Avatar billede zac Nybegynder
02. maj 2001 - 19:11 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

detektion af skærmopløsning - redirection...

Det er forholdsvis let at lave et websted, der tilpasser sig størrelsen på læserens browservindue - fx med 2 versioner af indholdet, så det passer til både 800x600 og 1024x768. IDG-hæftet JavaScript for Webmastere giver sådan en løsning.
MEN: Når folk er sendt videre, kan de ikke bruge tilbageknappen, for index-filen sender straks videre.... Det er det, der sker på www.zoologiskmuseum.dk (som er lavet af en jeg kender).
Er der en løsning, som ikke kræver alt for meget programmering?
Problemet er jo, at der på nogle websteder snart er lige mange brugere med skærmopløsningerne 800x600 og 1024x768 - og at den nemme løsning med kun at lave til 800x600 ikke ser pæn ud på 1024x768.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2001 - 19:17 #1
Måske finder der en nem løsning, men jeg laver (næsten) altid mine sider med tabeller der resizes efter vinduets størrelse..
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2001 - 19:17 #2
zoologisk museum ser ikke særlig godt ud i 1152x864...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. maj 2001 - 19:52 #3
el_barto> Zoologisk Museum hjemmeside er ikke lavet af en professionel webdesigner.

/per
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. maj 2001 - 19:53 #4
Det er helt elementært galt overhovedet at gøre det på den måde. :)
Husk der er mange opløsninger. De mest altmindelige:
640x480 - 800x600 - 1024x768 - 1152x864 - 1280x960 - 1280x1024 - 1600x1200 - 2048x1536
Det er i hvert fald dem jeg lige kan komme i tanker om.
Når du har lavet en version til alle disse, så er du lige begyndt. For hvad nu hvis browseren ikke er maksimeret? De fleste der kører fx 1600x1200 har ikke deres vinduer maksimerede. Jeg kører fx. tit med en browser der svarer til ca. 800x600, men det svinger helt i størrelser mellem 300x300 og maksimeret (1600x1200).
Og ofte er det ikke en størrelse der er lidt brede end høj. Tit har browseren fuld højde, men kun lidt bredde. Eller fuld bredde, men ikke særlig høj.
Lad os begrænse til at du kun vil tage hensyn til størrelser mellem 640x480 og 1600x1200.
Der er (1600-640) muligheder på den ene led, og (1200-480) på den anden. Det giver: 960x720 = 691.200 muligheder.

- Hvor mange sider gider du lave?

Men jeg går ud fra du ikke gider lave det hele om lige nu... :)

Når du laver redirect, så prøv at bruge location.replace(). Så virker back-knappen som forventet...
Avatar billede 2maz Nybegynder
02. maj 2001 - 20:01 #5
I kunne jo også prøve at lave en knap sådan her:

<input type=\"button\" value=\"Tilbage\" onClick=\"history.go(-2)\">
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. maj 2001 - 20:05 #6
2maz> Ja kom, lad os fjerne så meget funktionalitet som muligt i browseren, for derefter at gøre et forsøg på at få det hele til at virke igen. Ikke bare back-knappen, men det HELE!
(Overdrivelse fremmer forståelsen...)

Næh, du. Det du\'r ikke at gøre browseren handikappet, og så lave sine egne knapper der næsten fungerer... :)
Avatar billede zac Nybegynder
02. maj 2001 - 20:14 #7
Jeg er godt klar over bagdelene ved at lave 2 udgaver til 2 skærmopløsninger.
Men fordelen er, at 95 pct. af alle brugere bruger en af disse to opløsninger, og af dem 98 pct. i full screen (det sidste er et gæt, det første sikkert nok). Problemet forstærkes af, at netop nu nærmer de fleste websteder sig 50-50 brugere.
De aller fleste sider I ser, ser nu engang bedst ud i en bestemt opløsning, og mindre godt ud i andre (i praksis mest den anden opløsning).
Jeg er godt klar over, at en tabelløsning med procenter vil tilpasse siden til enhver opløsning - og normalt er det den bedste løsning. MEN der er altså tilfælde, hvor jeg gerne ville kunne lave det, jeg efterlyser for bedre at kunne kontrollere, hvordan tingene ser ud.
Jeg vil i løbet af et par dage prøve forslagene fra 2maz og myplacedk

