Avatar billede smashlotus Nybegynder
17. marts 2006 - 08:31 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til mappe problemer

Jeg har fået et STORT problem.

Problemet udmunder sig i at jeg pludselig ikke kan få vist egenskaber for en eneste mappe på min pc! Jeg har en rimelig hurtig fuldt opdateret pc (win xp sp2), med kaspersky antivirus og antihack. Derudover spywareguard, spywareblaster, spybot, adaware, ewido og ccleaner. Jeg er selv ret "pc-kyndig" og har efterhånden prøvet det meste, også adskillige genstart naturligvis. Har også prøvet at køre chkdsk uden held.

Problemet er, at når jeg højreklikker på enhver mappe på pc'en og vælger egenskaber kommer der intet frem - og det er ligegyldigt hvor mappen er placeret - også på andre harddiske. Jeg kan godt få vist egenskaber for genveje og programikkoner m.m. Men med enhver mappe er den gal.
Systemgendannelse er ej en mulighed idet jeg pr definition altid deaktivere denne "service" da det tager for mange systemressourcer og aldrig fungerer ordentlig. Reperation af Windows (med XP cd'en) vil jeg heller ikke ud i, så vil jeg hellere formatere, men det må betragtes som den sidste udvej..

Help!!
På forhånd tak! :-)
Mvh. Peter
Avatar billede boxer Nybegynder
17. marts 2006 - 08:47 #1
Har du prøvet at skrive "sfc /scannow" i kommandoen Kør?
Det retter nogle fejl i windows. Du skal bruge cd'en
Avatar billede boxer Nybegynder
17. marts 2006 - 08:48 #2
+ en alm. diskoprydning med sletning at indhold i temp mapper?
Avatar billede smashlotus Nybegynder
17. marts 2006 - 08:59 #3
Hey Boxer...
Den alm. diskoprydning med sletning af indhold i tempmapper m.m. klarer ccleaner jo helt fint for mig. Så den er klaret.

Mht. til forsøg med sfc /scannow er det selvfølgelig en mulighed jeg kunne forsøge mig med. Hm er der ikke noget med at man skal geninstallere sp2 efter kørsel af sfc?
Avatar billede boxer Nybegynder
17. marts 2006 - 09:39 #4
Nej, det skal man ikke. Men der er nogen der har problemer med at køre denne scanning. En af løsningerne er at afinstallere SP2 og geninstallere den igen efter scanningen.
Det er efter min mening en dårlig løsning. Denne er meget bedre:
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22
Jeg bruger den selv. Så er jeg nemlig fri for at bruge cd'en :o)

Iøvrigt kører jeg den en gang om måneden - man kan jo aldrig vide om der har sneget sig en lille fejl ind i systemet :o)

Så må vi se om det kan afhjælpe dit problem.
Avatar billede php3star Nybegynder
17. marts 2006 - 09:44 #5
Nu har jeg prøvet at finde noget på nettet om det... Har fundet ud af at der er mange
der har det problem men der var ikke rigtig nogen der har haft en løsning på det.
Måske hjælper det her link:

http://www.mcse.ms/archive70-2004-1-256705.html
Avatar billede smashlotus Nybegynder
17. marts 2006 - 10:18 #6
Tak til jer begge - der er lidt at forsøge sig med. Jeg tester løsningerne når jeg kommer hjem og melder tilbage senere.
Avatar billede smashlotus Nybegynder
17. marts 2006 - 12:10 #7
Hm nå. Ingen succes. Har kørt en sfc /scannow - uden held, selvom den rent faktisk spurgte efter cd'rommen.

Har prøvet den regfix som php3star henviser til - også uden resultat.
Avatar billede boxer Nybegynder
17. marts 2006 - 12:31 #8
Det virker sikkert ikke, men prøv at "gendanne standardindstillinger" inde i mappeindstillinger (via kontrolpanel)

Er problemet opstået i forbindelse med en speciel hændelse?
Avatar billede smashlotus Nybegynder
20. marts 2006 - 11:10 #9
Hej igen.
Nej det virkede heller ikke. :(

Hm, altså det jeg senest har foretaget mig af større ændringer på pc'en inden problemet opstod er at skifte fra Norton Internet Security til Kaspersky Antivirus og Antihack.
Avatar billede boxer Nybegynder
20. marts 2006 - 12:43 #10
Jeg har 2 forslag som faktisk er lidt selvmodsigende :o)
Du kan enten prøve et reg. oprydningsværktøj:
http://www.spywareinfo.dk/#/manualer/regsupreme.htm

