Avatar billede kazuko Nybegynder
18. marts 2006 - 12:26 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Ny i php. Problemer med gæstebog!

Hej alle... jeg er meget ny i php og jeg er i gang med at lave en gæstebog. der er ingen fejlmeddelelser men den vil ikke rigtig gemme informationerne i tabellen. den vil gerne hente dem.
her er koden:
<html>
<head><title> Min gæstebog</title></head>
<body>
<?
$db = mysql_connect("db01","5721","negerjoe");
mysql_select_db("5721", $db);
if ($skriv){
    $besked = str_replace("\n", "<br>", $besked);
    $dato_array = getdate();
    $dato = $dato_array["mday"]."/".$dato_array["mon"]."-".$dato_array["year"];
mysql_query("INSERT INTO bog(navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");
}
?>
<center>
<form method="post" action=<? echo $php_self; ?>>
<INPUT TYPE=hidden NAME=skriv VALUE=1>
Navn:<INPUT TYPE=text NAME=navn><br>
Email:<INPUT TYPE=text NAME=email><br>
<TEXTAREA NAME=besked cols=30 rows=5></textarea><br>
<INPUT TYPE=submit VALUE="send">
</form>
<br><br>
<table>
<?
$foresp = mysql_query("SELECT navn, email, dato, besked FROM bog ORDER BY nr desc");
while($data = mysql_fetch_row($foresp)){
echo "<tr><TD VALIGN=TOP>";
echo "fra: <A HREF=\"mailto:$data[1]\">$data[0]</a>";
echo "<br>$data[2]";
echo "</TD><TD VALIGN=TOP>$data[3]</TD></TR>";
}
?>
</table>
</center>
</body>
</html>
Avatar billede stiness Nybegynder
18. marts 2006 - 12:55 #1
Det ser ud til, at du mangler noget i stil med...

$skriv = isset($_POST['skriv']);

-Stine:)
Avatar billede kazuko Nybegynder
18. marts 2006 - 12:56 #2
jeg vil meget gerne acceptere dit svar men vil gerne vide hvad det egentlig betyder...
Avatar billede kazuko Nybegynder
18. marts 2006 - 12:58 #3
Desuden har det ikke hjulpet
Avatar billede udvikler Nybegynder
18. marts 2006 - 12:58 #4
isset betyder om variablen er sat :-)

forresten er det altid en god idé at smide en mysql_error(); efter din sql sætninger - ellers er det jo klart at du ikke får nogle fejl meddelelser ;-)

altså fx således:

mysql_query("INSERT INTO bog(navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')") or die(mysql_error());
Avatar billede stiness Nybegynder
18. marts 2006 - 12:59 #5
isset($_POST['skriv']) er true hvis der er overført et inputfelt med det givne navn... og det er jo netop i det tilfælde du ønsker at skrive til databasen, ikke?:)
Avatar billede stiness Nybegynder
18. marts 2006 - 13:01 #6
Du satte det ind før "if ($skriv) {", ik?:)
Avatar billede udvikler Nybegynder
18. marts 2006 - 13:01 #7
desuden gør du brug af register_globals - det er et meget stort sikkerhedshul

dvs at du henter dine variabler fra <form> via $navn;
det burde skrives $_POST[navn];
Avatar billede kazuko Nybegynder
18. marts 2006 - 13:02 #8
jo men problemet er at den ikke sender informationerne til databasen... der kommer stadig ikke nogle fejlmeddelelser... du kan se siden på : http://ihavenisse.hotserv.dk/test/gbog.php
Avatar billede stiness Nybegynder
18. marts 2006 - 13:03 #9
Tror aco har mere forstand på det her;) Kan forstå at du faktisk godt bare kan skrive $skriv uden videre... håber I finder ud af det:) :#
Avatar billede kazuko Nybegynder
18. marts 2006 - 13:04 #10
hvor skal det skrives henne???
Avatar billede stiness Nybegynder
18. marts 2006 - 13:05 #11
Formens action ser ud til at være tom?!
Avatar billede kazuko Nybegynder
18. marts 2006 - 13:06 #12
Nej den linker til $php_SElf som er en variabel den php selv laver som svarer til siden selv
Avatar billede stiness Nybegynder
18. marts 2006 - 13:07 #13
Kiggede på kilden til din side.. og der var den tom..
Avatar billede udvikler Nybegynder
18. marts 2006 - 13:07 #14
Jeg har lige modificeret lidt i dit dokument, først skal du se om det virker, hvis det gør får du lige en forklaring :)

