Avatar billede anja73 Nybegynder
09. marts 2006 - 15:31 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Overflytning af data fra gammel til ny bærbar

Hej Eksperter

Jeg vil godt takke for den hjælp jeg har fået ved at læse på forummet igennem de sidste par år.

Jeg skal om få dage ud og købe en ny bærbar - den gamle er min første com på nettet, og jeg håber derfor at få svar på hvad jeg skal holde mig for øje - hvad skal jeg være obs på?

1.Outlook-vil jeg automatisk have den samme mailadresse hvis jeg opsætter outlook som tidligere? Eller skal jeg have fat i udbyder?
2.Kommer jeg automatisk på nettet når jeg har fulgt guiden inst.?
3.Mht koder (netbank, digital etc) skal jeg så genoprette disse?
4.Gode råd?

Jeg tror dette er lette spørgsmål - men jeg gir 60 point fordi der er flere...(håber man må det?)

Hvis jeg har oprettet tråden i forkert forum må I lade mig det vide...

På forhånd tak
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. marts 2006 - 15:40 #1
MHT netbank, kan du bare flytte de 2 key filer der ligger npå dit C drev, så virker det
Avatar billede uffesteenberg Novice
09. marts 2006 - 15:52 #2
Netbank: SOm drgonzo siger: alt efter hvilken bank det er skal du bare gemme den "nøgle-fil" der ligger på PC'en (se på din banks hjemmeside, der har de garanteret forklaret det).

Outlook: Hvis du har e-mail hos din internet-udbyder og beholder den, så skulle det være en smal sag at beholde Outlook med samme adresse...

Nettet: Hvis du følger guiden er det ikke så svært at sætte netforbindelsen op..

Gode råd: Lad os høre hvad du har tænkt at købe (læg et link til den bærbare, hvis du kan finde den på nettet... pris osv). Og måske lidt om, hvad du bruger din PC til... er det bare surfing, bank, lidt musik osv. så kan du næsten købe hvad som helst... Vil du derimod have en kraftig PC til at se film på, redigere video osv, så lad os høre.. ;-)
Avatar billede anja73 Nybegynder
09. marts 2006 - 17:43 #3
Tak for kommentarene - tråden må leve en stund til com kommer hjem;) Så skal jeg afprøve ovenstående. Det lyder lettere end jeg havde forventet og det er dejligt. Point efterfølgende altså;)

Jeg skriver fra min Acer bærbar - den er årsagen til at jeg må ha ny com - der er sket skade på en masse filer ved opstart (beskadigede klynger etc) og jeg har derfor ikke mulighed for at se de forskellige hjemmesider rigtigt (billeder, grafik etc). Derfor kan jeg ikke linke til fx edbpriser, men jeg kigger i prisklassen 9-11 k. Jeg har virkelig læst mange indlæg omkring køb af bærbar her på sitet (som jeg glædeligt ikke har prb med at se) - derfor ved jeg at jeg skal gå efter centrino omkring de der 1.6 +/- Ghz, 512 MB RAM, 40-60 GB HardDisk, brænder, trådløst etc.
Jeg bruger com til forskelligt - min søn spiller mindre spil (pixeline etc - men det skal nok ændre sig de næste par år, så den skal kunne trække lidt dér). På Acer'en har jeg lavet sådan noget almindeligt billedarbejde - redigere lidt i egne digitale fotos. På sigt vil jeg godt købe et program der er lidt mere skub i til dette, men det er ikke presserende... Så redigerer jeg mindre mp3filer med mp3directcut..har en masse musik liggende... Udover det er det jo det almindelige arbejde med worddokumenter, mail, surf etc...netbank... Men jeg vil godt at maskinen kan lidt mere end jeg kan så jeg kan vokse med den;)
Jeg var på edbpriser på seminariet i dag, og der er jo et væld af muligheder - jeg kiggede lidt på Asus A6V A6742VUP (kan som sagt ikke linke). Har også luret på Asus A6742VUP som jeg fandt i en reklamation fra Multimediaworld (er det reklame?) - men den er ikke så udspecificeret så jeg er i tvivl om det er et godt køb.

