makroen dog til at fylde en hel del mere.

Sub Makro2()

Dim total
Dim adr(70)
Dim i
'Samtlige 70 celle adresser skal lægges ind i variablen 'adr(celleadresse)' som disse 7 i dit spørgsmål
adr(1) = "R4C3": adr(2) = "R5C4": adr(3) = "R7C5": adr(4) = "R9C6": adr(5) = "R11C8": adr(6) = "R12C9": adr(7) = "R10C7"

For i = 1 To 7
[a1].Formula = "='c:\Testmappe1\Testmappe2\Testmappe3\Testmappe4\[UNDEROMR" & i & ".XLS]Sammentælling hele arket'!" & adr(i) & ""
total = total + [a1].Value
Next

[a2].Value = total

End Sub