Avatar billede autobahn Nybegynder
09. marts 2006 - 17:30 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

adgang til ntfs partition i ubuntu 5.10

Jeg kan ikke få adgang til min ntfs partition i mit nyinstallerede ubuntu 5.10. Når jeg klikker på drevet får jeg meddelelsen : "kunne ikke få tilgang til mappen.

Er der nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede strych9 Praktikant
09. marts 2006 - 19:50 #1
Sæt indholdet af din /etc/fstab fil ind her i spørgsmålet.
Avatar billede autobahn Nybegynder
10. marts 2006 - 07:52 #2
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>  <type>  <options>      <dump>  <pass>
proc            /proc          proc    defaults        0      0
/dev/hda3      /              ext3    defaults,errors=remount-ro 0      1
/dev/hda1      /media/hda1    ntfs    defaults        0      0
/dev/hda4      /media/hda4    vfat    defaults        0      0
/dev/hda2      none            swap    sw              0      0
/dev/hdc        /media/cdrom0  udf,iso9660 user,noauto    0      0
Avatar billede strych9 Praktikant
10. marts 2006 - 08:39 #3
ok
Åbn en terminal
skriv:
su root
skriv dit root password når den beder om det
skriv enten nano /etc/fstab eller pico /etc/fstab

Så skal du ændre denne linje:
/dev/hda1      /media/hda1    ntfs    defaults        0      0
til følgende:
/dev/hda1      /media/hda1    ntfs    user,auto,defaults        0      0

og gem filen.

Nu vil partitionen så automatisk være online når du starter op, og du vil have mulighed for at mounte/unmounte den som almindelig bruger.

Afslut din root shell ved at skrive "exit".

Funker det?
Avatar billede strych9 Praktikant
10. marts 2006 - 08:42 #4
Hvis du vil have det samme for din FAT32 partition, så er det på samme måde at ændre:
/dev/hda4      /media/hda4    vfat    defaults        0      0
til
/dev/hda4      /media/hda4    vfat    user,auto,defaults        0      0

skriv eventuelt "mount -a" som root, hvis du vil have at alle filsystemer der er markeret som "auto" i fstab skal bringes online.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. marts 2006 - 08:43 #5
og så som en sidste kommentar: Pas på hvad du laver i fstab. Det er en helt igennem kritisk systemfil og systemet kan ikke starte uden den.
Avatar billede autobahn Nybegynder
10. marts 2006 - 11:16 #6
hmmm....det virker stadig ikke
Avatar billede autobahn Nybegynder
10. marts 2006 - 11:19 #7
Det vil sige: jeg kan godt få læseadgang til min fat32-partition, men overhovedet ingen adgang til min NTFS.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2006 - 15:34 #8
Avatar billede strych9 Praktikant
10. marts 2006 - 17:47 #9
ah ja havde helt glemt at der ikke er nogen root account i ubuntu.

nuvel, jeg synes lige vi skal checke hvorfor det her mod forventning ikke virker. Vil gerne vide om du kan lave en:
sudo modprobe ntfs
og dernæst en:
sudo lsmod

står der ntfs i output af den kommando? Hvis ja, så prøv lige "sudo mount -a". Kan du så tilgå den igennem /media/hda1 nu?
Avatar billede ahave Nybegynder
12. marts 2006 - 03:17 #10
Som Strych9 skriver er det /etc/fstab du skal ændre, enten via en terminal eller gedit. Prøv følgende, hvor den vigtige del er: nls=utf8,umask=0222

Det virker ikke med defaults i Ubuntu.

/dev/hda1      /media/hda1    ntfs  nls=utf8,umask=0222 0 0

En fat32 partition skal have denne: vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0

Som enhver kan se er den store forskel, at man fortæller at den skal bruge et UTF8 karaktersæt, men hvorfor det skulle gøre den store forskel aner jeg ikke. Strych9, kan sikkert komme med en teori.

/ahave
Avatar billede strych9 Praktikant
12. marts 2006 - 14:36 #11
hmm jeg har skrevet en længere svada om fstab her:
http://www.it-bruger.dk/filsystemer/mountfstab.html

Men har ikke nævnt umask, og det er måske den som giver forskellen her.
umask skal trækkes fra fulde permissions til at læse/skrive/eksekvere i filsystemet. Linux kan ikke skrive til NTFS, så ntfs linjen forhindrer den i at forsøge. Fulde permissions er 0777, og hvis man trækker umask 0222 fra, så betyder det at ntfs partitionen mountes med permissions 0555. Dvs læs og eksekver.

Iøvrigt er defaults = rw, suid, dev, exec, auto, nouser og async.
Nu er jeg i tvivl om man skal sættes "user" option før eller efter defaults for at den vælger den frem for nouser som er implicit valgt i defaults. Det må jeg lige have checket ud en dag og opdateret dokumentationen..

Kan ikke helt se hvad forskel utf8 skulle gøre. Det er ikke alle Linux distributioner der har de rette utf8 patches, men de kan mounte ntfs partitioner alligevel. (?)
Avatar billede autobahn Nybegynder
14. marts 2006 - 15:54 #12
tak, nu virker det!!!!!!
Avatar billede autobahn Nybegynder
14. marts 2006 - 15:56 #13
er der overhovedet ingen måde hvorpå man kan skrive til en NTFS-partition?
Avatar billede strych9 Praktikant
14. marts 2006 - 17:16 #14
nope, ikke før Microsoft open sourcer NTFS, og det har vist lange udsigter.
Jeg tror læse supporten var svær nok for dem. De sad simpelthen med en disk, skrev en fil, og analyserede det hele med en hex editor sektor for sektor mange gange. Såkaldt reverse engineering.

Hvem skal lægge svar synes du?
Avatar billede autobahn Nybegynder
14. marts 2006 - 17:49 #15
Det var ahave's kommentar der fik lortet til at virke, men jeg har lige opdaget at der under systemmenu=>opbevaringsmedier i KDE nu ikke findes nogle medier. Jeg skal gå til dem gennem /media. Kan det have noget med ændringerne i fstab at gøre?
Avatar billede strych9 Praktikant
14. marts 2006 - 17:52 #16
Det burde det ikke, men beklager jeg kender ikke noget til konfiguration af KDE. Kommandolinje-nazi her. =)
Avatar billede autobahn Nybegynder
16. marts 2006 - 15:41 #17
jeg siger endnu en gang tak for hjælpen så og håber jeg får kde til at virke på en eller anden måde!!!
Avatar billede autobahn Nybegynder
16. marts 2006 - 15:44 #18
fuck, undskyld. Jeg kom til at give mig selv pointene. Er der en måde hvor jeg kan give ahave dem istedet? Det var hans kommentar, der fik skidtet til at funke!!!
Avatar billede strych9 Praktikant
16. marts 2006 - 15:45 #19
Du opretter et nyt spørgsmål i  Styresystemer :: Workstation :: Linux :: Andre med 45 point og kalder det "point til ahave" med et link til dette spørgsmål.
Avatar billede strych9 Praktikant
19. marts 2006 - 12:47 #20