Jeg har tænkt mig at gå en tur på Frederiksberg og lure i de forskellige mediebutikker...

Udover det har jeg tænkt mig at købe en ekstern HardDisk samt en lille nøgle til dokumenter da jeg tror jeg får svært ved at finde en maskine med floppydrev...?

Mht prb med den gamle Acer, så har jeg været på spywarefri*dk for at få hjælp og jeg har bare accepteret at Acer er lidt død - jeg har ikke forsøgt at fixe særlig meget. Altså...faktisk vil jeg godt ha en ny;) Jeg glæææder mig;D
Avatar billede monkeylover Nybegynder
09. marts 2006 - 17:51 #4
Du siger at der er sket skade på en masse filer.. så burde det da ikke være nødvendigt at købe en hel ny computer, du kan da bare formatere(slette alt på din hardisk), og installere windows igen..
Mht. dit back up problem er det meget godt beskrevet i de overstående indlæg, men hvis jeg var dig ville jeg købe en extern harddisk sammen med din nye computer, så kan du gemme dine filer på den og altid formatere uden frygt for at miste filer, gør jeg selv :)..
Avatar billede uffesteenberg Novice
09. marts 2006 - 18:03 #5
Hæ hæ.. hvis du fandt det i en "reklamation", så er det tværtimod IKKE reklame ;-)
Avatar billede anja73 Nybegynder
09. marts 2006 - 20:42 #6
Hrmpf! Et helt indlæg gik tabt;(

monkeylover>Jeg har læst så mange indlæg fra personer med prb der ligner dem jeg står i - masser af bøvl, og trods udskiftning af Harddisk og geninstallation så har mange stået med de samme prb efter kort tid igen. Min Acer er 3 år gammel, og det er jo oldnordisk i it-verden ved jeg;) Den har nu tjent mig godt - har lært meget af den;) Mht ekstern Harddisk, så kan du i mit indlæg læse at jeg lige præcis har påtænkt mig at investere i sådan en fætter;D

uffesteenberg> ;D Sikken fejl for en sprognørd som jeg - i min verden aldeles pinsomt faktisk;)
Reklamation: Klage over en vares dårlige egneskaber
Reklame: Annonce om et bestemt produkt som modtageren helst skal falde for;)

Det lyder altså helt fornuftigt ang mit valg af com?

Jeg skal nok følge tråden til dørs - men bankdamen skal lige have fremsendt papirerne;)
Avatar billede uffesteenberg Novice
09. marts 2006 - 20:47 #7
No problem... sproblomster er guld værd ;-)

Held og lykke med den blærbare...

-Mvh. sprognørd2
Avatar billede anja73 Nybegynder
09. marts 2006 - 21:06 #8
;)
Avatar billede anja73 Nybegynder
11. marts 2006 - 22:11 #9
Go'lørdag aften;)

Så kom com i hus - en køn 'lille' Zitech der kan nok til at vi kan gro med hinanden;)
Den er...lækker. Og så havde sælger rimelig med tid - modsat en anden biks hvormed den ellers yndige Asus måtte afstå fra fornøjelsen af mit fremtidige selvskab pga en meget lang kø, og blot 2 ekspedienter (se det var en ægte reklamation;D)

Det er gået rimelig smertefrit med overførsel af key til netbank, opsætning af mail og net - derfor skal jeg nu uddele nogen point, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg fordeler dem - har forsøgt at finde en artikel herinde omkring proceduren, men forgæves. Jeg vil godt give drgonzo 20 point for hurtigt (og korrekt) svar omkring netbank, og 40 til uffesteenberg for lidt mere pædagogisk snilde og gennemgang af procedurer samt medskabelse af en god og hyggelig tråd.
Må jeg få et hint, eller link, til forståelse af hvordan jeg gør?

