Avatar billede _jepsen_ Nybegynder
17. marts 2006 - 15:05 Der er 8 kommentarer

Læsning af flashhukommelse

Jeg skal lave et program der kan ligge på en pic, der skal kunne læse og skrive på et sd-hukommelseskort i fat16.

For at "øve" lidt, inden jeg skal teste min kode ville jeg gerne udvikle noget kode på desktop pc, som jeg kan læse fra og skrive til sd-kort.

Derfor søger jeg noget information om hvordan jeg i C kan tilgå et sådant drev. Det skal helst være i C evt C++. Det skal helst være til windows, evt linux.

Jeg vil læse fattabel mbr og desligende.

Mvh Jepsen
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2006 - 16:05 #1
hm

jeg ville have troet at den kunne tilgaaes via normale fil IO funktioner (fordi
windows vil betragte det som en disk - ganske vist removable, men stadig en disk)
Avatar billede _jepsen_ Nybegynder
17. marts 2006 - 17:54 #2
Det er meget muligt, men hvordan gør jeg det rent praktisk?

De funktioner jeg har fundet er alle baseret på at man åbner en fil, jeg vil gerne bare give en adresse og hente det der står der...
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2006 - 18:02 #3
Hvis det er FAT16, saa er det et fil system, saa du aabner en fil.
Avatar billede _jepsen_ Nybegynder
17. marts 2006 - 19:34 #4
Meningen var at den kode til at læse filsystemet skulle porteres til en PIC med påloddet sd-kortholder.

Så jeg vil gerne, på meget lavt niveau, læse hvad der står på hukommelseskortet, så jeg efterfølgende kan implementere næsten samme kode på PIC'en...
Avatar billede bertelbrander Praktikant
18. marts 2006 - 00:08 #5
Du kunne prøve med absread og venner fra:
http://www.digitalmars.com/rtl/dos.html

Jeg ved ikke om det vil virke med en flash disk, men du kunne øve dig med en diskettte.
Avatar billede _jepsen_ Nybegynder
18. marts 2006 - 18:13 #6
hmm jeg ved jo ikke lige om man kan finde en diskette længere...

Men ellers virker det til at være helt perfekt!

Hvis du svarer kommer der lige nogle point din vej :-)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
18. marts 2006 - 18:26 #7
Jeg samler ikke på point.
Avatar billede avacore Nybegynder
03. april 2006 - 22:13 #8
Du nævner evt. Linux. Så ville det umiddelbart være muligt at bruge mmap() på SD-kortets device fra /dev/. Og så tilgå kortet vha pointers.