Avatar billede daniel24 Nybegynder
20. marts 2006 - 21:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

rette i kode skrevet med lys grå

Hej

Jeg har adgang til en hjemmeside hvor jeg skal ind og rette i koden.
Koden er i lys grå, og jeg kan ikke ændre noget, det er som om koden er låst via en template eller lign.

Hvordan "åbner" jeg denne kode så jeg kan rette i den.

Tak for hjælpen

Daniel
Avatar billede mortenbock Nybegynder
20. marts 2006 - 22:45 #1
Du har ret.

Den grå del af koden er låst af en template.

Jeg går ud fra at du ikke har adgang til templaten?

du kan åbne siden i notesblok og fjerne koden i toppen der er noget lignende:

<!-- InstanceBegin template="/Templates/Standard side.dwt" codeOutsideHTMLIsLocked="false" -->

Men det optimale ville være at få fat i templaten, og så lave et nyt redigerbart område der hvor du har brug for at rette i den enkelte side.
Avatar billede mortenbock Nybegynder
20. marts 2006 - 22:46 #2
Det skal også lige siges, at hvis du ændrer i den grå del af koden, så vil ændringen forsvinde næste gang siden bliver opdateret via templaten.
Avatar billede daniel24 Nybegynder
21. marts 2006 - 02:53 #3
Hmm. Jeg HAR adgang til templaten men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg placerer laget med koden så det kan ses.
Jeg har lagt templaten på mit webhotel på denne adresse:

www.daniellowitz.dk/BM_template.zip

I templaten skal der ligge er lag på positionen L:251 T:85
og følgende kode skal ligge i laget. Håber du kan hjælpe mig igennem.

<script type="text/javascript" language="JavaScript1.2">
<!--
stm_bm(["menu179e",640,"","blank.gif",0,"","",1,0,250,0,20,1,0,0,"","",0,0,1,1,"default","hand",""],this);
stm_bp("p0",[0,4,0,0,0,2,0,0,100,"",-2,"",-2,90,0,0,"#000000","transparent","",3,0,0,"#FFFFFF"]);
stm_ai("p0i0",[0,"Hjem      ","","",-1,-1,0,"default.htm","_self","","","","",0,0,0,"","",0,0,0,1,1,"336699",1,"336699",1,"","",3,3,0,0,"#FFFFFF","#FFFFFF","#FFFFFF","cc99cc","bold 10pt Arial","bold 10pt Arial",0,0]);
stm_aix("p0i1","p0i0",[0,"Profil      ","","",-1,-1,0,"default_hvad_er_bi.htm","_self","","","","",0,0,0,"","",0,0,0,1,1,"#73A8B7",1,"#73A8B7"]);
stm_bp("p1",[1,4,0,0,0,3,0,0,100,"progid:DXImageTransform.Microsoft.Iris(irisStyle=cross,motion=out,enabled=0,Duration=0.50)",-2,"",-2,60,0,0,"#000000","#FFFFFF","",3,1,1,"#73A8B7"]);
stm_aix("p1i0","p0i0",[0,"Hvad er Business Intelligence og datawarehousing?","","",-1,-1,0,"default_hvad_er_bi.htm","_self","","","","",0,0,0,"","",0,0,0,0,1,"#EBF8FF",0,"#ACD2DD",0,"","",3,3,0,0,"#FFFFFF","#FFFFFF","#333333","#333333","8pt Arial","8pt Arial"]);
stm_aix("p1i1","p1i0",[0,"Hvordan hjælper vi kunden forretningsmæssigt?","","",-1,-1,0,"default_hvordan_hjaelper_vi.htm"]);
stm_aix("p1i2","p1i0",[0,"Indfri forventningerne til Business Intelligence og datawarehousing          ","","",-1,-1,0,"default_indfri.htm"]);
stm_aix("p1i3","p1i0",[0,"Profil","","",-1,-1,0,"profil.htm"]);
stm_aix("p1i4","p1i0",[0,"Forretningsgrundlag","","",-1,-1,0,"profil_forretningsgrundlag.htm"]);
stm_aix("p1i5","p1i0",[0,"Erfaring","","",-1,-1,0,"profil_erfaring.htm"]);
stm_aix("p1i6","p1i0",[0,"Selskabsinfo","","",-1,-1,0,"profil_selskabsinfo.htm"]);
stm_ep();
stm_aix("p0i2","p0i1",[0,"Services      ","","",-1,-1,0,""]);
stm_bpx("p2","p1",[]);
stm_aix("p2i0","p1i0",[0,"Services","","",-1,-1,0,"services.htm"]);
stm_aix("p2i1","p1i0",[0,"BusinessMinds produktblade","","",-1,-1,0,"Produktblade.htm"]);
stm_ep();
stm_aix("p0i3","p0i1",[0,"Kunder      ","","",-1,-1,0,"kunder.htm"]);
stm_aix("p0i4","p0i2",[0,"Artikler      "]);
stm_bpx("p3","p1",[]);
stm_aix("p3i0","p1i0",[0,"Artikler","","",-1,-1,0,"artikler.htm"]);
stm_aix("p3i1","p1i0",[0,"BusinessMinds nyhedsbrev","","",-1,-1,0,"artikler_nyhedsbrev.htm"]);
stm_ep();
stm_aix("p0i5","p0i2",[0,"Nyttigt      "]);
stm_bpx("p4","p1",[]);
stm_aix("p4i0","p1i0",[0,"Nyttigt","","",-1,-1,0,"nyttigt.htm"]);
stm_aix("p4i1","p1i0",[0,"Links","","",-1,-1,0,"links.htm"]);
stm_aix("p4i2","p1i0",[0,"Litteratur","","",-1,-1,0,"nyttigt_litteratur.htm"]);
stm_aix("p4i3","p1i0",[0,"Dansk sprognævn om datawarehousing","","",-1,-1,0,"nyttigt_dansk_sprognaevn.htm"]);
stm_ep();
stm_aix("p0i6","p0i0",[0,"Kalender      ","","",-1,-1,0,"kalender.htm","_self","","","","",0,0,0,"","",0,0,0,1,1,"#73A8B7",1,"#73A8B7",1,"","",3,3,0,0,"#FFFFFF","#FFFFFF","#FFFFFF","#CC99CC"]);
stm_ep();
stm_em();
//-->
</script>
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. marts 2006 - 10:35 #4
altså... for at du kan benytte templaten, så skal du have oprettet et site i dreamweaver hvor templaten er tilknyttet. Ellers er der jo ingen idé med at have en template :-)