Eller problemet kan skyldes en lidt for grundig rengøring. Derfor skal du tænke over om du har prøvet nogle oprydningsprogrammer lige inden problemet opstod. Disse oprydningsprogrammer tager nemlig ofte en backup (hvis det ikke fravælges)

Jeg har ingen idé om der kan være gået noget galt ved afinst. af Norton - den kan jo godt være lidt svær at komme helt af med.
Kaspersky Antihacker har jeg selv haft. Det er en kanon firewall men svær at konfigurere.
Prøv at koble internettet fra, lukke Antihacker, genstart og se om problemet stadig er der. Det vil være rart nok at udelukke at det er den der spærrer for adgangen.
Gør det samme med Antivirus.

Og gør det i modsat rækkefølge end den jeg har skrevet :o)
Avatar billede smashlotus Nybegynder
21. marts 2006 - 08:44 #11
Takker for de råd, dem vil jeg forsøge mig med lidt senere idag!

Offtopic: Jeg kan se at huset har hængt dig ud på sit minisite ref.: http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=huset&option=karma for at have 2 profiler og dermed givet huset en bestemt karma. Det viser sig tilfældigvis at det er MIG der har givet den omtalte karma med begrundelse til huset og jeg synes det er ekstremt barnligt at huset på den måde hænger dig ud af grunde som kun bygger på indicier. Det er jo nærmest en personlig hetz som den han også selv påstår at være forfulgt af - men er der ikke noget med at feje for egen dør??!!... Jeg vælger at stå frem for at rense dig og for at bevise huset's usmagelige opførsel. Jeg har lagt en refference i husets karma til dettte spørgsmål.
Avatar billede boxer Nybegynder
21. marts 2006 - 08:47 #12
Det er ikke småting man skal finde sig i fra den fyrs side. Jeg kan bestemt godt forstå at du har valgt at give ham den anonym.
Avatar billede smashlotus Nybegynder
21. marts 2006 - 16:48 #13
Jae, jeg synes blot det var ret frækt af ham at påstå at det var dig der havde lagt den karma - og så måtte jeg jo lige stå frem for at bevise det. Men det underbygger jo blot alle de øvrige karmatildelinger huset har fået - han har virkelig ikke helt rent mel i posen.
Avatar billede smashlotus Nybegynder
21. marts 2006 - 16:58 #14
Haha kan se at huset har fået fjernet den frække påstand på sit minisite om at du (boxer) skulle stå bag min karmatildeling!! Han indså åbenbart at han muligvis tog fejl.. haha
Avatar billede boxer Nybegynder
21. marts 2006 - 16:59 #15
Nemlig!
Der sker lidt mere vedr. netop det emne her:
http://www.eksperten.dk/spm/696808
Du kan jo tjekke det ud hvis du har tid.
Avatar billede smashlotus Nybegynder
21. marts 2006 - 22:40 #16
YES!! Jeg har minsandten fået det til at virke igen!!! Jeg prøvede reg supreme - uden held. Jeg prøvede at disable kaspersky antivirus og antihack så de ikke startede op med windows - også uden held. MEN - jeg tror muligvis at det er kaspersky antiohack der har spillet mig et pus alligevel.

Jeg prøvede at søge nettet godt og grundigt igennem for muligheder og stødte så pludselig på denne side: http://forum.pcstats.com/archive/index.php/t-17522.html - de første mange indlæg hjalp egentlig ikke rigtigt - men det allersidste indlæg allernederst fik mig på sporet! Her skriver en bruger følgende:
Citat:
"I was having a similar problem with the properties page, the system properties page, search, IIS and a few others.

Anyhow I went into the event viewer (Start/ Administrator tools / Event viewer) and found that 2 services were not starting properly. They were stuck with a "STARTING" status. The first was "Simple Mail Transfer Protocol (SMTP)" and the second was "World Wide Web Publishing".

The resolution was trial and error however this is what worked for me.

I have 2 NIC cads (RJ45 and wireless) and usually only use the wireless.
I disabled my RJ45 NIC. I also have a network at home without a domain.
I then went into system properties / computer name tab / Network ID button. I redid my computer name, etc. settings via the wizard. I retyped everything the same as it was. I restarted the computer and this fixed the SMTP service. THE WWW service was still not starting.

I then disabled the WWW service ( start / adinistrator tools / Services) and restarted the computer. Thus when I restated the WWW service would not start. I then went into IIS manager. Just looked around but did not change anything. At least I could get into IIS manager again.

I went back into services and manually started the WWW service. This time it started just fine. I changed the startup type back to automatic and restarted my computer.

