Avatar billede steffennielsen Nybegynder
24. marts 2006 - 00:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ændring af skærmopløsning når application startes

Hej,

Kan man få en delphi-application til at ændre skærmens opløsning?

...Det er nok nemmere end at lave alle elementer dynamiske i størrelsen...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
24. marts 2006 - 00:21 #1
Det kan du godt, ja - men afhængigt af dit program er det ikke sikkert det er særligt hensigtsmæssigt at gøre det.

Det er faktisk ikke så svært at lave elementer dynamiske i størrelsen. Du skal blot sætte alle Anchors til True på de controls der skal tilpasse sig i størrelsen, og sætte alle Anchors til False på de controls der skal bevare størrelsen, men flytte sig så de altid befinder sig på samme relative position.

Der er selvfølgelig også den mulighed at låse sin applikation til en fast størrelse ved at bruge bsSingle til BorderStyle og fjerne maksimer fra BorderIcons.
Avatar billede steffennielsen Nybegynder
24. marts 2006 - 00:35 #2
Applicationen skal netop ALTID være maksimeret!

Jeg har dårlig erfaring med anchors. - Synes ikke elementerne strækkes ordentligt...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
24. marts 2006 - 00:59 #3
Hvis dit program altid skal være maksimeret, kan man godt argumentere for at bruge full-screen, i hvert fald i visse situationer - så kig på http://www.swissdelphicenter.ch/en/showcode.php?id=158, der gives to forskellige funktioner til at klare opgaven. Hvis du anvender den sidste, bør du dog enten lige kigge på kommentarerne, eller læse http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/gdi/devcons_7gz7.asp - så kan du ændre den til at være midlertidig, og ikke permanent, så brugerens skrivebord bliver rodet efter brug.

Jeg kan ikke nikke genkendende til at Anchors ikke virker som de burde - elementernes størrelse ændrer sig som de burde - men du ville måske også have indholdet til at tilpasse sig i størrelsen, dvs. fontstørrelse, etc.? I så fald skal du ganske rigtigt selv foretage nogle beregninger, omend det nu stadig ikke behøver være det helt store.
Avatar billede steffennielsen Nybegynder
24. marts 2006 - 01:11 #4
Takker, det fungerer bare! :D
Avatar billede pidgeot Nybegynder
24. marts 2006 - 01:19 #5
Så kommer der da lige et svar. :)