Avatar billede anjep Nybegynder
09. marts 2006 - 13:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Layer, 'DIV'

Hej,

Jeg har et layer som hopper rundt på skærmen afhængig af min browerser størrelse, jeg ville gerne kunne styre den så den altid ligger oven på en bestemt tekst jeg har.

Er der nogen som har en ide på hvad jeg skal gøre?

Min tanke var jeg jeg kunne knytte den til en tabel celle, men det virker ikke særligt godt....måske jeg gør noget forkert :-(
Avatar billede Slater Ekspert
09. marts 2006 - 13:20 #1
Det er lidt svært at sige ud fra så lidt info. En div bør ikke "hoppe rundt", og den bør altid ligge samme sted i forhold til noget tekst. Mener du at bredden ændrer sig, eller at den rent faktisk flytter sig til pludselig at ligge under teksten? Hvad?
Avatar billede anjep Nybegynder
09. marts 2006 - 14:10 #2
Prøv at se her: http://217.157.57.132/infodania/lokalregistret/default.asp

Hvis du så ændre størrelsen på dit vindue ligger den sig et andet sted........

Giver det mening?
Avatar billede anjep Nybegynder
10. marts 2006 - 09:36 #3
Er der nogen som pan spotte problemet?
Avatar billede anjep Nybegynder
10. marts 2006 - 10:28 #4
pan=kan
Avatar billede Slater Ekspert
10. marts 2006 - 11:37 #5
Mener du den store tekst, der flyver ind, hvor der står Dynamic Drive?

I så fald er den jo sat til position:absolute; hvilket ændrer det hele. Så er den altid et fast antal pixels fra siden af skærmen. Din eneste mulighed for effektivt at ændre det, er at scripte placeringen, så den starter med at være (skærmens bredde / 2) - (tekstens bredde / 2).
Avatar billede johan.o Nybegynder
10. marts 2006 - 15:08 #6
Hvis det er den 'reklame' der kommer i starten og så forsvinder igen efter et stykke tid har jeg følgende kommentar :)

Det vil være en god ide at kigge lidt på positionering af elementer. Hvis du positionere et element absolute, så vil det være i forhold til placeringen af det senest udregnede element.....:) Prøv at se på dette stykke kode :

<div style="width: 200px; height: 100px; border: 1px solid red;"></div>

<div style="position: relative; width: 200px; height: 100px; border: 1px solid blue;">
<div style="position: absolute; left: 0px; top: 0px; border: 1px solid green;">Abs. ifht. rel.</div>
</div>

<div style="width: 200px; height: 100px; border: 1px solid yellow;">
<div style="position: absolute; left: 0px; top: 0px; border: 1px solid green;">Abs. ifht. stat.</div>
</div>

Først laves en div som ikke tilføjes nogen position, derved gives den default værdien static. Static betyder at elementet indgår i den normale dokument flow men der laves ingen udregninger i forbindelse med elementet.

Så laves endnu en div som positioneres med relative. Det betyder at elementet kan placeres offset, men endnu vigtigere betyder det at elementets position udregnes. Da positionen er udregnet vil efterfølgende absolute positionerede elementer placeres i forhold til dette elements øverste venstre hjørne. Og som du også kan se så placeres den efterfølgende absolute positionerede div inde i den relativ positionerede div.

Så laves endnu en div som også defaulter til static og bemærk så at den absolute positionerede div der er indeholdt placeres ikke i forhold til den omkrandsende div, men istedet i forhold til body'en....øverste venstre hjørne af skærmen.

Håber du kan regne ud hvordan du skal indbygge dette i dit site.

Ellers så spørg igen :)

Mvh. Johan
Avatar billede anjep Nybegynder
12. marts 2006 - 08:56 #7
Tak johan, det er nok den rigtige løsning du har der....prøvede selv at rode med det i fredags og kom et stykke, men er ikke helt tilfreds endnu....

Var der nogen som skulle have nogle point her?
Avatar billede johan.o Nybegynder
12. marts 2006 - 10:45 #8
Hvis du selv kan ændre dit site i henhold til mit eksempel behøver jeg ingen point :)

Mvh. Johan
Avatar billede anjep Nybegynder
12. marts 2006 - 11:14 #9
Ihhh....en rigtig ven ;-)

Jeg lader den lige stå åben indtil jeg har leget færdig med det ;-)
Avatar billede anjep Nybegynder
29. marts 2006 - 16:29 #10
Jeg lukker det her - koden hjalp ;-)