Everything is now working and I am getting no more errors in the event logs.

I don't know why this happened and I have run a few virus scans with no viruses, etc. found.

Hope this helps someone else. :)"
Citat slut

Jeg kom pludselig i tanke om at jeg også havde bemærket de samme 2 fejlmeddelelser i min systemhændelseslogbog, nem følgende 2:
"Tjenesten World Wide Web-udgivelse hang ved start."
"Tjenesten Simple Mail Transport Protocol (SMTP) hang ved start."

Jeg fulgte dog ikke helt den samme fremgangsmåde som ovenstående bruger, jeg gik ind under tjenester og kunne også her se, at de 2 tjenester "hang" dvs. de stod i tilstanden "starter" og kom ikke videre. Det var ikke muligt hverken at stoppe disse eller noget. Til gengæld var det muligt at gå ind under egenskaber for tjenesten og  sætte starttypen til deaktiveret i stedet for automatisk. Herefter genstartede jeg og så startede de 2 tjenester slet ikke op - og BINGO så virkede egenskaber for mapper igen!!!! Herefter gik jeg endnu en tur ind i computeradministration og startede de 2 tjenester op - og ved den ene tjeneste, Tjenesten World Wide Web-udgivelse, poppede min kaspersky firewall op og spurgte om tilladelser. Jeg gav den fuld tilladelse, og genstartede påny. Herefter virker alt fint igen - tjenesterne starter fint op ved enhver genstart - og egenskaber for enhver mappe fungerer super godt igen!!!! Hvordan disse 2 ting hænger sammen har jeg fået en anelse om - og faktum er jo at der er andre der har været udsat for det også.. Mit gæt er, at kaspersky antihack har valgt at blokere for Tjenesten World Wide Web-udgivelse uden at spørge mig først.. og grunden til at mappe-egenskaber derefter ikke har fungeret kan være, at når jeg højreklikker på en mappe og vælger egenskaber, så er der en fane som hedder "webdeling". Denne fane er tilsyneladende en integreret del af ISS, Internet Information Services, og når Tjenesten World Wide Web-udgivelse  hænger under opstart, så er det nok derfor at egenskaber for enhver mappe også hænger idet fanen webdeling ikke kan starte ordentlig op.

Puha det var en ordentlig omgang - men jeg tror jeg fandt frem til løsningen på problemet og hvad der forårsagede problemet. I korte træk:

1. Tjenesten World Wide Web-udgivelse kører
2. Jeg installere kaspersky antihack
3. Kaspersky antihack blokerer for Tjenesten World Wide Web-udgivelse (uden min accept)
4. I forlængelse heraf kan fanen webdeling ikke startes hvilket betyder at egenskaber for enhver mappe ikke kan starte.
5. Jeg deaktivere Tjenesten World Wide Web-udgivelse og genstarter.
6. Jeg reaktivere Tjenesten World Wide Web-udgivelse og giver kaspersky antihack instruktioner om at tillade alt i forbindelse med denne tjenseste.
7. Jeg genstarter og alt fungerer igen i den skønneste orden.

Og så er jeg atter en glad mand!! Hehe..

Du må gerne lægge et svar boxer idet du har hjulpet mig godt på vej og kommet med en masse gode input om hvad jeg kunne teste. php3star må også gerne lægge svar idet du ansporede mig på vejen til at søge intenst på nettet efter løsningsforslag.

Mvh. smashlotus/Peter
Avatar billede boxer Nybegynder
22. marts 2006 - 13:49 #17
Jeg springer point over. Jeg har hjulpet dig og du har hjulpet mig med en anden lille sag. Det går lige op :o)

Iøvrigt skal du have ros for at bruge så meget tid på at levere løsningen.
Avatar billede php3star Nybegynder
22. marts 2006 - 14:00 #18
Ja det var virkelig en god omgang her! Jeg fulgte med i det her konstant og synes da det er godt at der igen blev fundet en løsning på et meget irriterende problem! :)
Avatar billede smashlotus Nybegynder
22. marts 2006 - 14:24 #19
Hehe jamen så siger vi det boxer! Godt at se dig tilbage påny - det lignede næsten et "huset"-trick du lige lavede der med at melde din afgang for derefter at være tilbage på en frisk efter en dags tid... :-D haha, men pyt.

Anyway så må jeg jo selv lige hapse pointene igen så. Tak for hjælpen til jer begge
Avatar billede boxer Nybegynder
22. marts 2006 - 14:47 #20
Hov hov - ingen sammenligninger med huset her :o)