Avatar billede flvind Nybegynder
06. marts 2006 - 17:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

sammesætte udsnit af en xml fil

Hej

Jeg har en xml fil bestående af flere tabeller. Opbygningen at filen ser således ud.
---xml fil ----
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<Content>
    <Product updateMode="none">
        <uuid>1:67:91f7baf8ec2e0c66b3ad44</uuid>
        <internalName></internalName>
        <status>O</status>
        <ownerOrganisation></ownerOrganisation>
        <ownerId></ownerId>
        <productArea>
            <uuid>1:69:91f7baf8ec2dc020467ef</uuid>
            <internalName>Overnatning</internalName>
            <textDK>Overnatning</textDK>
            <textDE>Unterkünfte</textDE>
            <textUK>Accommodation</textUK>
        </productArea>
        <productType>
            <uuid>1:72:91f7baf8ec2ddf83cbebc</uuid>
            <internalName>Feriehuse</internalName>
            <textDK>Feriehusudlejere</textDK>
            <textDE>Ferienhausvermieter</textDE>
            <textUK>Holiday House Agencies</textUK>
        </productType>
        <emailAddress>info@storkesoen.dk</emailAddress>
        <creationDate>2002-02-22 14:34:34.0</creationDate>
        <modificationDate>2005-01-04 14:46:00.0</modificationDate>
        <Image id="primary">
            <imageUK>
                <ImageTranslation>
                    <imageData encoding="base64"></imageData>
                    <filename>Storkesøenlejlighed copy.jpg</filename>
                </ImageTranslation>
            </imageUK>
        </Image>
        <Description>
            <textDK</textDK>
            <textDE></textDE>
            <textUK></textUK>
        </Description>
        <community></community>
        <Name>
            <nameDK></nameDK>
            <nameDE></nameDE>
            <nameUK></nameUK>
        </Name>
        <Address sortOrder="1">
            <road>Haulundvej</road>
            <houseNumber>164</houseNumber>
            <postalCode>6760</postalCode>
            <city>Ribe</city>
            <geoCode>
                <x>484645</x>
                <y>6130059</y>
            </geoCode>
        </Address>
        <FacilityValue>
            <facilityGroupUUID>1:13:91f7baf8ec2e0c4abfa782</facilityGroupUUID>
            <facilityGroupName>Feriehuse:Kontakt</facilityGroupName>
            <facilityUUID>1:12:91f7baf8ec2e0c4afda788</facilityUUID>
            <facilityName>Feriehuse:Kontakt:Telefon</facilityName>
            <facilityColumnUUID>1:106:91f7baf8ec2e0c4adea783</facilityColumnUUID>
            <facilityColumnName>Feriehuse:Kontakt:Kolonne:1</facilityColumnName>
            <value>75410411</value>
        </FacilityValue>
        <FacilityValue>
            <facilityGroupUUID>1:13:91f7baf8ec2e0c4abfa782</facilityGroupUUID>
            <facilityGroupName>Feriehuse:Kontakt</facilityGroupName>
            <facilityUUID>1:12:91f7baf8ec2e0c4b4ca78e</facilityUUID>
            <facilityName>Feriehuse:Kontakt:Telefax</facilityName>
            <facilityColumnUUID>1:106:91f7baf8ec2e0c4adea783</facilityColumnUUID>
            <facilityColumnName>Feriehuse:Kontakt:Kolonne:1</facilityColumnName>
            <value>75410857</value>
        </FacilityValue>
        <FacilityValue>
            <facilityGroupUUID>1:13:91f7baf8ec2e0c4abfa782</facilityGroupUUID>
            <facilityGroupName>Feriehuse:Kontakt</facilityGroupName>
            <facilityUUID>1:12:91f7baf8ec2e0c4b7aa793</facilityUUID>
            <facilityName>Feriehuse:Kontakt:Website</facilityName>
            <facilityColumnUUID>1:106:91f7baf8ec2e0c4adea783</facilityColumnUUID>
            <facilityColumnName>Feriehuse:Kontakt:Kolonne:1</facilityColumnName>
            <value>www.storkesoen.dk</value>
        </FacilityValue>
        <FacilityValue>
            <facilityGroupUUID>1:13:91f7baf8ec2e0c4abfa782</facilityGroupUUID>
            <facilityGroupName>Feriehuse:Kontakt</facilityGroupName>
            <facilityUUID>1:12:91f7baf8ec2e0c4b9aa798</facilityUUID>
            <facilityName>Feriehuse:Kontakt:E-mail</facilityName>
            <facilityColumnUUID>1:106:91f7baf8ec2e0c4adea783</facilityColumnUUID>
            <facilityColumnName>Feriehuse:Kontakt:Kolonne:1</facilityColumnName>
            <value>info@storkesoen.dk</value>
        </FacilityValue>
        <FacilityValue>
            <facilityGroupUUID>1:13:91f7baf8ec2e0c4e49a7a7</facilityGroupUUID>
            <facilityGroupName>Feriehuse:Feriehuse til leje</facilityGroupName>
            <facilityUUID>1:12:91f7baf8ec2e0c4eb7a7ad</facilityUUID>
            <facilityName>Feriehuse:Feriehuse til leje:Antal</facilityName>
            <facilityColumnUUID>1:106:91f7baf8ec2e0c4e78a7a8</facilityColumnUUID>
            <facilityColumnName>Feriehuse:Feriehuse til leje:Kolonne:1</facilityColumnName>
            <value>18</value>
        </FacilityValue>
    </Product>
---- xml ----

