Avatar billede casjachan Nybegynder
15. marts 2006 - 11:35 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Indsætte dataset

Udgangspunktet er et datasæt med et givent antal records taget fra en enkelt tabel (Tabel1). Derudover har jeg en tabel(Tabel2) der er nøjagtig magen til Tabel1 hvad angår kolonner. Jeg ønsker at indsætte alle records fra datasættet i Tabel2 uden at skulle tage hensyn til hvad kolonnenavne er og hvilke datatyper der er tale om.
Følgende kode har jeg:
//Dette dataset er fyldt med de records der skal indsættes.
DataSet    dataset = new DataSet();
//Dette dataset skal indeholde de records der skal indsættes
DataSet    datasetCopy = new DataSet();
string sqlSelectCopy = "SELECT TOP 1 * FROM Table2";
SqlDataAdapter sqlDataAdapterCopy = new SqlDataAdapter(sqlSelectCopy, sqlAktuelDatabase);
sqlDataAdapterCopy.Fill(datasetCopy,"DokumentImport");
datasetCopy.Merge(dataset,true);
sqlDataAdapterCopy.Update(datasetCopy,"DokumentImport");

Koden kan både være i c# eller vb.net

Håber nogen kan hjælpe :-)
Avatar billede casjachan Nybegynder
15. marts 2006 - 11:37 #1
Der mangler noget kode, men ideen er at jeg står med et dataset, som skal indsættes i en tabel uden at tage hensyn til hvad kolonner hedder og hvilke datatyper der er tale om. De to tabeller er identiske hvad angår kolonner, rækkefølgen af kolonner og datatyper.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. marts 2006 - 16:47 #2
du skal bruge en updatecommand til din SqlDataAdapter
Avatar billede casjachan Nybegynder
29. november 2006 - 14:23 #3
I mit tilfælde lå de to tabeller på to forskellige sqlservere. Jeg oprettede derfor en linked server og kunne på den måde hente records fra den ene tabel og indsætte i den anden tabel med en alm sql: INSERT INTO() Select ... FROM LINKEDSERVER.tabel