Avatar billede goulduck Nybegynder
12. november 1999 - 22:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk - flytte partitioner?!?

Jeg har lige anskaffet mig en harddisk skuffe. Én af mine venner kom så forbi med noget jeg skulle have på en harddisk. Fint, jeg lukker computer ned, sætter harddisken i harddisk skuffen. Jeg starter så computeren op, går ind i BIOS og sætter den nye harddisk op (Pri. Slave) og lader Windows starte op.
Men når jeg kommer ind i Windows 98 ser jeg straks at den nye harddisk har lagt sig som D:-drevet. Jeg har på min faste harddisk 2 partitioner, som normalt hedder C: og D:. De hedder nu C: og E:, hvilket medføre at der er programmer som ikke kan starte.

Hvordan retter jeg denne fejl, så når jeg kommer med en harddisk, at den så ligger sig som E:, så mine C: og D: drev er i fred?

Jeg har en brænder og et CD-ROM drev som hedder F: og G:
Avatar billede driis Nybegynder
12. november 1999 - 23:03 #1
Windows vil automatisk have alle primære partitioner til at ligge efter hinanden som C, D osv. For at få din nye HD til at hedde E skal du derfor bruge FDISK til at slette den primære partition på drevet og lave en logisk partition i stedet. (Læg mærke til, at du mister alle data på drevet, og du skal formatere drevet bagefter - der må ikke være en primær partition på drevet, hvis det skal hedde E) Det betyder selvfølgelig, at der ikke kan bootes på drevet, men det er vel ikke nødvendigt, når drevet ligger i en HD-skuffe.
Avatar billede goulduck Nybegynder
12. november 1999 - 23:12 #2
Dammit!

Så må jeg jo bare rette den harddisk til ... håbede ellers at man kunne højreklikke lækkert et sted i Windows.
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. november 1999 - 10:57 #3
Ved du om det "problem" er der i Windows 2000 ?
Avatar billede driis Nybegynder
13. november 1999 - 23:21 #4
Nej... Jeg har ikke prøvet Win2K endnu :-) - Jeg venter, til jeg er 100% sikker på, at det kører uden fejl... nå nej, det kan man jo ikke med produkter fra Microsoft... men så 50% sikker da :-)
Avatar billede surfer Nybegynder
15. november 1999 - 14:33 #5
du kan gå ind i kontrolpannel, og videre i system.der inde kan du sætte hardisken til altid at stå på c: og d:
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. november 1999 - 16:52 #6
Det kan jeg da godt se nu!

Jeg kommer lige igen og siger hvordan det er gået med en harddisk til.
Avatar billede surfer Nybegynder
18. november 1999 - 16:56 #7
du har sat jumperne ikke?
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. november 1999 - 18:01 #8
surfer>> Jov da. Der er ingen problemer der.
Men problemet var at jeg har en harddisk i forvejen med 2 drev på, C og D.
Men da jeg tilsluttede den anden harddisk lagde den sin partition ind imellem mit C og D.

Før:
C: <- Gammel harddisk
D: <- Gammel harddisk

Efter:
C: <- Gammel harddisk
D: <- Ny harddisk
E: <- Gammel harddisk

Ønsket:
C: <- Gammel harddisk
D: <- Gammel harddisk
E: <- Ny harddisk

Avatar billede surfer Nybegynder
19. november 1999 - 17:09 #9
jeg kan svare i morgen
jeg skal bare lige hjem og kigge
Avatar billede surfer Nybegynder
19. november 1999 - 17:12 #10
jeg har svaret, men jeg skal bare lige hjem og se så jeg kan fortælle dig det helt precis

svaret kommer på mandag
Avatar billede goulduck Nybegynder
19. november 1999 - 20:55 #11
Fino !