Avatar billede fly__one Nybegynder
12. marts 2006 - 11:42 Der er 13 kommentarer

Arrays og VBA

Hej jeg har et spørgsmål vedr. læsning af ét element i en vektor/matrix.

Dvs. hvis jeg har en vektor bestående af 10,20,30, ønsker jeg at kunne skrive fx 20 i Excel. Hvordan gør man det?
Jeg har forsøgt med: print x(2), men det virker ikke.
Avatar billede kabbak Professor
12. marts 2006 - 11:45 #1
Range("A1") = x(2)
Avatar billede kabbak Professor
12. marts 2006 - 11:46 #2
eller
[A1] = x(2)
Avatar billede kabbak Professor
12. marts 2006 - 11:49 #3
Det virker i det aktive ark, ellers skal du have arket med
eks.
[Ark2].[A1]= x(2)
Avatar billede fly__one Nybegynder
12. marts 2006 - 12:56 #4
Funktionen skal ikke være afhængig af en bestemt celle som ex. (A1).
Det jeg ønsker er, at når jeg har markeret et område (jeg har lavet en funktion) skal jeg i VBA kunne vælge hvilke af elementerne jeg vil skrive i Excel.
Avatar billede kabbak Professor
12. marts 2006 - 13:30 #5
må jeg se din Funktion og hvordan du sætte data ind i Arrayet
Avatar billede kabbak Professor
12. marts 2006 - 13:35 #6
et eksempel

Public Function IndArray(nr As Integer)
ind = Array(10, 20, 30)
IndArray = ind(nr - 1)
End Function

kaldes med
=indarray(1)
det giver værdien 10, for et array starter altid med 0, hvis det er lavet på viste måde.
Avatar billede fly__one Nybegynder
12. marts 2006 - 16:00 #7
mange tak for hjælpen, men "min" n dækker over de variable jeg har i Excel,ark1. Dvs. jeg markerer ex. 10 20 30 i ark1 vha. funktionen ind. Dernæst ønsker jeg internt i VBA at kunne styre hvilken et af tallene jeg skriver ud i ark1

Function ind(n)

Dim i
Dim x(3)
osv.
Avatar billede fly__one Nybegynder
13. marts 2006 - 20:03 #8
Hej min forrige kommentar skulle ikke forstås som jeg har fundet løsning. Mit problem er stadig, at jeg ønsker at kunne markere et område og i VBA styre hvilke af variablene, jeg skriver ud i Excel.
Er det muligt vha. noget lign. nedenstående:

Function ind(n)

Dim i
Dim x(3)

+ Løkke

ind=x(2)

end function
Avatar billede bak Seniormester
13. marts 2006 - 21:11 #9
Function ind(n As Range)
Dim i As Long
Dim v As Variant
x = n    'sæt x = hele området
løkke
ind = x(i, 1)  'udstræk i'te række og 1 kolonne af x
End Function
Avatar billede bak Seniormester
13. marts 2006 - 21:12 #10
Avatar billede fly__one Nybegynder
13. marts 2006 - 22:02 #11
Det virker ikke. Måske fordi jeg ikke har forklaret problemet ordentlig.
Jeg ønsker at markere ex. 3 celler i ark1 vha. en funktion skrevet i vba. Derefter vil jeg kunne "styre" hvilket element, der skal skrives i Excel.
Ex. 100(A1) 200(b1) 300(c1) markeres med funktion og jeg vil kun have 300 som resultat. Hvordan gøres det via arrays???
Avatar billede fly__one Nybegynder
19. marts 2006 - 10:49 #12
Hej Bak, du kan få pointene, da jeg synes du gav inspiration til løsningen.
Avatar billede bak Seniormester
20. marts 2006 - 22:52 #13
nej tak , har selv løst vil jeg hellere have att du viser løsningen så vi kan lære lidt :-)