Avatar billede udvikler Nybegynder
11. marts 2006 - 10:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan der være fejl i top - forstår det simpelthen ikke

Jeg har tit undret mig over hvordan der kan være fejl i ekspertens top10 - det er jo bare en:

$query = mysql_query("SELECT * FROM TABEL ORDER BY point LIMIT 10") or die(mysql_error());
while ($row=mysql_fetch_array($query)){
echo $row['brugernavn'];
}

Så kan der da ikke opstå fejl. Hvorfor opdatere den så top10 SÅ langsomt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. marts 2006 - 11:18 #1
For at spare på ressourcerne, sikkert. Der er ingen grund til at lave den beregning for hver eneste side, der vises, så mit gæt er resultatet caches, og måske genberegnes hver time. Der er lidt forskel på at lave en site, der får et hit i timen: performance er stort set ligegyldigt, og så have et site med adskillige hits i sekundet. Så lærer man at ting tager tid ;)
Avatar billede udvikler Nybegynder
11. marts 2006 - 11:25 #2
Det var også mit umiddelbare gæt; Men måtte dog lige høre.
Hvis du ved lidt mere om det med at cache noget via php, kan du så ikke lige komme med et link? Lyder ret spændende. :-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
11. marts 2006 - 15:17 #3
Lige meget, fandt ud af det... Tak for info!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. marts 2006 - 15:34 #4
Caching kan laves på mange måder. Man kan have et cron-job, der kører hver time, som gemmer en tekstfil, man bare laver include på. Du kan også kigge på output-caching, som er automatiseret i fx http://smarty.php.net/