Avatar billede axel21 Juniormester
09. marts 2006 - 11:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Password på Hjemmeside

Hej jeg har et spørgsmål..

Jeg vil gerne lave en hjemmme side som skal beskyttes med et password for at logge på siden.. Der efter skal man kunne åbne en excel fil som man skal kunne rette i også beskyttet med password??

Please help...
Avatar billede freddy04 Nybegynder
09. marts 2006 - 21:57 #1
Hvis det skal være bare rimelig sikkert skal du nok lave det i asp, php eller lign. Kender du til det? Du kan også lave noget i html, men det bliver nok ikke lige så sikkert. Jeg går ud fra at du skal have din side hostet af et webhotel ude i byen?
Avatar billede freddy04 Nybegynder
09. marts 2006 - 22:02 #2
Avatar billede axel21 Juniormester
09. marts 2006 - 22:26 #3
Jamen er det muligt at du kunne forklarer lidt nærmere hvordan og hvorledes??

En ting er jo at låse sitet, men selve dokumentet skal jo kunne åbnes til redigering..
Avatar billede freddy04 Nybegynder
09. marts 2006 - 22:37 #4
Hvordan vil du have din hjemmeside hostet ? Har du selv en server eller bruger du et webhotel eller måske noget hos din internetudbyder ?
Avatar billede freddy04 Nybegynder
09. marts 2006 - 22:47 #5
Hvis du bruger et webhotel der fx understøtter ASP kan du lave det med 3 filer:
1: En default.asp side som er den første man ser når man besøger dit domæne. Her er så en lille box til at taste password i
2: En log-in som checker det password der indtastes og sender brugeren videre til den "beskyttede" side.
3: Den beskyttede side hvor linket til din excel-fil så er på

Der er masser af eksempler af dette på eksperten, men hvis du vælger denne model kan jeg godt vise et eksempel
Avatar billede axel21 Juniormester
10. marts 2006 - 08:42 #6
Ja det er den løsning jeg søger som du beskriver til sidst der... Vil meget gerne se et eksempel
Avatar billede freddy04 Nybegynder
10. marts 2006 - 10:54 #7
På den første side skal du have en form med et password felt:
<FORM action="login.asp" method=post name="LogIn" id="Login">.....

I login-filen (login.asp) har du så en validering:

Session("Login") = False
pass = Trim(Replace(Request.Form("Password"),"'","''"))
    If (pass="DITPASSWORD") Then
              Session("Login") = True
        Response.Redirect("BESKYTTET SIDE!")
    Else
              Session("Login") = False
        Response.Redirect("TILBAGE TIL STARTSIDEN")
    End If
%>

På den beskyttede side har du så følgende:
if session("Login")=False then
Response.Redirect("STARTSIDEN")
End if
Og her kan du så lave et link til din excel-fil.

Dette kræver som sagt at webserveren understøtter ASP. Der er masser af andre eksempler på dette hvis du søger på password under asp-kategorien.
Avatar billede axel21 Juniormester
10. marts 2006 - 11:22 #8
Okay, men jeg har ingen erfaring med at lave hjemmesider, men hvilken udbyder kan jeg vælge, havde tænkt på B-One?? Og hvad skal hjemmesiden laves i?? Frontpage eller hvordan??
Avatar billede freddy04 Nybegynder
10. marts 2006 - 11:56 #9
Udbyderen kommer an på hvad du skal bruge, skal du bruge asp skal de selvfølgelig tilbyde det. Du kan søge på dem her på eksperten og se hvad folk mener om de forskellige - men generelt set får man hvad man betaler for. B-one lyder umiddelbart fint til dit behov.
Hvis du ikke skal have andet end én side med et link til en fil kan du såmænd sagtens lave det i notepad, men den slags har det jo med at udvikle sig :-)
Når du nu ikke kender noget til det, så ville jeg nok starte med at rende et par tutorials igennem, så du får en ide om hvad det går ud på. www.html.dk er fx ganske god.

Hvis du bare gerne vil hurtig igang og så tage det derfra, ja så er det bare at skaffe et domæne, et webhotel og så uploade de 3 filer og din excel-fil - så er du kørende
Avatar billede axel21 Juniormester
10. marts 2006 - 19:40 #10
Okay det lyder kanon, smid et svar. Og tak for den rigtigt gode hjælp...
Avatar billede freddy04 Nybegynder
10. marts 2006 - 21:09 #11
Håber det gjorde det lidt mere klart. Jeg kender ikke så meget til B-one's hoteller, men du skal bare huske at bruge en folder med skriverettigheder for at kunne uploade excel-filen. De fleste webhoteller har særlige foldere der kan skrives til, men måden det gøres på kan godt være lidt forskellig, men det informerer de om