Avatar billede caschmidt Nybegynder
16. marts 2006 - 11:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Brugerdefineret menu vedhæftes projektmappe

Kan nogen mon fortælle mig hvordan man får vedhæftet en brugerdefineret menu (med henvisning til makroer) til den aktuelle projektmappe?
Jeg vil (gerne) have denne menu til at optræde på Excels menulinie når den fil, der indeholder disse makroer er åben - og menuen skal gerne forsvinde, når den fil, der indeholder disse makroer lukkes.

Jeg ved, at det er lykkes mig at få dette til at fungere i en tidligere version (Excel97 så vidt jeg husker), men lige nu kan jeg bare ikke få "hul igennem".  Når jeg opretter min egen menu så bliver den stående på menulinien, også efter at den fil med makroerne er lukket.

Jeg har forsøgt i både ExcelXP og Excel2003 (der er vist ikke meget forskel på de to), men det vil ikke rigtigt du' ;-(
Jeg ved godt, man kan gøre det med nogle ret heftige vba-linier, men er det virkelig nødvendigt?
Avatar billede b_hansen Novice
16. marts 2006 - 12:17 #1
Det er nu ikke så svært *S*

Du skal blot huske at vedhæfte din menu til projektmappen. Det bliver den nemlig  som udgangspunkt ikke, da den i stedet er tilknyttet Excel på den enkelte maskine.

Gå ind i Vis -> Værktøjslinier -> Tilpas -> Vælg fanebladet Værktøjslinier -> klik på knappen vedhæft -> Vedhæft den ønskede menu

Du skal lige være opmærksom på, at du skal igennem denne øvelse hver gang, du retter i menuen!

For at tilknytte og fjerne menuen, når mappen åbnes, skal du indsætte to makroer i Thisworkbook:
Private Sub Workbook_Open()
' Her slås menuen til for projektmappen
    Application.CommandBars("Menu til informationsystem").Visible = True
    Application.CommandBars("Menu til informationsystem").Visible
End Sub

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)

' Her slås menuen fra igen og slettes, før Infosys lukkes
    Application.CommandBars("Menunavn").Visible = False
    Application.CommandBars("Menunavn").Delete
End Sub
Avatar billede caschmidt Nybegynder
16. marts 2006 - 19:38 #2
Joh - det er bare lidt li'som, at en menu jo ikke er en værktøjslinie, og at der derfor ikke er noget at vedhæfte, når jeg klikker på knappen [Vedhæft]

Det var egentlig dér min undren opstod, idet jeg som nævnt har en anden projektmappe (anden fil) hvor der dukker en brugerdefineret menu op, når jeg åbner den - og menuen forsvinder igen, når jeg lukker projektmappen.
I denne fil findes ingen informationer (overhovedet) i Thisworkbook!
Avatar billede hubertus Seniormester
16. marts 2006 - 21:22 #3
hej B_hansen
din kode giver da en fejl i linien:
Application.CommandBars("Menu til informationsystem").Visible

Fejlen er: invalid use of proporty - hvad er årsagen til det?
Avatar billede hubertus Seniormester
16. marts 2006 - 21:23 #4
sorry en lille stavefejl det er selvfølgelig property
Avatar billede b_hansen Novice
17. marts 2006 - 08:41 #5
hubertus> Du skal nu osse lige udskifte teksten mellem anførselstegnene, da det er det navn, menubjælken har i Excel. I mit tilfælde har jeg kaldet den Menu til ...

Caschmidt> ok, så har jeg misforstået din formulering. Så lyder det som en kontrolboks, der er oprettet. Den skal så kaldes med en makro, når mappen åbnes. Der kan jeg desværre ikke hjælpe, men der har været en del spørgsmål om dette emne herinde på Eksperten
Avatar billede hubertus Seniormester
17. marts 2006 - 10:11 #6
Hej b_hansen  Det havde jeg nu også gjort. ovenstående line var bare et cut and paste fra kommentaren på experten.
Avatar billede b_hansen Novice
17. marts 2006 - 10:21 #7
Hubertus> Har du oprettet en værktøjslinie? Og tilknyttet den til projektmappen?
Avatar billede caschmidt Nybegynder
17. marts 2006 - 18:41 #8
B_Hansen > Nej jeg har ikke oprettet en værktøjslinie, men kun en menu (med 3 menupunkter).
Jeg ved godt, man kan oprette værktøjslinie og vedhæfte den til projektmappen, samt aktivere (og fjerne) den med vba-makroer, men pludselig syntes jeg det ville være "smartere" med en menu.  ;-)
Avatar billede hubertus Seniormester
18. marts 2006 - 12:57 #9
er sket. hvis jeg sletter linien Application.CommandBars("testMenu").Visible
så virker det. Menuen bliver indlæses og anvendes. Tilsvarende slettes den når arket lukkes. hvad skal den linie præcis udføre?
Avatar billede b_hansen Novice
20. marts 2006 - 08:34 #10
Caschmidt> Jamen, jeg kan sagtens følge dig *S* Og jeg vil da glæde mig til at se et resultat af din forespørgsel. Dog vil jeg foreslå, at du lukker dette spørgsmål, og selv tager pointene. Der er for mange indlæg til, at der kommer nye brugere herind. For at få fat i dem, må du hellere lave et nyt spørgsmål.

Hubertus> Jeg er ikke rigtig stiv i makroer. Men hos mig virker det, når jeg bruger disse progamlinier. Men det skyldes måske, at jeg har menuerne skjult, når de tilføjes.
Avatar billede caschmidt Nybegynder
20. marts 2006 - 21:34 #11
Der ser ikke rigtigt ud til at gevinst her.
Jeg lukker - og fortsætter min søgning her: www.eksperten.dk/spm/696764