Avatar billede sigski Nybegynder
21. marts 2006 - 10:56 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Fra web formular til Access

Hej

jeg skal have data fra en webformular "ind" i en acces database så jeg senere kan bearbejde de tal.

Er der noogen der kender til et sted hvor de har en guide - eller måske nogen har en stump kode de kan poste :)
Avatar billede cyberkox Nybegynder
21. marts 2006 - 10:58 #1
Har du mulighed for at bruge ASP ?
Avatar billede sigski Nybegynder
21. marts 2006 - 11:02 #2
Ja det har jeg... sorry jeg ikke skrev det :)
Avatar billede cyberkox Nybegynder
21. marts 2006 - 11:03 #3
Okay, så er der ingen problemer ;)

Her er lige et eks. med en tagwall fx:

<form method="POST" action="tilfoej.asp">
<input name="navn" VALUE="Navn"><br>
<input name="email" value="Email"><br>
<textarea name="besked" rows="4" cols="20" wrap="virtual" ;>Beskeden</textarea><br>
<input type="submit" value="Gem">
<INPUT TYPE="reset" VALUE="Slet Alt">
</FORM>

Tilfoej.asp:

set conn = server.createobject("ADODB.connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & server.mappath("db.mdb")

SQL = "INSERT INTO tag (navn,email,dato,besked) VALUES ('"&Trim(Request.Form("navn"))&"', '"&Trim(Request.Form("email"))&"',NOW( ), '"&Trim(Request.Form("besked"))&"')"
conn.execute(SQL)
Avatar billede cyberkox Nybegynder
21. marts 2006 - 11:05 #4
Selve SQL-syntaksen ser sådan ud:

SQL = "INSERT INTO tabel (kol1,kol2,kol3,kol4,osv) VALUES (værdi1, værdi2, værdi3, værdi4, osv)"

Hvor kol1 osv er kolonnerne og værdi1 osv er værdien der skrives til kolonnerne
Avatar billede sigski Nybegynder
21. marts 2006 - 11:30 #5
Har sat dette ind i filen database.asp (sat som action i formular)
Selve connection delen har jeg fra min udbyders hjemmeside.

Men det virker not, den siger bare den ikke kan finde filen database.asp når jeg trykker "Submit". Det er en fejl 500 ;)

<%
dim conn

function OpenConn( DBPath )

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & DBPath

end function

OpenConn("d:/web/xxx.net/database/databasenavn.mdb")
%>

<%
SQL = "INSERT INTO tabel (Firmanavn,Navn,1,2) VALUES (Firmanavn, Navn, S1, S2)"
conn.execute(SQL)
%>
Avatar billede cyberkox Nybegynder
21. marts 2006 - 11:35 #6
Hvordan ser din formular ud ?

Er du sikker på at siden hedder database.asp og at den ligger det rigtige sted, ift. hvad action i formularern peger på?
Avatar billede sigski Nybegynder
21. marts 2006 - 11:39 #7
Yep, det er jeg helt sikker på
Avatar billede cyberkox Nybegynder
21. marts 2006 - 11:41 #8
Og du er sikker på at databasen hedder:

d:/web/xxx.net/database/databasenavn.mdb
Avatar billede cyberkox Nybegynder
21. marts 2006 - 11:41 #9
Hvilken udbyder har du? og hvor er du sikker på at stien er korrekt ?
Avatar billede sigski Nybegynder
21. marts 2006 - 11:43 #10
Ja pastede det forkerte til dig :) Men er sikker på der ikke er noget galt med stierne.

Kan det være at min database ikke har "Write" rettighed?
Avatar billede cyberkox Nybegynder
21. marts 2006 - 11:45 #11
Prøv at sige dette:
Husk at ændre DB.mdb til det rigtige navn:

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & server.mappath("../database/DB.mdb")

SQL = "INSERT INTO tabel (Firmanavn,Navn,1,2) VALUES (Firmanavn, Navn, S1, S2)"
conn.execute(SQL)
Avatar billede sigski Nybegynder
21. marts 2006 - 11:56 #12
Funker heller ikke! :(

tager fat i en kammerat når han kommer fra job. Mange tak for hjælpen. Post et svar og du får point.

/Casper
Avatar billede cyberkox Nybegynder
21. marts 2006 - 11:58 #13
Hmm, jeg tror det er noget med dine stier og din conn til databasen? Men du er helt sikker på at dette er gjort korrekt ?

Jeg smider et svar så :)
Avatar billede sigski Nybegynder
21. marts 2006 - 12:37 #14
Er helt sikker på det ikke havde noget med mine stier at gøre :)Men måske der er noget galt med connection :)
Avatar billede cyberkox Nybegynder
21. marts 2006 - 12:53 #15
Jeg takker for point :)

Hvad hedder din tabel i databasen forresten? Hvis du ikk har ændret den, ka det være fejlen ?

Prøv lige at kopierer din kode herind
Avatar billede sigski Nybegynder
21. marts 2006 - 13:18 #16
Har fået det til at virke.. ved ikke hvorfor, men det virker i hvert fald nu ;)
Avatar billede cyberkox Nybegynder
21. marts 2006 - 13:33 #17
Hehe, jamen det lyder godt da ;)