<html>
<head>
    <title> Min gæstebog</title>
</head>

<body>

    <?php
    $db = mysql_connect("db01","5721","negerjoe");
    mysql_select_db("5721", $db);

    if (isset($_POST[skriv])) {
        $besked = str_replace("\n", "<br>", $_POST[besked]);
        $dato_array = getdate();
        $dato = $dato_array["mday"]."/".$dato_array["mon"]."-".$dato_array["year"];
        $navn = $_POST[navn];
        $email = $_POST[email];
        $besked = $_POST[besked];
        mysql_query("INSERT INTO bog(navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')") or die(mysql_error());
    }
    ?>

<center>
    <form method="post" action=<? echo $php_self; ?>>
        <INPUT TYPE=hidden NAME=skriv VALUE=1>
        Navn:<INPUT TYPE=text NAME=navn><br>
        Email:<INPUT TYPE=text NAME=email><br>
        <TEXTAREA NAME=besked cols=30 rows=5></textarea><br>
        <INPUT TYPE=submit VALUE="send">
    </form>

    <br><br>

        <table border="0">
    <?php
    $foresp = mysql_query("SELECT navn, email, dato, besked FROM bog ORDER BY nr desc");
    while($data = mysql_fetch_row($foresp)){
        echo "<tr><TD VALIGN=TOP>";
        echo "fra: <A HREF=\"mailto:$data[1]\">$data[0]</a>";
        echo "<br>$data[2]";
        echo "</TD><TD VALIGN=TOP>$data[3]</TD></TR>";
    }
    ?>
        </table>

</center>

</body>

</html>
Avatar billede kazuko Nybegynder
18. marts 2006 - 13:09 #15
Det virker... TUSIND TAK... glad hvis du også giver en forklaring
Avatar billede udvikler Nybegynder
18. marts 2006 - 13:14 #16
Det var så lidt.

Forklaringen kommer her:

1. du kan godt hente en variablen som er sat fra <form> via $variabel, men det er meget usikkert. Der er blevet lavet en artikel om det her på eksperten: http://www.eksperten.dk/artikler/57
du bør altid hente dem via $_POST[variabel]
du skal selvfølgelig ændre det til GET hvis du henter via adresselinien :)

2. du skal altid tjekke om en variabel er sat inden du indsætter i databasen, det gør du via if (isset($_POST[navn])) {
isset betyder bare at den tjekker om variablen er sat.
Du kan læse mere her: http://dk2.php.net/manual/da/function.isset.php

3. i din INSERT sætning har du bare indsat alle variablen direkte. altså:
mysql_query("INSERT INTO bog(navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')");

men du har ikke angivet hvad de skal indeholde.

derfor har jeg skrevet:

        $navn = $_POST[navn];
        $email = $_POST[email];
        $besked = $_POST[besked];
        mysql_query("INSERT INTO bog(navn, email, dato, besked) VALUES ('$navn', '$email', '$dato', '$besked')") or die(mysql_error());

så indeholder de værdien som de fik fra <form>

4. håber du forstod det. Ellers skriver du bare!
Avatar billede kazuko Nybegynder
18. marts 2006 - 13:17 #17
Jeg forstår det godt... TUSIND TAK... Glad for der er så mange venlige mennesker herinde... Hav en rigtig god weekend
Avatar billede udvikler Nybegynder
18. marts 2006 - 13:17 #18
Tak og i lige måde - og held og lykke med php!