Avatar billede webudvikleren Nybegynder
20. marts 2006 - 18:12 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

The process cannot access the file

Hej, jeg sidder med et problem.
Jeg er ny indefor vb.net og vil lave en simpel "vis og skriv" til en fil-projekt.

Når jeg får outputtet ud og vil gemme filen får jeg følgende fejl:

The process cannot access the file 'D:\Documents and Settings\Ejer\Dokumenter\Modtagne filer\do.php' because it is being used by another process.

Hvad skal jeg gøre ved det problem?

Min kode ser i øjeblikket således ud:
Imports System.IO
Public Class Form1

    Private Sub aabenfil_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles aabenfil.Click

        If aaben.ShowDialog() = DialogResult.OK Then
            input.Text = aaben.FileName
        End If
    End Sub

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click

        Dim indhold As New StreamReader(input.Text)
        output.Text = indhold.ReadToEnd()

    End Sub

    Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click

        Dim skriv As StreamWriter = New StreamWriter(input.Text)
        skriv.WriteLine(output.Text)
        MsgBox("Filen " & input.Text & " er blevet gemt med de nye dataer")

    End Sub
End Class

På forhånd tak.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
20. marts 2006 - 18:14 #1
Du skal huske at lukke filen når du er færdig med at læse fra den:

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click

        Dim indhold As New StreamReader(input.Text)
        output.Text = indhold.ReadToEnd()
        indhold.Close();
    End Sub
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
20. marts 2006 - 18:15 #2
Okay tak for det. Havde også en idé om det, men kunne ikke lige få den rigtigt ud :-)

Tak for det.
Avatar billede jens_klinting Nybegynder
22. marts 2006 - 18:09 #3
Lige en kommentar til det med at lukke filer og frigive ressourcer.

Stream'en indhold skal også lukkes, hvis der evt. opstår exceptions. Så koden skal hellere se ud som følger:

Dim indhold As System.IO.StreamReader = Nothing
Try
  indhold = New System.IO.StreamReader(input.Text)
  output.Text = indhold.ReadToEnd()
Finally
  If (Not indhold Is Nothing) Then
    indhold.Close()
  End If
End Try

I .NET 2.0 er der i VB.NET også kommet mulighed for at lave Using statements (som man havde i C# i .NET 1.1). Med Using ser koden således ud:

Using indhold As New System.IO.StreamReader(input.Text)
  output.Text = indhold.ReadToEnd()
End Using

Hvilket jo er noget pænere.

// Jens