Avatar billede caschmidt Nybegynder
20. marts 2006 - 21:32 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Oprette min egen menu via VBA

Jeg kæmper for øjeblikket med at få (automatisk) oprettet en brugerdefineret menu i Excel.  - og få lukket menuen igen, når det aktuelle regneark lukkes.
Se www.eksperten.dk/spm/695614

Nu er jeg så begyndt at bøvle med at få dette til at fungere via VBA.

Jeg fandt nogle programstumper, som i faktisk virker meget fint - men når jeg kopierer stumpen ind i mit eget VBA-projekt, så vil den ikke mere :-(

Udgangspunktet ser således ud:
Sub Kapitel17()
    Dim MenuLinje As CommandBar
    Dim TimeMenu As Object
    Dim Element As Object

    Set MenuLinje = CommandBars.Add(Name:="Time/&Sag", Position:=msoBarTop, MenuBar:=True, Temporary:=True)
        MenuLinje.Controls.Add Type:=msoControlPopup, ID:=30002, Before:=1

I min version ser det således ud:
Sub Auto_Open()
    Dim MenuLinje As CommandBar
    Dim TimeMenu As Object
    Dim Element As Object

    Set MenuLinje = CommandBars.Add(Name:="Time/&Sag", Position:=msoBarTop, MenuBar:=True, Temporary:=True)
        MenuLinje.Controls.Add Type:=msoControlPopup, ID:=30002, Before:=1

Når programmet når til første linie (!) får jeg denne fejlmelding:
"Compile error: User-defined type not defined"

Hvad skal det forestille?
Hvorfor virker det ikke?
Avatar billede kabbak Professor
20. marts 2006 - 22:04 #1
din kode virkede ikke i mint Excel2000, den kunne ikke lide: , Temporary:=True)

Public Sub LavBar()
    Dim MenuLinje As CommandBar
    Dim TimeMenu As Object
    Dim Element As Object
    Set MenuLinje = CommandBars.Add(Name:="Time/&Sag", Position:=msoBarTop, MenuBar:=True)
    MenuLinje.Visible = True
    Set TimeMenu = CommandBars("Time/&Sag").Controls.Add(Type:=msoControlButton)

    With TimeMenu
    .BeginGroup = True
  ' .FaceId = 420
    .Caption = "(Lav menu)" ' titel på knappen
    .Style = msoButtonCaption
    .OnAction = "DinMakro" ' kalder den makro der er navngivet her
End With
End Sub

Public Sub Fjernbar()
Application.CommandBars("Time/&Sag").Delete
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
20. marts 2006 - 22:08 #2
Hvis du så smider disse 2 i ThisWorkbook modulet, så kører det automatisk.

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
Fjernbar
End Sub

Private Sub Workbook_Open()
LavBar
End Sub
Avatar billede caschmidt Nybegynder
21. marts 2006 - 07:57 #3
Desværre er dit svar ikke svar på mit spørgsmål, kabbak ;-(
Når jeg kører min kode får jeg fejlen: "Compile error: User-defined type not defined" i kodens første linie = den, der definerer "MenuLinje As CommandBar"

Hvorfor virker det ikke i mit program?
Hvis jeg kopierer kabbak's kode ind i en "frisk" projektmappe, så virker det fint ???
Avatar billede hubertus Seniormester
21. marts 2006 - 10:53 #4
Hej caschmidt - jeg kan fint få koden til at virker i en execl2003.

kabbak - kan du udvide din kode til også at have undermenuer?
Avatar billede caschmidt Nybegynder
21. marts 2006 - 12:57 #5
Jeg forstår det stadig ikke.  Men nu fik jeg det til at virke!
Jeg kopierede alle mine egne - og nogle af kabbak's - kodelinier ind i en ny projektmappe, som ikke indeholdt makroer overhovedet.

Så kører det bare :-)
Derefter kopierede jeg alle regnearkene fra min oprindelige projektmappe ind i denne nye og slettede den gamle.  Det var det.
En tur over åen efter vand.

Konklusion:  Jeg fik løst mit problem, men fik ikke svar på mit spørgsmål.
Dog kunne jeg godt bruge nogle af kabbak's tips omkring Workbook_BeforeClose.
Hvis kabbak vil give svar, vil jeg dele point med ham/hende (?)
Avatar billede kabbak Professor
21. marts 2006 - 13:25 #6
et svar ;-))