Avatar billede krissy Nybegynder
16. marts 2006 - 18:42 Der er 14 kommentarer

Slette Windows 2000 og XP

Jeg har oprindeligt haft Win2000 på min pc, og da jeg sidenhen installerede WinXP blev det gamle styresystem ikke slettet. Jeg har prøvet at geninstallere WinXP, men kan stadig ikke slette det gamle.

Da jeg brugte Win2000 havde jeg en virus, som på mystisk vis også optrådte ved brug af XP.

Nu vil jeg gerne have ryddet harddisken totalt - alle styresystemer skal væk - så jeg kan geninstallere XP. Hvordan gør jeg det?

PS! Win2000 var installeret da jeg overtog pc'en - og jeg har aldrig fået cd'en med styresystemet - så det skal være en løsning der ikke inkluderer brug af den.
Avatar billede overloaded Mester
16. marts 2006 - 18:56 #1
Prøv at downloade Eraser og lav en bootdisk  http://www.heidi.ie/eraser/
Det tager tid at formatere harddisken med Eraser da den overskrives 35 gange hvor en almindelig formatering med windows kun overskriver en gang.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. marts 2006 - 19:08 #2
Eller KILLDISK fra www.killdisk.com så er der intet tilbage på disken.
Avatar billede tosa Nybegynder
16. marts 2006 - 19:09 #3
Er almindelig formatering ikke godt nok??

For i givet fald kan du jo bare lave en boot-disk, boote fra den, og skrive format c:
Avatar billede krissy Nybegynder
16. marts 2006 - 19:11 #4
Det er muligt, det er godt nok bare at formatere - men jeg aner intet om hvordan, jeg gør dette...aner ikke engang hvad det vil sige at lave en boot-disk...hjælp?! ;0)
Avatar billede overloaded Mester
16. marts 2006 - 19:12 #5
Data kan genskabes efter almindelig formatering.
Avatar billede krissy Nybegynder
16. marts 2006 - 19:14 #6
Hvad mener du med at 'data kan genskabes' - hvilke data? Der er jo også en virus, jeg ikke vil have skal 'genskabes' :0)
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2006 - 19:15 #7
Jeg ville også anbefale killdisk der er en guide på http://www.helgec.dk/killdisk.html Når du er færdig booter du blot på XP-skiven se evt http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede php3star Nybegynder
17. marts 2006 - 10:58 #8
øhh... Hvad med bare at slette Partition i XP-installationsforløbet?
Jeg vil mene det er det letteste.
Slet Partitionen... Opret en ny og Formater til NTFS-filsystem.
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2006 - 11:17 #9
"Jeg vil mene det er det letteste. Slet Partitionen... Opret en ny og Formater til NTFS-filsystem."

Det har du ret i det sletter bare intet
Avatar billede php3star Nybegynder
17. marts 2006 - 13:39 #10
Hvis det ikke ville slette noget så gir det jo heller ingen menig at det findes!

helgec -> Hvad skal der slettes???

w2k installationen skal fjernes og en XP skal på... hvorfor gøre det så kompliceret?!

Nu ved vi heller ikke hvordan hans hdd er delt op og har heller ikke fået at vide hvordan han har installeret XPen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. marts 2006 - 13:48 #11
Når du formaterer en disk, så bliver der ikke slettet data på disken. Det er kun de spor, som disken består af, og imellem hvilke at data skrives, som bliver genopfrisket. Derfor hvis du vil slette alle data, skal du anvende et program. som f.eks. killdisk, som overskriver alle de data der findes på disken.

Med andre ord, så er den eneste måde at fjerne data på, at overrdkrive data.
Avatar billede php3star Nybegynder
17. marts 2006 - 14:03 #12
Det ved jeg godt!
Men... det vi snakker om her er en geninstallation af en windows.
Der behøves ikke killdisk eller lign for at kunne fjerne det gamle system
og installere et nyt.
krissy skrev jo selv --

"Jeg har oprindeligt haft Win2000 på min pc, og da jeg sidenhen installerede WinXP blev det gamle styresystem ikke slettet."

Dette er jo ikke muligt når man gør det på den rigtige måde.
Og der er noget andet. På den måde krissy har skrevet det på... lyder det jo
som om han nu har 2 styresystemer på PCen altså må han enten have flere partitioner eller flere HDDs i computeren. Det vil også meget fint passe sammen med at han siger:

"Da jeg brugte Win2000 havde jeg en virus, som på mystisk vis også optrådte ved brug af XP."

At den virus stadig er der vil for mig jo så være logisk da han jo ikke har "slettet" den rigtige disk/partition
Avatar billede php3star Nybegynder
17. marts 2006 - 15:32 #13
Nu er det altså bare en lille teori.. men jeg tror det er layer 8 det er galt med... :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. marts 2006 - 17:39 #14
Hvis man er nervøs for at snavs skal komme med i en ny installation, så er der ingen vej uden om killdisk eller eraser, hvis den gør det samme.

En formatering ændre ikke så meget i boot sektoren på disken.

Derfor når spørger vil have ryddet disken totalt, er det vejen frem.