Når du så har det, så kan du rette i templaten gennem dreamweaver, og så opdaterer den alle siderne når templaten gemmes.
Avatar billede daniel24 Nybegynder
21. marts 2006 - 12:15 #5
det kan jeg godt forstå men jeg kan ikke forstå hvordan jeg laver ændringen i templaten så det kan ses på de sider der bruger templaten. F.eks har jeg åbnet "BM_template" og ændret noget i denne fil, men de ændringer kan ikke ses på alle de sider som bruger templaten

Nu har jeg lagt hele websitet her :

www.daniellowitz.dk/BM.zip

Tak for hjælpen
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. marts 2006 - 12:34 #6
prøv at kopiere dine templates ind i en mappe der hedder Templates. Så genkender Dreamweaver at de hører til siden....
Avatar billede daniel24 Nybegynder
21. marts 2006 - 12:50 #7
Det der er det mærkelige det er at alle siderne der bruge templaten de ligger ude i roden. Men hvis jeg så ændrer noget i templaten, så sker der ikke nogen ændringer med de sider som liggeri roden
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. marts 2006 - 12:53 #8
men hvis ikke templaten ligger i mappen "Templates" så genkender dreamweaver ikke at templaten tilhører dit site.

Men generelt er der et syndigt rod i det site, beklager, men jeg kan ikke lige overskue hvordan det er sat sammen umiddelbart. Du har min fulde sympati... ;-)
Avatar billede daniel24 Nybegynder
21. marts 2006 - 12:56 #9
ok , lige for at få alt på det rene : Jeg skal have en mappe der hedder "templates" hvor jeg ligger selve templaten og hvor skal jeg så ligge filerne der bruger templaten, også i mappen "template" eller ude i roden?
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. marts 2006 - 13:04 #10
filerne skal bare ligge i roden. Det er kun templates der skal ligge i mappen Templates... (sjovt nok )

Når du så har flytte templaten, så kan du f.eks. åbne en side der (burde) bruge den, og så vælge noget i stil med Modify -> Templates -> Apply template to page
Avatar billede daniel24 Nybegynder
21. marts 2006 - 13:33 #11
puuh så lykkedes det endelig, det var den der apply funktion jeg ikke vidste jeg skulle bruge.

skriv et svar
Avatar billede mortenbock Nybegynder
21. marts 2006 - 13:37 #12
det er her :-)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
21. marts 2006 - 17:10 #13
Når du åpner et (dit) template, ændre noget, gemmer det, så blir (skal du blive) spurgt om du vil opdatere alle sider som bruger templaten.
Det klikker du selvfølgelig ja til.
Når alle sider er opdateret SKAL du uploade alle de filer som bruger Templaten til web serveren.
I MX2004 kan du gøre dette ved at højre klikke i Files vinduet, Select, Recently Modified, Files Created or modified in the last : Sæt den til 1, Ok
Nu Selecter den alle filer som er oprettet/ændret de sidste 24 timer, når de er selected, klikker du på Upload pilen (Blå pil som peger op)