Avatar billede cytg Nybegynder
10. marts 2006 - 15:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opfindelse. Måske

Hej

Korte af det lange; Jeg har et koncept, en ide, en opfindelse.
Området er overvågning, og teknologisk anvender det en række, velkendte, ai metoder brugt på 'specielle' måder for at opnå det ønskede resultat.
Jeg har noget det ligner proof of concept på kerneteknologien i min ide.
Jeg er 99% sikker på at dette IKKE er set før!

Mit problem lige nu er at skal projektet gå fra sin nuværende status som hobby/for sjov til noget mere alvorligt ala en prototype, så kræver det min fulde opmærksomed-- og andres opmærksomhed (jeg skal bruge hjælp til den del der skal oversætte dele af konceptet til hardware).

Omvendt kunne man måske også nøjes med at sælge ideen.
Hvis den er god nok!
Er det noget man kan tage patent på?

Jeg har surfet op og ned og havner for det meste ved teknologisk institut, som fx
http://www.dkpto.dk/service/patent_tekn_undersoeg.htm
10-20K .. det er sku mange penge, og som udgangspunkt er det jo slet ikke sikkert at ideen er så god som jeg render rundt og bilder mig selv ind!

Hvor finder sådan en lille opfinder-spire-wannabe kvailificeret sparring uden at det koster ham en bondegård?

Ideer / Kommentarer mere end velkomne .. for jeg sidder sku fast pt. og synes alligevel det ville være synd hvis ideen skulle sygne hen! (jeg vil selvf. heller ikke gå i detaljer med ideen her!) ..
Avatar billede coderdk Praktikant
10. marts 2006 - 15:30 #1
Hvis det er noget du mener du kan tjene gode penge på, så er det måske en ide at skrive en business plan, og søge noget venture capital? http://www.virk.dk/ Måske skal du have fat i Business Angels netværket. Når du først har fået penge, er pantentpengene jo småpenge :)
Avatar billede AnyFellow Mester
10. marts 2006 - 16:00 #2
Jeg ved ikke hvad andre kommuner gør, men hos Støvring Kommune har man lavet et opfinderforum, hvor man kan få kvalificeret rådgivning fra andre erhvervsdrivende i kommunen.
Avatar billede phillips Nybegynder
11. marts 2006 - 14:08 #3
Det bliver ekstremt svært at sælge ideen. Meget få virksomheder køber i det hele taget en ide. Hvis du derimod kan opbygge en forretning på baggrund af din ide og du kan vise et overskud, så kan du sælge den.

Mht. patent kræver det - så vidt jeg ved - en masse penge. Derudover kræver det meget detaljerede tegninger og beskrivelser, der skal leve op til en masse standarder. Det betyder, at - hvis du ikke selv er ingeniør eller lignende - du skal betale en professionel for at lave en patent-ansøgning. Det løber også op i mindst 20.000 efter mit bedste skøn.

Hvis du selv vil gå videre med ideen, er en god ide at deltage i Venture Cup, der er en forretningsturnering på universiteterne. De vil sikkert gerne sparre dig med nogle studerende fra DTU og hvis din ide holder til at vinde turneringen, så skal du nok få den solgt/opbygget.

Hvis du endnu ikke går på en videregående uddannelse, vil jeg anbefale Young Enterprise, som er en lignende "turnering" på de gymnasiale uddannelser. Du skal dog nok ikke regne med alt for meget, hvis din ide kræver alt for avanceret teknologi, der ikke kan udføres på tekniske skoler og lignende.

Det er desuden min opfattelse, at business angels næppe vil investere i blot en ide. Hvis du derimod kan vise, at den er holdbar f.eks. gennem avancement i Venture Cup/Young Enterprise, kan du måske tiltrække investorer.

Håber det er svar nok.
Avatar billede cytg Nybegynder
14. marts 2006 - 09:21 #4
takker for de gode svar, så har jeg lidt at arbejde med.
Egentligt er ideen ikke specielt tung på hardware siden, selvfølgelig hvis den skal leves heeelt ud i livet skal der produceres en række forskellige apperater der anvender teknikken, men det er som jeg ser det mindre interresant, det er ip'en der er unik, og selvom jeg har fungerende kode på kerne konceptet så er der stadig SÅ meget fodarbejde, men når først det er fungerende kan aftagerne af 'produktet' implementere det som de har lyst .. indhændtning og bearbejdning af statistisk materiale er sammenlagt, desværre, mere end hvad jeg kan magte alene på 'hobby' niveau!
Avatar billede cytg Nybegynder
14. marts 2006 - 09:22 #5
(nu har jeg trykket accepter svar 100 gange uden målbart resultat.. jeg formoder at siden skal bruge lidt tid til tænke over tingene .. tjekker status senere!
Avatar billede oz3tl Nybegynder
15. marts 2006 - 08:19 #6
du skal vælge det navn du vil give point også accepter der efter.

M.V.H.
TLV

P.S. held og lykke med projektet