Avatar billede mkjaer Nybegynder
06. marts 2006 - 17:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Underlige ! tegn i min tekst

Hej,

Jeg bruger mail-funktionen i PHP (5.0.5), men den indsætter nogle !-tegn i den tekst, som jeg mailer ud. Det er tilfældigt hvor !-tegnene bliver indsat, men det ser ud til, at 'fejlen' kun opstår, når jeg sender meget tekst igennem.

Nogle der har en ide om hvad der sker?

Hilsen
Martin
Avatar billede fixxxer Nybegynder
06. marts 2006 - 17:45 #1
Det er pga. længden på strengen overskrider 255 karaktere. Umiddelbart mener jeg at huske at det kan undgåes ved bruge single-quotes til at definere den streng man vil maile..

$mailTekst = 'Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus rutrum ante eget massa. Duis tincidunt felis eu risus mattis rutrum. Aliquam malesuada enim quis enim. Proin risus ipsum, tincidunt sed, congue id, feugiat sed, orci. Mauris dapibus congue ante. Maecenas ante arcu, posuere sed, posuere nec, gravida at, ligula. Nullam ac nisi id metus ultricies varius. Etiam bibendum elit a volutpat.';

mail(..., $mailTekst);
Avatar billede mkjaer Nybegynder
06. marts 2006 - 18:29 #2
Det har den kedelige konsekvens, at alle mine variabler ikke tolkes af PHP, men udskrives som f.eks. "Kære $d_forhandler[3]" + !-tegnene heller ikke forsvinder.

Kan jeg mon tilføje noget til headeren?

hilsen
Martin
Avatar billede fixxxer Nybegynder
06. marts 2006 - 20:00 #3
Jeg løste dette problem tidligere med en PHP-ven. Da det var et problem af hans vi arbejde på, har jeg lige mailet ham for at få ham til at minde mig om hvad løsningen var.

Så ved jeg snart noget mere - hæng på :)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
07. marts 2006 - 13:50 #4
Tricket skulle være som følgende eksempel:

$mailTekst = 'Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Phasellus lobortis vestibulum elit. Phasellus tristique scelerisque mi. Pellentesque ut tellus sit amet mauris posuere condimentum. Duis ut dui ac purus gravida dignissim. Nulla facilisi. '.$noget[1].' eget mauris at ligula sodales porttitor.'."\n".'Aliquam erat volutpat. Aliquam erat volutpat. Sed mollis nonummy nulla. Vestibulum purus. Ut sit amet '.$andet[2].' vel velit laoreet placerat.'."\n".'Ut varius, velit ac luctus feugiat, est risus venenatis eros nullam.';

Altså stadig singlequotes, bryde single-quotes for at indsætte variabler, samt placere nogle "\n" hits og her hvor det passer med omkring 255 karaktere.

Det er måske ikke den mest elegante løsning, men det løste problemet for os.
Avatar billede martinkjaer Nybegynder
07. marts 2006 - 19:16 #5
Godkendt :-)

Det var nok at tilføje /n et par steder i teksten. Send et svar, så du kan få pointene...

/MK
Avatar billede fixxxer Nybegynder
08. marts 2006 - 01:18 #6
Glimrende - glad for at kunne hjælpe!