Avatar billede futureshock Nybegynder
23. marts 2006 - 10:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

slette fra database

hvis man skal slette noget fra sin database (kolonne) hvordan skal jeg bære mig ad.. Jeg laver et CMS system og har lavet en opret og en rediger men mangler en der kan slette? nogen som kan hjælpe mig?

spg 2. Jeg vil også meget gerne have hjælp til: hvordan skal jeg gøre hvis jeg henter noget ud fra databasen i lister så vil jeg gerne vælge f.eks Nyhed 1 (har id 1) så når jeg trykker på den så skal den automatisk sendes virdre til ret siden med sammme id (1) ?

nogen som kan hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 10:47 #1
1) Altså skal du slette indholdet i en kolonne eller skal du fjerne kolonnen helt ?

2) Det er vel egentlig bare at lave en side der kan rediger indholdet ud fra et givent id. På siden hvor du liste nyhederne laver du jo så blot et link ala <a href="?ret.php?id=$id">ret</a>. Derved kan du på ret.php eller hvad siden nu skal hedde benytte $_GET for at tilgå variablen.
Avatar billede futureshock Nybegynder
23. marts 2006 - 10:52 #2
jeg mener jeg vil gerne slette den helt :)
Avatar billede futureshock Nybegynder
23. marts 2006 - 10:55 #3
2)  jeg skal klikke på en nyhed som automatisk skal vælge linket : http://localhost/admin/nyheder/nyhed_edit.php?id=1    som er siden hvor det skal redigeres

og nyhed 2 skal selv kunne finde udaf at gå til : http://localhost/admin/nyheder/nyhed_edit.php?id=2 ¨
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 11:00 #4
For at slette en kolonne kan du lave følgende query:

ALTER TABLE `tabel` DROP `kolonne`;

2) Hvordan laver du dit udtræk når du laver links til at redigerer nyhederne ?

Det skal vel blot være noget ala:

$query("SELECT id FROM news");
while($row = mysql_fetch_array($query)) {
    echo "<a href=\"/admin/nyheder/nyhed_edit.php?id=$row[id]\">ret $row[id]</a> \n";
}
Avatar billede futureshock Nybegynder
23. marts 2006 - 11:04 #5
<?php
    $query = mysql_query("SELECT * FROM nyheder");
    while($vis_query = mysql_fetch_array($query))
    {
    echo '<tr class="overskrift2">
          <table width="100%"  border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <th colspan="6" scope="row"></th>
    </tr>
  <tr>
    <th colspan="2" scope="row">'.$vis_query['overskrift'].'</th>
    <td colspan="2">Dato: '.$vis_query['dato'].'</td>
    <td colspan="2"><a href="xxxxxx.php?kruid='.$vis_query['id'].'" >Ret</a></td>
    </tr>
  <tr>
    <th colspan="6" scope="row">&nbsp;&nbsp;</th>
    </tr>
  <tr class="UnderOplysninger">
    <th colspan="6" scope="row">'.$vis_query['brodtext'].'</th>
    </tr>
  <tr>
    <th colspan="6" scope="row">&nbsp;&nbsp;</th>
    </tr>
  <tr>
    <th scope="row"><b>Varighed</b></th>
    <td>'.$vis_query['varighed'].'</td>
    <td><b>Pris</b></td>
    <td>'.$vis_query['pris'].'</td>
    <td><b>Sted</b></td>
    <td>'.$vis_query['sted'].'</td>
  </tr>
  <tr>
    <th colspan="6" scope="row">&nbsp;</th>
    </tr>
  <tr>
    <th colspan="6" scope="row">&nbsp;</th>
    </tr>';

          }
          echo '</table>';

          ?>
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 11:10 #6
Din kode der, fortæller jo netop også den side du retter på hvilket id du har med at gøre ? - hvad er problemet så ?
Avatar billede futureshock Nybegynder
23. marts 2006 - 12:02 #7
Ja det fandt jeg udaf hehe jeg havde bare lavet en fejl i linket derfor virkede den ikke :)
Avatar billede futureshock Nybegynder
23. marts 2006 - 12:09 #8
Men den der slet funktion den forstår jeg ikke helt, kunne du ikke skære den ud i pap for mig :)
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 12:15 #9
nu ved jeg ikke hvornår den skal slette den men jeg kan da lave et eksempel:

<?php
if($_GET["remove"] == "table") {
    mysql_query("ALTER TABLE `tabel` DROP `kolonne`");
}
echo "<a href=\"?remove=table\">Slet kolonne";
?>
Avatar billede futureshock Nybegynder
23. marts 2006 - 12:18 #10
på samme måde som den linker til rediger. så skal den bare hede slet men den skal så bare slette den uden at sende vidre til en anden side
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 12:24 #11
Hmm... nu tror jeg ikke vi snakker om det samme.
En kolonne er ikke en række :-)

Som det lyder nu, vil du kunne slette en enkelt nyhed?
For så er det slet ikke sådan, du skal gøre.
Avatar billede futureshock Nybegynder
23. marts 2006 - 12:32 #12
ja, det må du undskylde men jeg er lidt noob jeg vil bare slette en enkelt nyhed (f.eks en gammel en)
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 12:37 #13
hehe, bare vi snakker om det samme :-)
Jeg har lagt noget ekstra i din forrige kode, så du nu også kan slette det.
En delete query, og et ekstra link.

<?php

    if($_GET["delete"] != "") {
        mysql_query("DELETE FROM nyheder WHERE id = '$_GET[delete]'");
    }

    $query = mysql_query("SELECT * FROM nyheder");
    while($vis_query = mysql_fetch_array($query))
    {
    echo '<tr class="overskrift2">
          <table width="100%"  border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <th colspan="6" scope="row"></th>
    </tr>
  <tr>
    <th colspan="2" scope="row">'.$vis_query['overskrift'].'</th>
    <td colspan="2">Dato: '.$vis_query['dato'].'</td>
    <td colspan="2"><a href="xxxxxx.php?kruid='.$vis_query['id'].'" >Ret</a> <a href="?delete='.$vis_query['id'].'" >Slet</a></td>
    </tr>
  <tr>
    <th colspan="6" scope="row">&nbsp;&nbsp;</th>
    </tr>
  <tr class="UnderOplysninger">
    <th colspan="6" scope="row">'.$vis_query['brodtext'].'</th>
    </tr>
  <tr>
    <th colspan="6" scope="row">&nbsp;&nbsp;</th>
    </tr>
  <tr>
    <th scope="row"><b>Varighed</b></th>
    <td>'.$vis_query['varighed'].'</td>
    <td><b>Pris</b></td>
    <td>'.$vis_query['pris'].'</td>
    <td><b>Sted</b></td>
    <td>'.$vis_query['sted'].'</td>
  </tr>
  <tr>
    <th colspan="6" scope="row">&nbsp;</th>
    </tr>
  <tr>
    <th colspan="6" scope="row">&nbsp;</th>
    </tr>';

          }
          echo '</table>';

          ?>
Avatar billede futureshock Nybegynder
23. marts 2006 - 13:01 #14
Tusind tak det virker bare perfekt :)
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2006 - 13:03 #15
ingen årsag :-)
og tak for points.