Avatar billede asa77 Nybegynder
16. marts 2006 - 19:35 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hvilken kanal? Network Stumbler

Jeg har en Zyxel G-2000 ap/router sat op hvor jeg har sat min stationære til ved hjælp af kabel og min bærbar ved hjælp af trådløs. Mit problem er at det trådløse kører meget ustabilt og jeg har efter at tjekket eksperten lidt, prøvet at skifte rundt på diverse kanaler uden rigtigt at havde fundet den bedste kanal. Derfor har jeg brugt Network Stumbler for at finde den kanal som der var færrest der brugt i mit område. (bor i lejlighed og NS finder omkring 20 trådløse netværk) Men synes ikke rigtig det virker, selvom jeg pt. er den eneste der bruger kanal 1.

Jeg har derfor 2 spørgsmål:

Når jeg bruger NS kan jeg se at jeg har den laveste værdi under SIGNAL + på -28, hvor de højeste ligger omkring 80. Skyldes det dårlig opsætning fra min side, dårlig udstyr eller hvad?
Er ikke en haj til netværk med gætter på SIGNAL+ værdi viser hvor stærkt mit signal er.

Det andet spørgsmål er, kan trådløs netværk være skyld i at folk har problemer med at ringe op til min mobil tlf., når jeg er hjemme? Og hvis ja, er det noget der kan gøres noget ved? Evt. ved at skifte kanal???
Avatar billede julleman Nybegynder
16. marts 2006 - 19:48 #1
Mht kanaler, skal du benytte dem der ikke er brugt af andre. Da der er overlap mellem kanalernes frekvenser, er det kun muligt at få fuld hastighed på 3 kanaler samtidig og det opfordres derfor kun til at bruge kanalerne 1,6 og 11 da disse er de eneste der ikke overlapper hinanden.

Når det kører ustabilt, kan det være din klient. prøv evt at opgradere til nyeste driver samt firmware på accesspointet.

Værdien på netstumbler skal være så lavt som muligt. Mine erfaringer viser at -80 er den mindste modtagestyrke for mange netkort. -28 er derfor en fin styrke.

Din mobil har ikke noget med wireless at gøre. Den kører på 900 og 1800 MHz mens wireless kører i 2400 MHz-området (som også er der hvor microovne, bluetooth og visse trådløse videomodtagere og radioer kører)

Mvh
Julius
Avatar billede asa77 Nybegynder
16. marts 2006 - 19:52 #2
tak for den hurtige besvarelse af mine spm. points til dig