Avatar billede sugemallen Nybegynder
10. marts 2006 - 15:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

IBM og harddiske

Hvad er det med IBM og harddiske?
Hvis jeg smider en harddisk fra en type IBM maskine over i anden IBM'er så vil den ikke boote op i XP. Den når kun til det skærmbilled hvor man kan vælge at starte op i fejlsikret tilstand osv. hvorefter den rebooter et stykke hen ad vejen.
Safe mode har jeg prøvet virker heller ikke.

Det har aldrig været et problem med andre maskiner.

Jeg er rimelig klar over at det nok er noget bios'en?
Avatar billede allanfo Praktikant
10. marts 2006 - 15:11 #1
Er det en maskine med et andet bundkort? Eller er der andre forskelle i hardwaren. Bare fordi begge maskiner har et IBM-logo på fronten, behøver ikke at betyde der er det samme indeni.
Avatar billede sugemallen Nybegynder
10. marts 2006 - 15:15 #2
De er totalt anderledes
Avatar billede allanfo Praktikant
10. marts 2006 - 15:19 #3
Så har du brug for at installere winXP fra CDen forfra, for ellers kommer det aldrig til at virke. Under installationen skabes der filer, der er unikke for de enkelte bundkort, og er fuldstændig uforståelige i forbindelse med et bundkort af en anden type.
Avatar billede sugemallen Nybegynder
10. marts 2006 - 15:20 #4
Jeg har tusindvis af gange byttet harddisk rundt fra andre mærker, og det er kun IBM'erne. Så det mener jeg ikke du har helt ret i.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 15:22 #5
Hvis det er en systemdisk der erstatter en anden system disk og bundkortesresourserne ikke er ens, så kommer du ikke uden om en geninstallation.
Avatar billede sugemallen Nybegynder
10. marts 2006 - 15:24 #6
Men hvorfor? det er egentlig det jeg gerne vil vide. Det virker jo i andre pc'er, bare ikke IBM'er
Avatar billede allanfo Praktikant
10. marts 2006 - 15:25 #7
Nej - det virker ikke i andre PC'er, medmindre chipsettet på bundkortet er identiske, og muligvis bundkort er totalt identiske.
Avatar billede sugemallen Nybegynder
10. marts 2006 - 15:34 #8
Normalt erstatter winxp driverne til det nye bundkort efter mine erfaringer. Bare ikke IBM :o)
Avatar billede allanfo Praktikant
10. marts 2006 - 15:34 #9
Ja - hvis det kan starte op!
Avatar billede sugemallen Nybegynder
10. marts 2006 - 15:37 #10
Det er fandme latterligt :)
Avatar billede allanfo Praktikant
10. marts 2006 - 15:45 #11
Der er en anden mulighed, der ikke indebærer geninstallation af XP. Men du skal have en WinXP installationsCD. Hvis du booter fra CDen, kan du finde frem til en funktion, hvor du kan reparere din XP-installation. Du skal derefter installere alle drivere til det nye bundkort, og øvrigt tilbehør, samt alle opdateringer fra MS-update.
Avatar billede redhack Nybegynder
10. marts 2006 - 15:48 #12
Det er ikke et problem som du kun vil opleve hos IBM. Det sker lige så ofte for andre typer af pc'er.

Det er som allanfo siger er korrekt.

Hvis du flytter din harddisk over i en anden pc med et andet chipsæt/cpu så er dine chancer for at det lykkes = 5% eller mindre.

Jeg vil ikke gå yderligere i detaljer, men sådan er livet..

Windows Xp erstatter fx. ikke driverne til din IDE controller, og du kan jo ikke boote op med en driver som ikke passer.. Derfor genstarter din pc/bluescreen'er.
Avatar billede sugemallen Nybegynder
10. marts 2006 - 15:52 #13
Ok, så det er IDE controlleren's driver. Det var det jeg ville vide! Tak for dit forslag mht. xp cd'en Allanfo, det viste jeg godt.
Avatar billede sugemallen Nybegynder
10. marts 2006 - 15:55 #14
Det er sgu alligevel lidt besynderligt at IBM så skulle gå hen og bruge forskellige ide controllere på modeller som ligger så tæt på hinanden?
Avatar billede allanfo Praktikant
11. marts 2006 - 06:36 #15
IDE-controlleren var bare et eksempel på de mange stykker hardware på et bundkort, der kan forhindre computeren i at fungere korrekt, når styresystemet er forkert installeret (eller er til en anden computer).
Avatar billede sugemallen Nybegynder
13. marts 2006 - 08:53 #16
ok, vi stopper her :o)