Avatar billede dingkee Nybegynder
02. maj 2001 - 17:32 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Overfør ID

Jeg har en side hvor den henter et tal i kolonnen \"kat\" længere nede på siden skal den så lave tallet om til ID som så skal hente noget i en anden tabel.

Kolonnen \"Kat\" ligger i tabellen Soeg
\"kat\" skal laves om til ID og hente \"navn\" fra tabellen Soegkate
Avatar billede cin Nybegynder
02. maj 2001 - 17:49 #1
du kan gøre det ved at forbinde de to tabeller i din sql streng:

SELECT k.kat, s.navn FROM (kat k), (soegkat s) where (k.kat = s.ID)

Avatar billede dingkee Nybegynder
02. maj 2001 - 21:55 #2
Virker ikke helt, tager ikke den rigtige ID, tror at den laver ID en til 60
Avatar billede dingkee Nybegynder
02. maj 2001 - 22:17 #3
Den henter fra den første Kat i databasen, og den skulle jo gerne hente fra den Kat jeg er ved.
Avatar billede dingkee Nybegynder
02. maj 2001 - 22:19 #4
Det skal også virke hvis man køre med en sql streng
Avatar billede eagleeye Praktikant
02. maj 2001 - 22:49 #5
Hvad med:

SELECT Soegkate.Navn, soeg.Kat FROM Soegkate INNER JOIN soeg ON Soegkate.ID = soeg.Kat;

Så får du navnet fra Soekate hvor ID = Kat. Samt Kat ud.
Avatar billede dingkee Nybegynder
03. maj 2001 - 13:47 #6
Virker stadig ikke, den starte stadig med den første.

Uddybere det lige:
Kat ligger i tabellen Soeger
Navn ligger i tabellen Soegkate

Kat skal blive til ID i tabellen Soegkate
Det skal vel være sådan noget her:
SELECT Soegkate.Navn FROM Soegkate, soeger.Kat FROM Soeger INNER JOIN soeger ON Soegkate.ID = soeger.Kat;
Avatar billede cin Nybegynder
03. maj 2001 - 14:04 #7
SELECT k.kat, s.navn FROM (soeger k), (soegkate s) where (k.kat = s.ID) and (s.ID = [input fra bruger]

[input fra bruger] er så den info du får fra siden
Avatar billede eagleeye Praktikant
03. maj 2001 - 14:18 #8
Så er jeg ikke helt med, jeg prøver lige at stille et par spørgsmål.

Efter din SQL streng hvad vil du stå med?
Soeger.Kat ?
Soegkate.Navn ?

SELECT Soegkate.Navn, soeger.Kat FROM Soegkate, soeger INNER JOIN soeger ON Soegkate.ID = soeger.Kat;
Avatar billede dingkee Nybegynder
03. maj 2001 - 14:23 #9
Det der er problemet er at den tager fra den første i databasen, den skal jo gerne tage ved det nummer man er ved i databasen, forstår du mig??
Avatar billede eagleeye Praktikant
03. maj 2001 - 14:41 #10
Nej ikke det sidste. Den skal gerne tage ved det nummer man er ved i databasen?

Der skal lavet et loop eller???

Hvis du smider det ind i et record set får du et record set som indeholder alle Navne hvor soeger.Kat = soegkate.ID

RecordSet.Fields[1]  =Soegkate.Navn
RecordSet.Fields[2]  =Soeger.Kat

RecordSet.MoveNext kan bruges til at steppe ned gennem \"databasen\".
Avatar billede dingkee Nybegynder
03. maj 2001 - 14:51 #11
ok
Jeg har denne her form på en side, navenet er:
godkend.asp?id=69 (id ændre sig selvfølgelig)
I formen henter den fra tabellen Soeger

Så når man ned til Kategori, der er får jeg vis \"KAT\" som er et tal, i stedet for at få vist tallet vil jeg gerne have at man kan lave så den viser \"Navn\" fra Soegkate.
Avatar billede eagleeye Praktikant
03. maj 2001 - 17:39 #12
Jeg tror stadig ikke jeg er helt med, men jeg gætter på dette:
Denne hendter et Navn fra soegkate hvor soegkate.ID = soeger.Kat Samt soeger.Kat = id(69 som ændre sig)

SELECT Soegkate.Navn, soeger.Kat
FROM Soegkate INNER JOIN soeger ON Soegkate.ID = soeger.Kat
WHERE soeger.Kat=id
Avatar billede dingkee Nybegynder
03. maj 2001 - 17:51 #13
Så får jeg denne fejl:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The specified field \'id\' could refer to more than one table listed in the FROM clause of your SQL statement.
Avatar billede eagleeye Praktikant
03. maj 2001 - 19:51 #14
id skal vel hendtes fra \"godkend.asp?id=69\" med kommandoen Request.QueryString(\"id\").

katid = Request.QueryString(\"id\")

SQLstr = \"SELECT Soegkate.Navn, soeger.Kat
FROM Soegkate INNER JOIN soeger ON Soegkate.ID = soeger.Kat WHERE soeger.Kat=\" & katid
Avatar billede eagleeye Praktikant
04. maj 2001 - 15:48 #15
Prøv med denne her SQL sætning:
SQLstmt = \"SELECT Soegkate.* FROM Soegkate INNER JOIN soeger ON Soegkate.ID = soeger.Kat WHERE soeger.ID=\" & katid & \";\"
Avatar billede dingkee Nybegynder
04. maj 2001 - 15:51 #16
Det virker, mange tak