Avatar billede zelansi Nybegynder
07. marts 2006 - 18:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Nedarvning til program

Jeg har fået til opgave af min lærer at lave nogle som indeholder nedarvning.. jeg forstår godt ideen i nedarvning og sådan.. men han sagde jeg skulle lave det lige som dette her:

http://javabog.dk/OOP/bog6_html_721acdd8.gif

Er der nogle der kan give et eksempel på hvordan disse classes er opbygget?

Håber i kan hjælpe mig ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2006 - 19:08 #1
du har en basis klasse med 4 sub klasser

klasserne har nogle felter og nogle metoder

de er formentlig lige til at taste ind i C++
Avatar billede zelansi Nybegynder
07. marts 2006 - 19:52 #2
Jo, som jeg ser det har du en basis klasse som du siger og dertilhørerende 4 subklasser ja.. men Rederi og Gade har begge Spiller som subklasse.. det er denne sammenhæng jeg ikke kan se hvordan man skal skrive i C++
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2006 - 19:53 #3
i C++ kan en klasse godt arve fra flere klasser ...

men det er ikke tilfaeldet her !

den pil til spiller er ikke en arve pil men en reference pil, fordi
de klasser bruger spiller klassen
Avatar billede zelansi Nybegynder
07. marts 2006 - 22:41 #4
hm okay, er det så muligt at få et eksempel hvor der er en klasse som arver fra flere klasser?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2006 - 22:57 #5
class SubKlasse : public BasisKlasse1, public BasisKlasse2
{
    // ...
};

men lad vaere med at bruge det !!
Avatar billede zelansi Nybegynder
07. marts 2006 - 23:13 #6
hvorfor ikke?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2006 - 23:23 #7
Der er meget meget faa tilfaelde hvor det er hensigtsmaessigt.

Hvis brugt uhensigtsmaessigt kan det resultere i noget meget ulogisk
virkende kode.

Sprog opfundet efter C++ (Java og C#) har helt undladt den mulighed
Avatar billede zelansi Nybegynder
07. marts 2006 - 23:27 #8
okay, mange tak for hjælpen ;)
giv et svar og du skal få dine points
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2006 - 23:36 #9
der er dog en klar undtagelse - klasser hvor samtlige metoder er pure virtual
(abstrakte) svarende til interface i C# og Java
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2006 - 23:41 #10
og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2006 - 23:46 #11
hvis du koerer lidt fast i implementationen af den klasse model saa post din kode
her, saa skubber vi lidt i den rigtige retning
Avatar billede zelansi Nybegynder
09. marts 2006 - 15:43 #12
okay ;) mange tak
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester