Avatar billede danm Nybegynder
17. marts 2006 - 18:11 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Bruge database (nybegynder)

Jeg er vant til at bruge vb6 og DAO som kobler til access database.
Nu skal jeg igang med visual basic 2005 .net og koble til en sql server database ved at bruge ADO.net..

Meget forvirrende synes jeg lidt.

Er der nogen der kan hjælpe lidt med at komme igang?
Jeg er lidt i tvivl om hvad de forskellige ting er som dataset, sqldatareader og så videre.
Jeg kan dog godt finde ud af selve sqlsproget hvis det er det der skal bruges, men hvordan får jeg fat i lidt data og den slags ting fra databasen?

Der er en del artikler om emnet men så længe jeg stadig er lidt forvirret over grundtingene (som hvad er datareader og dataset), er det lidt svært at forstå dem synes jeg..

Håber på lidt hjælp fra de kloge hoveder... (o=
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2006 - 18:40 #1
En DataReader er en pointer til resultatet af en query som goer at man
kan hente en raekke af gangen.

Et DataSet er en in memory kopi af hele resultatet af en query.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2006 - 18:42 #2
har du fundet denne tutorial http://www.csharp-station.com/Tutorials/AdoDotNet/Lesson01.aspx ?

(det er C# og ikke VB.NET men ADO.NET er i sig selv sproog uafhaengigt)
Avatar billede danm Nybegynder
18. marts 2006 - 00:50 #3
Det var en god artikel, jeg blev lidt klogere.Men det kræver vist lidt øvelse før det virker nemt. Jeg læste lige en af dine (arne_v) andre svar på samme database type spørgsmål så der fik jeg faktisk lidt flere svar på de spørsgmål der var opstået!
Kan jeg nøjes med at skrive

imports system.data.sqlclient

eller skal alle 3 linjer med

imports system
imports system.data
imports system.data.sqlclient

Er der nogen der ved hvor jeg kan downloade en mindre sql server database som jeg kan øve mig på at hente data fra?
Avatar billede danm Nybegynder
18. marts 2006 - 00:56 #4
hvorfor får jeg denne fejl når jeg prøver at skrive imports (under general declerations)

Error    1    'Imports' statements must precede any declarations.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2006 - 00:59 #5
for at bruge SQLServer klasserne: ja

men du skal bruge System til alt muligt og System.Data til visse generelle
database ting

----

det er ret nemt at oprette en database

jeg kan evt. poste noget SQL til det
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2006 - 00:59 #6
Imports skal være øverst i dit program
Avatar billede danm Nybegynder
18. marts 2006 - 01:57 #7
Ja SQL ville være ret fedt at få postet lidt af. Hellere end gerne..
Men skal nok ha lidt hjælp til at indsætte SQL koden i vb så den opretter noget
Tak (o=
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2006 - 02:16 #8
jeg ville ikke gøre det fra VB.NET men fra OSQL

CREATE DATABASE Test
ON (NAME = Test_data, FILENAME = 'C:\Databases\MSDE\Test_data.mdf', SIZE = 250MB, MAXSIZE = 250MB)
LOG ON (NAME = Test_log, FILENAME = 'C:\Databases\MSDE\Test_log.ldf', SIZE = 250MB, MAXSIZE = 250MB)
GO
ALTER DATABASE Test
SET RECOVERY SIMPLE
GO

USE Test
GO
CREATE TABLE T1 (F1 INTEGER PRIMARY KEY, F2 VARCHAR(50))
GO
INSERT INTO T1 VALUES(1, 'A')
GO
INSERT INTO T1 VALUES(2, 'BB')
GO
INSERT INTO T1 VALUES(3, 'CCC')
GO
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2006 - 02:16 #9
det er brugt til MSDE 2000 men det virker formentligt også til SQLServer 2005 Express
Avatar billede danm Nybegynder
18. marts 2006 - 23:27 #10
Måske et dumt spørsmål men jeg er jo lidt nybegynder på dette område.. (o=

Hvor gør jeg lige det fra OSQL og hvad er OSQL??
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2006 - 00:18 #11
OSQL er et kommando line tool som kommer med SQLServer hvor man kan fyre
SQL kommandoer af

find ud af hvor din OSQL.EXE ligger og start den med OSQL -E så kan du copy
paste ovenstående SQL ind
Avatar billede danm Nybegynder
19. marts 2006 - 00:52 #12
Det vil jeg lige prøve. Jeg har dog fundet ud af at jeg kan lave en sql server database igennem vb 2005 så jeg har faktisk lavet en lille test database som jeg desværre har lidt problemer med. Tror du kan hjælpe med den? Jeg har postet den i vb.net med titlen: database, connection error..

Det kører ikke helt for mig det her vb2005.. (o=
Avatar billede danm Nybegynder
19. marts 2006 - 01:12 #13
Hm.. Jeg kan heller ikke køre OSQL ser det ud til. Jeg får en fejlmeddelse der siger at der ikke kan laves nogen forbindelse hvilket kan skyldes at remote connection er slået fra som standard..
Men jeg synes ikke lige jeg kan finde nogen steder jeg kan slå den til...  )o=
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2006 - 01:14 #14
command line er ikke moderne ...

:-)

jeg har set det andet spørgsmål

men jeg er helt enig med pidgeot så jeg har ikke kommenteret
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2006 - 01:18 #15
Sql Configuration Manager vil jeg tro

evt. skal det være

OSQL -E -S XXXXXX

hvor XXXXXX er navnet på din SQLServer instans
Avatar billede danm Nybegynder
13. april 2006 - 02:56 #16
har glemt at lukke.. Arne smid lige svar..
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2006 - 04:35 #17
ok