Avatar billede begere Nybegynder
10. marts 2006 - 16:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

definere antal tegn pr linje, samt centrerer.

Hvis jeg har en "paragraph" med en masse linjer af tekst; hvordan kan jeg så definere antal tegn pr linje, samt centere teksten på siden?
Avatar billede webstuff Nybegynder
10. marts 2006 - 17:51 #1
Du kan evt sætte en align=justify og noget højre og venstre maring/padding :)
Avatar billede begere Nybegynder
10. marts 2006 - 17:52 #2
hmm det kan ikke laves med java script? kan du give mig et eksempel plzzz :)

hvis i vil have flere points for opgaven, så bare sig til :)
Avatar billede begere Nybegynder
10. marts 2006 - 17:53 #3
det dur ikke det er "juks" bliver nødt til at være god kode :)
Avatar billede begere Nybegynder
10. marts 2006 - 18:02 #4
har sat pointsne op til 200, bare sig til hvis i vil have flere så må vi finde ud af d :)
Avatar billede chrisp Nybegynder
10. marts 2006 - 19:00 #5
For at få fat i en enkelt paragraf via javascript er det nemmeste at give den et id

<p id='mypara'> her er så en masse tekst </p>

Hvis du så ønsker at sætte center på den, kan du gøre det via

var objP = document.getElementById("mypara")
    objP.style.textAlign='center';
    // svare til style='text-align:center;' på selve tag'et

Hvis det er breden frem for antal tegn du er intereseret i bruger du blot
  objP.style.width = "200px"

Hvis det derimod er vigtig at det f.eks. er 80 tegn pr. linje bliver man nød til at lave noget mere snedigt, via objP.innerHTML og noget løkke i javascript.
Avatar billede chrisp Nybegynder
10. marts 2006 - 19:01 #6
Hvis du skal foretage operation på alle paragraffer på en side,
kan du bruge

var pList = document.getElementsByTagName("P")

som retunere en liste af alle P tags på siden.
Avatar billede begere Nybegynder
10. marts 2006 - 19:01 #7
FOR COOL; det er feks 20 tegn pr linje jeg er interesseret i; er det noget du kan give et eksempel på? :)
Avatar billede begere Nybegynder
10. marts 2006 - 19:09 #8
hvis du kan så har du ihvertfald MERE end fortjent pointsne :) i er bare så seje herinde :)
Avatar billede chrisp Nybegynder
10. marts 2006 - 19:09 #9
Her er en quick and dirty løsning, det er meget vigtig at der ikke er andre tags inde i din paragraf da det ellers ikke virker, tilsvarende tager den heller ikke hendsyn til at bryde ord ordentligt op mm. Hvis du skal bruge en funktion der kan tage højde for den slags detaljer, skal der skrives væsentligt mere kode.

objP.innerHTML = charprline(objP.innerHTML, 20);

function charprline(sIn, iWidth)
{
    var sOut = "";
    var j = 0;
    while (j < sIn.length)
    {
        sOut += sIn.substr(j, iWidth) + "<br>";
        j += iWidth
    }
    return sOut;
}
Avatar billede begere Nybegynder
10. marts 2006 - 19:16 #10
Det må være nok for nu anyway :) du har fortjent dine points; jeg takker mange gange; jeg opretter lige et spørgsmål mere med samme antal points; som er lidt en viderbygning på det nævnte vil virkelig værdsætte hvis du gider tage et kik på det :) laver spørgsmålet med det samme :)

Endnu engang mange tak :)
Avatar billede chrisp Nybegynder
10. marts 2006 - 19:20 #11
Tror dog at visuelt vil du være glæder for at bruge width og padding.
Men her et stor eksempel så du kan set det samlet i aktion.

<script type="text/javascript">

function charprline(sIn, iWidth)
{
    var sOut = "";
    var j = 0;
    while (j < sIn.length)
    {
        sOut += sIn.substr(j, iWidth) + "<br>";
        j += iWidth
    }

    return sOut;

}

function init()
{
    var objP = document.getElementById("myid");
        objP.style.textAlign="center";
        objP.innerHTML = charprline(objP.innerHTML,7);
}

</script>

<body onload="init()">

<p id="myid">dette er en lille test og den skal breakes op for hver 7 char.</p>
</body>
Avatar billede begere Nybegynder
10. marts 2006 - 19:21 #12
ømm lige det sidste; inden jeg opretter det andet spørgsmål;

følgende :

<p id='mypara'> her er så en masse tekst </p>

<SCRIPT type="text/javascript">
<!--

var objP = document.getElementById("mypara")
    objP.style.textAlign='center';

objP.innerHTML = charprline(objP.innerHTML, 20);

function charprline(sIn, iWidth)
{
    var sOut = "";
    var j = 0;
    while (j < sIn.length)
    {
        sOut += sIn.substr(j, iWidth) + "<br>";
        j += iWidth
    }
    return sOut;
}

-->
</SCRIPT>

Vil altså så centrere teksten i paragrafeen "mypara"; og lave en linke afstand med 20 tegn right? :) eller laver jeg nogen fejl?
Avatar billede begere Nybegynder
10. marts 2006 - 19:25 #13
aaa jeg var for langsom takker MANGE gange :) d virker
Avatar billede begere Nybegynder
10. marts 2006 - 19:38 #14
her bygger jeg lidt videre på eksemplet:
http://www.eksperten.dk/spm/694166

:O) Vil være dybt taknemlig hvis nogen gider se på det; igen må i sige hvis i skal bruge flere points :O) - Det bliver min sidste leg med java idag :) så kan jeg endelig få bakset min opgave sammen; og fået lært dagens lektie.

Endnu engang rigtig mange tak