Avatar billede nothingaqua Nybegynder
20. marts 2006 - 15:32 Der er 18 kommentarer

Læg værdi af felter sammen

Hej  jeg har en strippe felter der ser sådan her ud
1  2  3
[] [] []
      []4

Værdien af af 1 * 2 skal lægges til i 3.

4 skal være dne totale værdi af alle 3 felter.

ex.

1 * 4 = 8
2 * 2 = 4
1 * 6 = 6
total = 18

Hvordan laves det?
Avatar billede nothingaqua Nybegynder
20. marts 2006 - 15:32 #1
felter = <input>-felter
Avatar billede stiness Nybegynder
20. marts 2006 - 15:39 #2
Kan du poste koden?:)
Avatar billede stiness Nybegynder
20. marts 2006 - 15:55 #3
Kan dette mon bruges til noget?:)

<HTML>
<HEAD>
<SCRIPT>
function js_evaluate() {
    var sum = 0;
    var number1;
    var number2;
    var prod;
    var i = 0;
    try {
        while(true) {
            number1 = new Number(document.getElementById(i + "1").value);
            number2 = new Number(document.getElementById(i + "2").value);
            prod = number1 * number2;
            document.getElementById(i + "3").value = prod;
            sum += prod;
            i++;
        }
    } catch (error) {}
    document.getElementById("FINAL").value = sum;
}
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
<FORM ONSUBMIT="java script: js_evaluate(); return false;">
<TABLE>
<TR>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" SIZE="10" ID="01"></TD>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" SIZE="10" ID="02"></TD>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" SIZE="10" ID="03"></TD>
</TR>
<TR>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" SIZE="10" ID="11"></TD>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" SIZE="10" ID="12"></TD>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" SIZE="10" ID="13"></TD>
</TR>
<TR>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" SIZE="10" ID="21"></TD>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" SIZE="10" ID="22"></TD>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" SIZE="10" ID="23"></TD>
</TR>
<TR>
<TD></TD>
<TD><INPUT TYPE="TEXT" SIZE="10" ID="FINAL"></TD>
</TR>
</TABLE>
<INPUT TYPE="SUBMIT" VALUE="Calculate">
</FORM>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede roenving Novice
20. marts 2006 - 16:02 #4
Id'er, der starter med tal ?-)
Avatar billede stiness Nybegynder
20. marts 2006 - 16:03 #5
Nå ok:) Ikke smart?<:)
Avatar billede stiness Nybegynder
20. marts 2006 - 16:03 #6
Men det er ok med mig at bruge andre id'er;)
Avatar billede roenving Novice
20. marts 2006 - 16:04 #7
-- næh, det er faktisk slet ikke tilladt ...

-- hvilket betyder, at nogle browsere står helt af !-)
Avatar billede stiness Nybegynder
20. marts 2006 - 16:05 #8
Ok, så ved jeg det! Min browser er nok vant til lidt af hvert!!:D
Avatar billede roenving Novice
20. marts 2006 - 16:15 #9
I øvrigt er der en masse andet, som kan afføde kommentarer ...

-- men en løsningsmulighed er f.eks.

<script type="text/javascript">
function showSum(f){
  var num = sum = 0;
  while(f.elements["count"+num]){
    f.elements["product"+num].value = f.elements["count"+num].value * f.elements["weight"+num].value;
    sum += +f.elements["product"+num].value;
    num++;
  }
  f.sum.value = sum;
}
</script>

<form>
<table>
  <tr>
    <td><input name="count0" value="0" onchange="showSum(this.form);">&nbsp;* <input name="weight0" value="0" onchange="showSum(this.form);">&nbsp;=</td>
    <td>&nbsp;<input name="product0" value="0"></td>
  </tr>

  <tr>
    <td><input name="count1" value="0" onchange="showSum(this.form);">&nbsp;* <input name="weight1" value="0" onchange="showSum(this.form);">&nbsp;=</td>
    <td>&nbsp;<input name="product1" value="0"></td>
  </tr>

  <tr>
    <td><input name="count2" value="0" onchange="showSum(this.form);">&nbsp;* <input name="weight2" value="0" onchange="showSum(this.form);">&nbsp;=</td>
    <td>&nbsp;<input name="product2" value="0"></td>
  </tr>

  <tr>
    <td><input name="count3" value="0" onchange="showSum(this.form);">&nbsp;* <input name="weight3" value="0" onchange="showSum(this.form);">&nbsp;=</td>
    <td>&nbsp;<input name="product3" value="0"></td>
  </tr>

  <tr>
    <td><input name="count4" value="0" onchange="showSum(this.form);">&nbsp;* <input name="weight4" value="0" onchange="showSum(this.form);">&nbsp;=</td>
    <td>&nbsp;<input name="product4" value="0"></td>
  </tr>

  <tr>
    <td style="text-align:right;">Total&nbsp;=</td>
    <td>&nbsp;<input name="sum" value="0"></td>
  </tr>
</table>
</form>
Avatar billede stiness Nybegynder
20. marts 2006 - 16:20 #10
Jer er lutter øren:) Formoder, at det er try-catch-dimsen og Numberhalløjet, du er uenig i?
Avatar billede roenving Novice
20. marts 2006 - 16:41 #11
Nah, try/catch-blokken synes jeg godt nok er overflødig, men det er jo en kodestil, der sikrer en mod en masse grimme overraskelser (men også undtager for at opdage nogle simple ting !-)

-- men for at starte fra en ende af:

-- efter nutidige standarder må intet, der hører direkte til et tag, stå med store bogstaver, altså hverken taggets navn, attribut-navne eller standardværdier, så en linje bør se ca. sådan ud:

<td><input type="text" size="10" id="i01"></td>

-- andre attribut-værdier er der intet i vejen for, at de indeholder store bogstaver ...

