Avatar billede valagar Nybegynder
02. maj 2001 - 11:15 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Programmering i fremtiden

Jeg er en 15 år gammel gutt (fra Norge) som ønsker meg en fremtid innenfor programmeringsfaget. Om jeg vil gå for software/spill eller web programmering er jeg ikke sikker på, men ønsker å lære begge deler (greit å kunne). Av erfaring nå kan jeg ASP for web og Turbo Pascal for software.

Så kommer problemet. Mange sier ASP vil dø, fordi NT servere vil dø. Derfor vil ingen bruke det, og ingen vil be deg om å lage det. Hvilket programmeringsspråk bør jeg da skrive? PERL? PHP? Eller bør jeg fortsette med ASP?

Så til software. Siden jeg kan Turbo Pascal ville det normale steget videre være Delphi. Men dette er ikke noe særlig kjent, og du ser ikke ofte at noen firmaer søker en dyktig Delphi programmerer...

Spørsmålet mitt er \"Hvilket software- og webprogrammeringsspråk vil være hottest om fem-ti år\", les mellom linjene \"Hvilke vil gi meg en fet jobb med fetere lønn\" :)

På forhånd takk til alle som gidder å lese gjennom. Debater i vei, så fordeler jeg poengene med de som svarer mest fornuftig... Øker poengmenden om nødvendig.
Avatar billede ucfatrox Nybegynder
02. maj 2001 - 11:20 #1
Personligt ville jeg sige at, PHP er fremtiden, da det både kan kombineres med Perl, og CGI scripts. ASP har ikke ligeså mange muligheder, som PHP. Men hvem ved? Måske kommer der en opdatering af ASP sproget, og alle begynder at bruge det? Fremtiden er altid usikker.
Avatar billede microtec Nybegynder
02. maj 2001 - 11:23 #2
Der er ingen, som kan fortælle hvilke programmerings-sprog som vil være \"hotte\" om 5-10 år. Det går udviklingen alt for hurtig til. Vi vil sikkert slet ikke idag kunne forestille os hvad man bruger til den tid.

Jeg tror det vil være meget mere \"grafisk-programmering\", hvor man \"tegner\" sit program med f.eks. musen. \"Rigtig\" programmering i f.eks. Turbo Pascal er allerede idag gammeldags. F.eks. Delphi, som har nogen år på bagen, er begyndelsen til det jeg kalder \"grafisk-programmering\".
Jeg tror det samme vil ske inden for web-programmering, så ASP vil man nok ikke se om 5-10 år.

Jeg vil anbefalde dig at lærer C++ som sprog til softwareudvikling. Det er det mest udbredte i dag. Desuden benyttes C´s syntax også i andre sprog.
Avatar billede nute Nybegynder
02. maj 2001 - 11:26 #3
well....

Du nevner at du vil enten igang med software/spill eller webprogrammering, noe som er to helt forskjellige grener innenfor programmering. Kort kan jeg jo bare si at hvis du skal lage spill i PERL, PHP, ASP eller lignende, så kommer du nok til å gå tom for krefter relativt raskt.

Fremtiden innenfor data er jo forsåvidt i fortiden. Hvis man ikke er oppdatert til enhver tid ( om nye teknologier ), så vil man relativt raskt falle av lasset. Det vil si at mye av det man ser om 5-10 år, er noe som allerede blir utprøvd \"as we speak\". Men....hvis du sikter deg inn på noe objektorientert programmering, så er iallefall det et godt grunnlag for fremtidig konversjon til nyere teknologier.

Når det gjelder ASP/NT...om det dør eller ikke....MS begynner/har begynt å ta opp kampen med Sun om objektorientert webspråk. Jeg har ikke sett .NET selv, men jeg har hørt at det minner om JSP teknologi, men jeg vil (uten å være for sikker) påstå at de ikke kommer opp til sammenligning av J2EE teknologi, en teknologi som de virkelig store firmaer er \"ville\" med.

Og til det siste....\"Hvilke vil gi meg en fet jobb med fetere lønn\"...Du skal ikke ta noe for gitt. Hvis du ikke er god til det du holder på med, så kommer ikke noen penger på din konto. Det nytter ikke bare å lese seg til gode progrrammeringsevner. Dette er noe som du utvikler etter mange timer foran skjermen og prøver og feiler.

bare noen korte meninger...

/nute
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. maj 2001 - 11:27 #4
Det er ligegyldigt hvilket sprog du lærer at programmere i. Alle sprog er stort
set ens, på de grundlæggende ting. Når du så \"kan programmere\", kan du
hurtigt omstille dig til et andet programmeringssprog.

Du skal kunne den grundlæggende programmering både hvis du vil udvikle
til web og lave spil.

Men sørg for, med tiden, at få en uddannelse med programmering i!
Avatar billede defrost Nybegynder
02. maj 2001 - 11:32 #5
Jeg vil erklære mig enig med Erik. Lad være med at være så fokuseret på hvilket programmeringssprog du vil lære. Koncentrer dig hellere om at lære programmeringsteknikker. Det er meget vigtigere. Så er det bagefter forholdsvist nemt at lære forskellige sprog.
Avatar billede nute Nybegynder
02. maj 2001 - 11:37 #6
jeg vil også si meg enig i den korte og presise kommentaren til Erik samt defrost. Uten grunnlaget kan man aldri oppnå det man vil. Man bygger ikke et hus uten et godt fundament ;)
Avatar billede olebole Juniormester
02. maj 2001 - 11:44 #7
<ole>
Hehe...selvfølgelig skulle Erik komme mig i forkøbet :)
Men ja, det er ligesom at lære små børn koncepterne for verbal kommunikation. Når først de har lært dem, kan de uden større problemer tilegne sig et nyt sprog. De aktuelle programmerings sprog er jo i virkeligheden blot forskellige dialekter med næsten samme grundstruktur.
I øjeblikket ser det desværre ud til, at flere og flere store webbureauer udfaser PHP - mens de beholder ASP og Java/JSP. Det har ikke nødvendigvis noget med sprogenes effektivitet eller anvendelighed at gøre - men skyldes udelukkende den vigende efterspørgsel efter PHP-baserede sites.
/mvh
</bole>
Avatar billede codemon Nybegynder
02. maj 2001 - 13:11 #8
som nute skriver. Lær noget objektorienteret og de objektorienteret principper, klasser, objekter, arv. Objektorienteret programmering giver automatisk en struktur i ens programmering.

Java er et godt sprog til det da det er rent objektorienteret.
Avatar billede valagar Nybegynder
02. maj 2001 - 14:06 #9
wow, snakk om rask respons :)
takk for alle svar, jeg deler det likt på de som svarte jeg... det blir bare 15 poeng på hver, men jeg har ikke all verdens med poeng...