Avatar billede wiesemarc Nybegynder
22. marts 2006 - 16:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Apache Reload !

Jeg vil gerne høre om der er nogen der ved noget vedrørende oprettelse af subdomains, og reload/restart af apache..
Grunden er at jeg har nogle venner som har nogle domæner på min server og nu vil vi gerne have at serveren skal reload apache hvergang der er blevet oprettet et subdomain..

Men hvad kan i komme med af løsninger til det ??
Perl script ?
PHP exec ?

Og hvordan sikre man den, så man ikke kan lave en php side, der kigger rundt på serveren ???
Avatar billede wiesemarc Nybegynder
22. marts 2006 - 16:10 #1
Subdomænerne kommer fra en mysql, hvor der er forskellige indstilling til det..
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2006 - 17:25 #2
Hvis du tager safe_mode af, så kan en PHP bruger se alt det som www-data (eller hvilken user apache nu har), kan se.

Hvilket OS kører du på serveren?
Avatar billede wiesemarc Nybegynder
22. marts 2006 - 17:31 #3
OS: Debian Sarge
Server Version: Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) mod_python/3.1.3 Python/2.3.5 PHP/4.3.10-16 mod_ssl/2.0.54 OpenSSL/0.9.7e mod_perl/1.999.21 Perl/v5.8.4
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2006 - 17:33 #4
Okay

Så skal du i teorien få et script (evt. PHP selv) til at køre /etc/init.d/apache reload - men det ved jeg ikke om man kan som ikke-root...
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2006 - 17:34 #5
Eller det ved jeg faktisk med sikkerhed at man ikke kan, da man ikke har adgang til "start-stop-deamon" som ikke-root.
Avatar billede wiesemarc Nybegynder
22. marts 2006 - 17:41 #6
/etc/init.d/apache2 reload -> fungere fint..

Men når man laver en reload, er serveren så lige som stop i den tid det tager ?
Og tror faktisk at der burde laves en script i perl som kan køre den, eller også noget med cron, men der lidt usikkert på apache2 om den så vil køre ordentligt, hvis den reloader flere gange i timen..
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2006 - 17:44 #7
Det har du jo ret i! Det vil måske virke paradoksalt at genstarte den webserver man kører scriptet fra - du vil nok få bedre resultater med cron, som du selv siger. :-)
Avatar billede wiesemarc Nybegynder
22. marts 2006 - 17:47 #8
Men Nu kender jeg intet til perl, men det kunne være rart med en perl script, der tjekker min db, om der er kommet et nyt subdomain, og hvis der er reloader den, eller lader den server være..
Tror faktisk dette lige er sagen, for hvis der ikke laves noget sub for 3 dag, reloader den slet ikke..
Og jeg har også en mailserver, der nogle gange skal reloades pga. nye domæner..
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2006 - 17:53 #9
Okay - jeg kender beklageligvis heller ikke ret meget til Perl - jeg ved ikke engang om der findes SQL extensions til det.
Avatar billede wiesemarc Nybegynder
22. marts 2006 - 17:57 #10
Der gør der, du kan sagtens hente data fra mysql from perl, men jeg tror at jeg smutter ind i perl og opretter en spørgsmål derinde..
Man takker for hjælpen, er de gode råd..
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2006 - 17:58 #11
Selv tak :)
Avatar billede wiesemarc Nybegynder
22. marts 2006 - 18:02 #12
Lukker
Avatar billede wiesemarc Nybegynder
22. marts 2006 - 18:02 #13
Pacroon -> Lidt karma for din hjælp
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2006 - 18:09 #14
Ah tak :)