Avatar billede rafn12 Nybegynder
16. marts 2006 - 14:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

formular med søgeord

Hey

skal lave en søge formular hvor jeg kan søge i to tabeller med flere søgeord(op til 20), hvis et søgeord er i en af tabellerne skal poster vises fra begge tabeller.

eks.
tabel1
id søgeord
1  computer
2  bord
3  skærm

tabel2
id tilhørendesøgeord
1  mus
1  skærm
2  skærm
2  bordben
3  fladskærm
3  ophæng

hvis jeg i et af søgeordsfelterne skriver skærm skal jeg have følgende vist:

id søgeord tilhørendesøgeord
1  computer  skærm
2  bord      skærm
3  skærm    ophæng
3  skærm    fladskærm

jeg kan lave det i en forespørgsel med 20 kriterier, men hvis jeg så kun vil søge på et skal jeg sidde og annulere 19 bokse(ikke særlig brugervenligt:-) så det skal være noget med at der er 20 felter og så søger den ud fra dem som er udfyldt.
Avatar billede overchord Nybegynder
16. marts 2006 - 14:28 #1
Jeg vil anbefale at du soeger i en forespoergsel hvor du har kombineret de to tabeller forbundet med id feltet.  Dermed faar du 3 felter: id, Tabel1, Tabel 2 f.eks
I din soegeformular behoever du saa kun kriteriet paa enten Tabel1 feltet eller Tabel2 feltet (Dette kna du ogsaa inkludere direkte i forespoergslen hvis den ikke bruges til andet)
Avatar billede overchord Nybegynder
16. marts 2006 - 14:30 #2
Hvis det ikke er helt klart kan jeg sende dig et eksempel hvis du smider en mail.
Avatar billede rafn12 Nybegynder
16. marts 2006 - 14:35 #3
du må gerne sende eks.:-)

kennettrafn@hotmail.com
Avatar billede mugs Novice
16. marts 2006 - 14:55 #4
Har du set på Thomas Jepsen's hjemmeside MakeITeasy.dk Under downloads øverst til højre er der en fremragende søgefunktion (Sammen med øvrige eksempler)
Avatar billede rafn12 Nybegynder
16. marts 2006 - 15:04 #5
Ja har forsøgt og kan ikke rigtig få det til at fungere..det er nok fordi jeg ikke har viden nok desværer:-)
Avatar billede claesdamlund Nybegynder
16. marts 2006 - 15:04 #6
select tabel1.id, søgeord, tilhørendesøgeord
from tabel1
inner join tabel2
on tabel1.id = tabel2.id
where søgeord in(KRITERIE)
    or tilhørendesøgeord in(KRITERIE)

KRITERIE erstattes med dine op til 20 søgeord i en kommasepareret liste.
Avatar billede rafn12 Nybegynder
16. marts 2006 - 15:07 #7
claesdamlund:
de 20 søgeord skal kunne tastes i en formular...kan din kode så stadig bruges????
Avatar billede overchord Nybegynder
16. marts 2006 - 15:37 #8
sendt et eksempel. Det er naesten funktionelt det samme som damlund's, blot er det fritekst soegning fra en formular istedet. De to tabeller er kaedet sammen i en query hvor formularens tekstfelt ligger som kriterie (dvs at query skal kun aabnes fra formularen - ellers meldes der fejl).
Avatar billede rafn12 Nybegynder
16. marts 2006 - 15:59 #9
Eksempel modtaget og det virker perfekt..:-) smid et svar og du får point overchord
Avatar billede overchord Nybegynder
16. marts 2006 - 16:00 #10
laegger lige et svar paa opfodring :-)
Avatar billede rafn12 Nybegynder
16. marts 2006 - 16:47 #11
hey så kom da med det svar:-)
Avatar billede mugs Novice
16. marts 2006 - 16:49 #12
rafn12 > Hvilke havde du med Thomas Jepsen's eksempel. Den plejer ikke at volde så store problemer.
Avatar billede overchord Nybegynder
16. marts 2006 - 16:53 #13
lol vi proever lige igen. Du er velkommen til at dele point, da de andre loesninger ogsaa skulle virke.
Avatar billede rafn12 Nybegynder
16. marts 2006 - 16:59 #14
mugs: jeg har intet kendskab til sql og der var ingen forespørgsler så havde svært ved at gennemskue hvordan det virker..
Avatar billede mugs Novice
16. marts 2006 - 17:01 #15
OK - Det forklarer en hel del. Men det meste ligger i modulet med selve søgningen, denne funktion i modulet kalder du i søgefelternes BeforeUpdate.