-- et funktionsnavn i javascript, der hedder js_evaluate betragter jeg på linje med dem, der skriver 'Møde' i deres kalender, for dybest set betyder det vel, at du kalder en javascript-beregning for "javascript_beregning", altså intet der indikerer hvad du gør eller opnår (eller hvorfor og hvordan !-)

-- det kan dog være miljø-bestemt og en forfølgelse af et navngivningsskema, som f.eks. intA, textB osv. til variabelnavne ...

-- så synes jeg, det er en dårlig metode at benytte submit-knapper til det, jeg opfatter som (løbende) beregninger, jeg ville altid benytte noget event-baseret, så man også har en chance for at sende resultatet ...

-- og så er brugen af java script: pseudo-protokollen i en javascript-event helt misforstået, den hører _kun_ hjemme der, hvor man ellers ville placere en url (f.eks. i href i links !-)

-- det er jo selvfølgelig ikke nødvendigt at fortælle javascript-fortolkeren, at noget script, der skrives i en script-event skal fortolkes som script !o]

-- at du så ovenikøbet bruger en try/catch til at terminere en løkke, som sagtens kan termineres på den direkte forespørgsel gør ikke konstruktionen while(true) kønnere, den er kun i ganske særlige tilfælde en nødvendig konstruktion ...
Avatar billede nothingaqua Nybegynder
20. marts 2006 - 16:51 #12
Jeg har prøvet at bygge roenvings eksempel ind i min egen kode:

<script type="text/javascript">
function showSum(f){
  var num = sum = 0;

  while(f.elements["ra"][num]["quantity"]){
    f.elements["product"+num].value = f.elements["ra"][num]["quantity"].value * f.elements["ra"][num]["unitprice"].value;
    sum += +f.elements["product"+num].value;
    num++;
  }
  f.sum.value = sum;
}
</script>

jeg er blevet nød til at ændre element navne til en værdi i et array, og så ser det ikke ud til at fungere mere?

uddrag af koden...
<tr>
    <td><input type="text" class="normalInput" name="ra[2][itemno]"></td>
    <td><input type="text" onchange="showSum(this.form);" class="normalInput" name="ra[2][quantity]"></td>
    <td><input type="text" class="normalInput" name="ra[2][description]"></td>
    <td><input type="text" onchange="showSum(this.form);" class="normalInput" name="ra[2][unitprice]"></td>
    <td><input type="text" class="normalInput" name="product2"></td>
    </tr>
    <tr>
    <td><input type="text" class="normalInput" name="ra[3][itemno]"></td>
    <td><input type="text" onchange="showSum(this.form);" class="normalInput" name="ra[3][quantity]"></td>
    <td><input type="text" class="normalInput" name="ra[3][description]"></td>
    <td><input type="text" onchange="showSum(this.form);" class="normalInput" name="ra[3][unitprice]"></td>
    <td><input type="text" class="normalInput" name="product3"></td>
    </tr>
    <tr>
    <td><input type="text" class="normalInput" name="ra[4][itemno]"></td>
    <td><input type="text" onchange="showSum(this.form);" class="normalInput" name="ra[4][quantity]"></td>
    <td><input type="text" class="normalInput" name="ra[4][description]"></td>
    <td><input type="text" onchange="showSum(this.form);" class="normalInput" name="ra[4][unitprice]"></td>
    <td><input type="text" class="normalInput" name="product4"></td>
</tr>

det virker bare ikke mere
Avatar billede roenving Novice
20. marts 2006 - 17:02 #13
-- det hedder:

f.elements["ra][" + num + "][quantity]"] !-)

-- og det bliver netop _meget_ tricky, når man benytter den slags notation ...
Avatar billede stiness Nybegynder
20. marts 2006 - 17:08 #14
Tak for kommentarerne, jeg har taget dem alle til mig;) :#
Avatar billede nothingaqua Nybegynder
21. marts 2006 - 10:07 #15
Roenving det fungere ikke helt endnu.

elements.ra + num is null or not an object

kode:
<script type="text/javascript">
function showSum(f){
  var num = sum = 0;

  while(f.elements["ra"][" + num + "]["quantity"]){
    f.elements["product"+num].value = f.elements["ra"][" + num + "]["quantity"].value * f.elements["ra"][" + num + "]["unitprice"].value;
    sum += +f.elements["product"+num].value;
    num++;
  }
  f.sum.value = sum;
}
</script>
Avatar billede roenving Novice
22. marts 2006 - 01:55 #16
Du har overset pointen:

-- det, der står inde i .elements[] skal være een lang streng, når den evalueres, dvs. når konkateneringen er foretaget skal der stå f.eks. 'ra[4][quantity]', så de tre strenge, der skal konkateneres er:

'ra[' +

4 + (altså num-variablen !-)

'][quantity]'

-- så f.eks.

  while(f.elements["ra][" + num + "][quantity]"]){
    f.elements["product"+num].value = f.elements["ra][" + num + "][quantity]"].value * f.elements["ra][" + num + "][unitprice]"].value;
Avatar billede nothingaqua Nybegynder
23. marts 2006 - 14:26 #17
Kan du ikke prøve en sidste gang og se på det roenving? Der er ikke noget i while lykke
ex. giver den her alert(f.elements["ra][1][quantity]"]) undefined.
Avatar billede roenving Novice
24. marts 2006 - 15:33 #18
Er den også undefined ved:

alert(f.elements["ra[1][quantity]"])