Avatar billede motervejen Nybegynder
22. marts 2006 - 08:32 Der er 2 kommentarer

Tilgå funktioner på MovieClip loadet via attachMovie

Hej med jer...

Jeg har en funktion der loader et antal movieclips og giver dem navne efter iterationen i en løkke:

attachMovie("MC", "myMovie" + i, i);

Derefter vil jeg gerne kunne tilgå en funktion "minFunktion()" der ligger i "Scripts" laget i roden på Movieclippet "MC". Noget a'la:

_root["myMovie" + i].minFunktion();

Jeg kan godt tilgå:

_root["myMovie" + i]._x;

men ikke selve funktionen...

_root["myMovie2"].minFunktion(); virker også hvis jeg selv har placeret Movieclippet "MC" og manuelt givet det navnet "myMovie2".

Den vil bare ikke hvis navnene er givet dynamisk...

Nogen ideer??

Har tænkt på at lave et "Component" men ved ikke om det er bevsæret værd
Avatar billede barklund Nybegynder
22. marts 2006 - 12:55 #1
Funktionen findes ikke, før scriptet i første frame af movieclippet er kørt. Og dette script køres først _efter_ dit script, der attacher, er færdig. Du kan sætte en egenskab, der betyder at scriptet selv skal initialisere sig som:

_root["myMovie" + i].init = true;

Og så kan du inden i movieclippet:

function minFunktion() {
  ...
}
if (init) {
  minFunktion();
}

Eller gøre det hele endnu smartere og lægge dit movieclips script ud i en klasse - så vil det virke med det samme :)

--
Morten Barklund
Avatar billede motervejen Nybegynder
23. marts 2006 - 07:05 #2
Hey Morten...

Super! Det er rart med en forklaring på hvorfor ens kode ikke vil som man selv vil.

Dit forslag med at pakke det ind i en klasse gjorde det for mig :o) Så lærte jeg også det... Er lige begyndt at lege rundt med Flash efter ikke at have rørt det i 3 år. Og hold da op der er mange forbedringer - som jeg først er ved at lære nu. Så tak for kommentaren :o)

Hvis du lægger et svar vil jeg afslutte denne tråd...