:)
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2006 - 22:19 #10
GENERELT! vedr. at clone en disk har jeg lagt 1. del af en guide på nettet i aften resten følger i morgen http://www.helgec.dk/dd-windows.html
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 01:02 #11
Når alle har lagt svar kan du tildele point som du vil.. se her:
http://www.ebruger.dk/faq/

Og tillykke med den lille nye... ZItech er jo nok ikke den allerbilligste pc-biks, men til gengæld plejer da at være seriøse ;-)

..og selv om det ikke kræver det helt store pc-diplom at komme igang med en ny maskine (ellers var jeg her heller ikke), så er der jo ofte nye programmer og funktioner, der driller... men så ved du hvor du skal finde hjælp ;-)

Selv havde jeg nok fået grå hår og pc-fobi hvis det ikke havde været for eksperten... Har en del spanske venner, der er meget misundelige, fordi vi har sådan en fænomenal side!!!!
Avatar billede anja73 Nybegynder
12. marts 2006 - 09:34 #12
Jeg ved ikke hvor på diplomrangstigen jeg er;), men at overflytte fx data fra outlook, det er virkelig en mærkelig bevandring;) Jeg har stadig kun fundet ud af at flytte adresserne - alle mine undermapper under indbakke, samt tidligere mails, kan jeg ikke få over i den nya;/ Men ok, jeg kan leve uden ind til videre - håber dog på en løsning i nærmeste fremtid;)

Mht Zitech, så ville jeg godt have købt com i den lille biks hvor jeg købte min eksterne harddisk, men så skulle jeg vente, og det gik simpelthen ikke da jeg vidste at det ville tage mig en rum tid at få den op at køre;) Faktisk endte søn og jeg med at tage til Lyngby for at hente den i en af Zitechs andre butikker da de ikke havde den hjemme på Frederiksberg;D Jeg er mægtig tilfreds, også selvom jeg har valgt en med en bred skærm - jeg har allerede vænnet mig til den, og synes ikke det generer mig at det er et andet format;)

Ja, eksperten og spywarefri er nok nogen af de mest seriøse guider inden for nørdområdet (det ER de;)). Jeg har godt nok fået god hjælp på begge sider-og jeg har brugt mange mange timer på at løbe forskellige tråde igennem for at løse problemer. Stor tak til dem;)

Nu må drgonzo så smide et svar så jeg kan dele ud af mine point. Skal tråden bare stå åben ind til da?
Kom så drgonzo;)
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 10:46 #13
Ja, bare giv drgonzo lidt tid... måske ligger han begravet under sin pc??

Mht. Outlook så ssatte jeg min mors gamle (Outlook Express) op på en pc sidste uge uden problemer... fulgte vist bare vejledningen... Bruger ikke selv Outlook, men måske kan du finde hjælp her:
http://search.microsoft.com/results.aspx?mkt=da-DK&setlang=da-DK&q=outlook
Avatar billede anja73 Nybegynder
12. marts 2006 - 11:46 #14
Det er noget med nogen dbx.filer som skal flyttes fra outlook på den gamle com, til outlook på den nye... Jeg har forsøgt at finde nogen indlæg om det, men det lyder så sindsygt at der ikke er en enkel løsning...
Jeg leder videre...men nu skal jeg snart ind og se Lille Kylling - det har søn fortjent når jeg tænker på at han troligt var med i enhver pc-butik på Frederiksberg fredag -uden at brokke sig en eneste gang! Det tog altså 5½ time før vi var hjemme igen;)

Till then;
enjoy;)
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. marts 2006 - 11:50 #15
Han skal jo lære det... der går sikkert ikke mange år inden det er HAM der hjælper dig med PC'en... År ja, de børn ;-)
Avatar billede anja73 Nybegynder
17. marts 2006 - 22:06 #16
Godaften...