Jeg skal bruge forskellige informationer fra xml filen og da denne består af flere tabeller er mit problem hvordan jeg henter disse informationer ud og eventuelt få dem vist i et datagrid.
Avatar billede etif Nybegynder
06. april 2006 - 11:12 #1
Du kan bruge en Xpath-navigator til at lokalisere det du gerne vil finde:

using System.XML;
using System.XML.XPath;

XPathDocument doc = new XPathDocument(<her skriver du navnet på din xml-fil>);
XPathNavigator nav = new XPathNavigator();
XPathNodeNavigator iterator = nav.Select("/Content/FacilityValue/");
while (iterator.MoveNext())
{
  Console.WriteLine(iterator.Current.Name);
  Console.WriteLine(iterator.Current.Value);
}

Resultatet vil være (for sidste element):
FacilityValue
1:13:91f7baf8ec2e0c4e49a7a7Feriehuse:Feriehuse til leje1:12:91f7baf8ec2e0c4eb7a7ad1:106:91f7baf8ec2e0c4e78a7a8Feriehuse:Feriehuse til leje:Kolonne:1

Øvrige metoder på XPath er MoveTo, MoveToNext, MoveToPrevious, MoveToFirst, Move toFirstChild ..... Check selv i online-dokumentationen
Avatar billede flvind Nybegynder
06. april 2006 - 12:07 #2
hmm jeg får følgende fejl

---fejl 1---
Error    4    Cannot create an instance of the abstract class or interface 'System.Xml.XPath.XPathNavigator'    C:\Documents and Settings\Flemming\My Documents\Visual Studio 2005\Projects\design\fclsData.cs    547    34    design

---fejl 2---
Error    5    The type or namespace name 'XPathNodeNavigator' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)    C:\Documents and Settings\Flemming\My Documents\Visual Studio 2005\Projects\design\fclsData.cs    548    13    design
Avatar billede etif Nybegynder
06. april 2006 - 12:44 #3
Undskyld det giv lidt for hurtigt.
Der skulle have stået:
XPathNavigator nav = doc.CreateNavigator(); og ikke
XPathNavigator nav = new XPathNavigator();
Håber det hjælper
Avatar billede flvind Nybegynder
06. april 2006 - 12:49 #4
hmm hvad så med denne fejl

Error    4    The type or namespace name 'XPathNodeNavigator' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)    C:\Documents and Settings\Flemming\My Documents\Visual Studio 2005\Projects\design\fclsData.cs    549    13    design
Avatar billede flvind Nybegynder
06. april 2006 - 12:53 #5
hvis jeg ændrer
XPathNodeNavigator iterator = nav.Select("/Content/FacilityValue/");
til
XPathNodeIterator iterator = nav.Select("/Content/FacilityValue/");
som jeg troede det skulle være så får jeg denne fejl
Expression must evaluate to a node-set.
Avatar billede etif Nybegynder
06. april 2006 - 12:56 #6
Du skal også huske at lave add en refrence til System.XML til tit projekt check at det står under references i solution explorer ellers så brug add reference og find System.XML.dll under .NET-fanebladet.
Avatar billede flvind Nybegynder
06. april 2006 - 12:59 #7
jeg har lavet referencen men det giver den samme fejl
Avatar billede etif Nybegynder
06. april 2006 - 13:02 #8
Det du rettede var rigtigt. Det med reference referede til den forrige kommentar, men den havde du åbenbart selv fået løst.

Jeg tror at du enten kan skrive Content/FacilityValue eller /facilityValue. Jeg havde overset at Content var dit rodelement. Hvis det ikke hjælper vil jeg lige prøve at lege lidt med din fil.
Avatar billede flvind Nybegynder
10. april 2006 - 13:52 #9
Tak for hjælpen etif nu kom jeg videre med det og er straks kommet til næste problem
Avatar billede etif Nybegynder
26. april 2006 - 14:08 #10
Det var godt det hjalp. Synd at du har fået nye problemer.
Avatar billede flvind Nybegynder
26. april 2006 - 14:14 #11
kan du ikke sende et svar
Avatar billede etif Nybegynder
26. april 2006 - 15:02 #12
Du har vidst allerede givet mig point. For det er kun muligt at sende kommentarer
Avatar billede flvind Nybegynder
27. april 2006 - 07:02 #13
ok løsningen endte med at se således ud

---kode---
XPathDocument Doc = new XPathDocument("c:\\xml\\ribe.xml");
XPathNavigator navigator = Doc.CreateNavigator();

XPathNavigator nav = Doc.CreateNavigator();
XPathNodeIterator iterator = navigator.Select("/Content/Product/productArea[textDK='TransportDK']");

while (iterator.MoveNext())
{

iterator.Current.MoveToParent();
iterator.Current.MoveToFirstChild();
while (søgType != iteratTemp)
{
  iterator.Current.MoveToNext();
  iteratTemp = iterator.Current.Name.ToString();
}
if (søgType == iteratTemp)
{
  iterator.Current.MoveToFirstChild();
  iterator.Current.MoveToNext();
  lsBoxType.Items.Add(iterator.Current.Value);
  svarType = iterator.Current.Value;
  iterator.Current.MoveToParent();
}
---kode---