Avatar billede hrasbo Praktikant
22. marts 2006 - 10:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Omskrivning af formel

Hej
Er der nogen som kan hjælpe mig med at få omskrivet følgende formel fra excel, til en en matematisk formel, eller også en javascript.

=((RENTE(Felt1;-Felt2;(Felt3-Felt4);0;0;Felt5)+1)^12)-1
Avatar billede hrasbo Praktikant
17. april 2006 - 12:21 #1
Er der slet ikke nogen som kan hjælpe?
Avatar billede mhenneberg Nybegynder
19. april 2006 - 09:17 #2
RENTE udregner jo renten for dit lån med et vist afdrag over en bestemt tid.
felt1 er antal år (eller mdr) som lånet strækker sig over
felt 2 er ydelsen pr år (eller mdr)
felt 3 er det oprindelige lånebeløb
felt 4 er afdraget
første 0 er fremtidig værdi = 0 kr skyldes efter felt1 år..
andet 0 angiver at betalingen sker ved periodens slutning

så det du har i RENTE() formlen er lånets reele årlige rente
den normale rente beregnings formel bruges så til at kalkulere lånerenten for de 12  år lånet løber over:
(lånerente+1)^12-1=samlet rente:
f.eks 9% lån

(0.09+1)^12-1=1.81=181%

MATEMATISK BRUGES:
renteformlen:
k[n]=k[0]*(1+r)^n
kan r findes som
n-rod(k[n]/k[0])=1+r
r=n-rod(k[n]/k[0])-1
Avatar billede mhenneberg Nybegynder
19. april 2006 - 09:19 #3
Rettelse:
da du afdrager kan du ikke bruge den formel jeg skriver nederst..
jf. følgende link
http://www.studieportalen.dk/forum/viewtopic.php?t=36949
Avatar billede hrasbo Praktikant
19. april 2006 - 09:27 #4
Hej
Problemet er at de mangler felt fem, som er den nominelle rente.
Denne har de ikke med i beregningen.
Det er nemlig her at jeg får problemer.
Avatar billede mhenneberg Nybegynder
19. april 2006 - 09:48 #5
hvordan problemer?
Avatar billede hrasbo Praktikant
19. april 2006 - 09:51 #6
hvordan får man det med i beregningen?
Avatar billede mhenneberg Nybegynder
19. april 2006 - 09:59 #7
Hvis du bruge annuitetslåneformlen(link) er den jo

y=g*r/(1-(1+r)^n); (hvilken excel formegentling også bruger nå den iltererer sig frem til renten.

her skal der bruges 3 variable f.eks. (y(ydelsen), g(hovedstol) og n (terminer) for at finde r. - men den forudsætter jo at ydelserne er lige store
Avatar billede hrasbo Praktikant
19. april 2006 - 10:18 #8
i mit tilfælde er ydelserne lige store.
Formelen udregner ÅOP og ikke Årsrente.
Avatar billede mhenneberg Nybegynder
19. april 2006 - 10:22 #9
Det er korretk - det er fordi at renten ikke kan isoleres matematisk in annuitetslåneformlen - man bliver nødt til at ilterere sig frem til den.

Det er den funktion som Excel implementerer i RENTE funktionen og som så iltererer mod den endelige rente.

Du kan evt. lave et javascript med et gæt, og så lave et start rente gæt på. f.eks 10 % og så korrigere denne efter om den rammer inden for et given interval.

Beklage at hjælpen ikke kan blive mere konkret, men det lader til at dit problem er rimeligt abstrakt og specifik
Avatar billede hrasbo Praktikant
27. april 2011 - 14:38 #10
test1