Avatar billede jastr Nybegynder
09. marts 2006 - 14:11 Der er 3 kommentarer

ASP side der kan unlocke bruger i AD

Vi har i tidligere firmaer haft en lille asp applikation der kunne unlocke brugere ud fra et spørgsmål og et svar som brugerne selv valgte fra starten af! så når en bruger var låst brugte de en kollegas pc til at gå ind på siden fik deres spørgsmål og indtastede deres hemmelige svar så blev de løst op nogen der kender en sådan applikation?
Avatar billede morten_leth Nybegynder
09. marts 2006 - 15:49 #1
option explicit
dim strUsername, strDN, objUser, iResponse
const strTitle = "Lås Bruger op ver. 1.0"

strUsername = InputBox("Indtast det brugernavn du øsnker at låse op!", strTitle)
if len(strUsername) > 0 then
    'bind brugeren med Ldap provideren
    strDN = GetuserDN(strUsername)
    'checks if the user exists
    On Error resume Next
    set ObjUser = Getobject("LDAP://" & strDN)
    if Err.Number <> 0 Then
        On Error Goto 0
        MsgBox "Brugeren '" & strUsername & "' blev ikke fundet!", , strTitle
        Wscript.quit(1)
    end if
    On Error Goto 0
    'checks if the user is locked, and ask's if the user is
If objUser.IsAccountLocked = true Then
        iResponse = MsgBox("Brugeren er låst op ønsker du at låse den op?", 4, strTitle)
            If iResponse = 6 Then
            objUser.IsAccountLocked = false
            objUser.SetInfo
            MsgBox "Brugeren er nu låst op!", , StrTitle
        Else
            MsgBox "Brugeren er stadig låst!", , strTitle
            End If
    else
        MsgBox "Brugeren er ikke låst!", , strTitle
end if

' ---

' Converts a NT username in the current NetBIOS domains to the corresponding distinguished name
Function GetUserDN(strUserNTName)
  ' Declare variables
  Dim objRootDSE, strDNSDomain, objTrans, strNetBIOSDomain, strUserDN
  ' Create objects
  Set objTrans = CreateObject("NameTranslate")
  Set objRootDSE = GetObject("LDAP://RootDSE")
  ' Retrieve DNS domain name
  strDNSDomain = objRootDSE.Get("defaultNamingContext")
  ' Convert DNS domain name to NetBIOS domain name
  objTrans.Init 3, strDNSDomain
  objTrans.Set 1, strDNSDomain
  strNetBIOSDomain = objTrans.Get(3)
  ' Remove trailing backslash
  If Right(strNetBIOSDomain, 1) = "\" Then strNetBIOSDomain = Left(strNetBIOSDomain, Len(strNetBIOSDomain) - 1)
  ' Enable internal errorhandling and clear errorlog
  On Error Resume Next
  Err.Clear
  ' Convert NT username to Distinguished Name
  objTrans.Init 1, strNetBIOSDomain
  objTrans.Set 3, strNetBIOSDomain & "\" & strUserNTName
  ' Check for error
  If Err.Number <> 0 Then
    GetUserDN = ""
  End If
  ' Clear errorlog and disable internal errorhandling
  Err.Clear
  On Error GoTo 0
  strUserDN = objTrans.Get(1)
  ' If the returned distinguished name doesn't contain a common name (CN), then the user doesn't exist
  If InStr(strUserDN, "CN") > 0 Then
    ' Return distinguished name of the user
    GetUserDN = strUserDN
  Else
    ' Return empty string
    GetUserDN = ""
  End If
End Function

Jeg er ikke inde i ASP, men jeg ved hvis du laver en fil der hedder unlock.vbs, og smider det her ind i den, ja så vil du kunne låse en bruger op.. forudsat du selvfølgelig har rettigheder til det..
Og da det er vbscript så burde det godt kunne lade sig gøre at få det lavet om til asp, uden de store krummelurer..
Avatar billede jastr Nybegynder
10. marts 2006 - 07:51 #2
Ja men skal jo være noget med et "hemmeligt" spørgsmål og et svar brugerne selv har lavet således at alle ikke bare kan låse brugeren op for så kunne man lige så godt bare fjerne forsgøgs begrænsningen på passwordet...
Avatar billede morten_leth Nybegynder
10. marts 2006 - 10:19 #3
Det har du fuldstændig ret i, men hvordan og hvorledes det skulle gøres det ved jeg ikke lige... det jeg har lavet der det er et som vi bruger i vores support, da brugere jo bliver låst og det er en hurtig måde at få dem låst op på, men går ud fra det du søger er noget alle kan bruge, og ja.... jeg ved ikke lige hvordan det skal laves som en webside.. (har ikke så meget styr på asp, kan kun vbs... )