...mens vi venter på drgonzo, så må jeg måske smide et tillægsspørgsmål;

Med pc'en fulgte forskelligt software, fx nero, men også en 'driver and utility' og en 'Intel PROSet/Wireless'.
Nero kender jeg ikke så meget til, men ved godt det er et medieprogram af en slags, og altså ikke nødvendigt for maskinens styresystem - men det der 'driver', mon jeg skal installere det? 'Wireless' er vel kun hvis jeg 'går trådløs'?

;)
Avatar billede uffesteenberg Novice
17. marts 2006 - 23:45 #17
Ja, Nero er det mest udbredte program til stort set alt hvad der hedder lyd og billede (cd-/DVD-brænding og meget mere) og en temmelig dejlig ting at have på PC'en ;-) ..hvis det er den nyeste (7 Premium) har du sparet ca. 600,-)

Driver & Utility er sikkert bare en skive med diverse drivere osv. til din nye bærbare... måske har du slet ikke brug for den, hvis XP understøtter alt hardwaren i forvejen... hvis alt virker som det skal, er det fino. Men du kan da altid smide den i drevet og åbne den og se præcis hvad der ligger på den...

Og IntelPROset/Wireless tror jeg også er til trådløse funktioner, sikkert det her:
http://www.intel.com/support/wireless/wlan/sb/cs-010623.htm  ...men nu bevæger jeg mig ud i noget, jeg ikke har det store kendskab til...
Avatar billede anja73 Nybegynder
18. marts 2006 - 20:43 #18
Jeg tror ikke det er Nero7 - der står OEM Suite på cd'en...har installeret alt fra skiven - så må jeg se om det er noget jeg kan bruge...er ikke så sikker på jeg er helt vild med deres design...;) Men måske skal jeg bare vænne mig til det.

Venter med de andre cd'er. Kunne være dejligt nok at gå tråløs faktisk - har bare altid holdt mig fra det fordi jeg har sådan en fornemmelse af at det er usikkert...men det var sikkert i 'gamle dage';D

Jeg tænker at....der må vel være en grænse for hvor længe den tråd her skal stå åben? Nu har jeg godt nok ytret at drgonzo skal have de 20 points - men? Jeg kan se han er ihærdig bruger - måske er han ligeglad med 20 point?

Ikke at det ikke er hyggeligt;) Men jeg synes det er meget rart at få afsluttet...

Tak for hjælpen igen;)
Avatar billede anja73 Nybegynder
18. marts 2006 - 20:51 #19
Tar' lige det med designet i mig igen - kom lige til deres 'startSmart' - den er flot;D
Avatar billede uffesteenberg Novice
18. marts 2006 - 21:46 #20
Ja start smart er cool og nemt... der er da programmer, der bedre end Nero på nogle punkter, men gider man ikke tumle med alle mulige indvilede programmer til hver sin opgae, så er Nero nok det bedste bud..

Det er helt op til dig mht. at lukke.. pointene er ikke så vigtige ;-)
Avatar billede anja73 Nybegynder
18. marts 2006 - 22:41 #21
oki;)

Er ved at opdatere Nero - det gik fint indtil jeg ville installere... Ved ikke hvad der går galt...får hele tiden at vide at den ikke kan installere fordi en anden installation er i gang...?!??

Roder lidt rundt herinde for at finde en løsning (som jeg tror ikke er så langt væk - tror det er et eller andet tåbeligt;))
Avatar billede anja73 Nybegynder
18. marts 2006 - 22:54 #22
Nå, jeg tror bare den har gjort det selv;)
I hvert fald kan jeg ikke slette det downloadede da det er 'i brug', så det må vel have pakket sig selv ind/ud...

Jeg lukker og slukker og siger tak for denne gang;)

God resterende weekend;)

/Anja
Avatar billede anja73 Nybegynder
18. marts 2006 - 22:55 #23
drgonzo>
Mødes vi igen, så skal du få dine point ad anden vej;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. marts 2006 - 00:04 #24
det går, det var jo næsten ingenting jeg hjalp med.. Bare du fik hvad du skulle bruge :)