Avatar billede 2maz Nybegynder
02. maj 2001 - 20:23 #8
Næsten fungere....?
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. maj 2001 - 20:25 #9
98 pct? Hmm... Det tror jeg ikke...
På min egen hjemmeside har jeg nu i et stykke tid samlet oplysninger om folks skærmstørrelse og browser-størrelse. På et eller andet tidspunkt laver jeg statistikker på det... Engang... :)

Men det med at sider ser bedst ud i en bestemt opløsning, det kommer åbenbart an på hvor på nettet man færdes. De sider jeg bruger tilpasser sig browseren, på enten den ene eller anden måde. De er kun \"grimme\" i ekstreme tilfælle.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. maj 2001 - 20:30 #10
2maz> Ja, NÆSTEN... :)

Her er history:

1: en eller anden side
2: redirecter til 1600x1200.html
3: 1600x1200.html, indeholder bla. din history.go(-2)
4: en anden side

En bruger befinder sig nu på 4\'eren, og vil gå tilbage til 1\'eren. Han trykker derfor to gange på back. Hvad sker der så?

Eller den helt åbenlyse... En besøgende der ikke ser på samtlige knapper på siden, men bare bruger back-knappen i browseren som han plejer.

Der er masser af eksempler...
Avatar billede excession Nybegynder
03. maj 2001 - 14:51 #11
http://www.echoecho.com/ kan du se statistikker på browsere, skærmopløning, os, farvedybde osv.

I bunden af forsiden kan man vist også ændre siden så den passer til skærmopløsning
Avatar billede excession Nybegynder
03. maj 2001 - 14:53 #12
iøvrigt kan det, efter min mening, ikke betale sig at lave siden i andre versioner end til 800x600 og 1024x768

-- xs
Avatar billede zac Nybegynder
04. maj 2001 - 13:40 #13
til myplacedk
Den med location.replace() - hvor ville du sætte det ind?
JavaScriptet ser således ud nu:

function skriv(tekst){
document.write(tekst)
}

if(is_nav4up) bredde = window.innerWidth-16
else bredde = document.body.offsetWidth-20

if (bredde <= 750) location.href=\"framesetlille.html\"
else if (bredde >= 950) location.href=\"framesetstor.html\"
else location.href=\"framesetlille.html\"

window.onresize = new Function(\"window.location.reload()\")

Som du kan se, er det ikke meget JS jeg kan!
Avatar billede myplacedk Nybegynder
04. maj 2001 - 14:24 #14
location.href=\"framesetlille.html\"

Skal laves om til

location.replace(\"framesetlille.html\")

og tilsvarende for de andre location.href\'er. :)
Avatar billede zac Nybegynder
07. maj 2001 - 19:27 #15
Kære myplacedk
Det virker!
Jer ved at prøve det, så det engang kan lægges ind på
http://www.differance.com/Handshake/Main-handshake.html - en lille seriøs joke, jeg engang begyndte på, men ikke kom videre med.
Når det som her er ET BILLEDE, der fylder hele siden, vil det se pænest ud, at billedet svarer til skærmopløsningen (eller i hvert fald de to mest brugte!). Det irriterer mig, at det ikke ser ens ud - men måske mest fordi, det er mig, der har lavet billedet (i en bestemt skærmopløsning), og derfor bliver overrasket over, at det ser anerledes ud i en anden skærmopløsning.
Det undrer mig, at store firmaer mv. ikke bruger to udgaver, men det er nok for besværligt at have med at gøre...
Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
07. maj 2001 - 22:07 #16
Nej, det er ikke fordi det er besværligt. Det er fordi det er dumt... :)
Store firmaer mv. laver sider som tilpasser sig en vilkårlig browser-størrelse, på en eller anden måde! :)