Avatar billede mvhansen Nybegynder
05. marts 2006 - 00:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvad er forskellen på vb6 og Delphi 2005

Hej eksperter
Hvad er forskellen på vb6 og Delphi 2005.
og er der nogle der kender nogle hjemmesider,
hvor man kan lære at bruge Delphi 2005

mvh

mvhansen
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. marts 2006 - 00:30 #1
Det er to forskellige sprog :-)
Visual Basic er lavet af Microsoft.. Delphi er lavet af Borland.

/theSurfer
Avatar billede futkarl Nybegynder
05. marts 2006 - 00:36 #2
Delphi er et tegneprogram! Man kan tegne alskens finurligheder i Delphi!
vb6 er et tegneprogram! Man kan tegne alskens finurligheder i vb6!
Avatar billede stone Forsker
05. marts 2006 - 01:23 #3
futkarl...

er du fuld?

stop de dumme indlæg/svar

http://www.eksperten.dk/spm/692680
http://www.eksperten.dk/spm/692678
http://www.eksperten.dk/spm/692676

folk som henvender sig her har et problem de vil have løst, og har ikke tid til at læse dine dumme svar.

//stone
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. marts 2006 - 11:36 #4
stone> han har været på spil før - han er heldigvis deaktiveret af coadmin :)
05. marts 2006 - 13:01 #5
Det hjalp jo ikke MVHansen ret meget.

Jeg kender ikke så meget til Visual Basic.
Min søn lærer lidt om det på Teknisk Skole.

I bund og grund kan man lave det samme med begge programeringssprog, det er detaljer der gør forskellen. Man opbygger en form, eller dialogboks, på samme måde, ved at markere et komponent og placere det på formen. Den største forskel opdager man når man skal programere hændelserne. Jeg foretrækker Borlands Pascal sprog, selvom jeg er flasket op med Basic, (I de gode gamle Spectrum dage (1982-1988)).
Når det kommer til stykket tror jeg det bliver et religiøst spørgsmål.
Dem der bedst kan lide Delphi, roser det til skyerne, og dem der bedst kan lide Visual Basic, vil rose det til skyerne.

PS: Det hjalp jo egentlig heller ikke MVHansen ret meget :-)
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
05. marts 2006 - 20:04 #6
nu er der jo både en .net version og en der ikke er. .Net versionen bruger jo så .Net frameworket, og har en række fordele der...

Forskellen fra VB6 og til den "almindelige" Delphi er ikke stor, der er mange ligheder, og det tager ikke super lang tid at lærer delphi hvis man kan VB6... Kan sige dig, at da jeg skiftede fra VB6 til Delphi i tidernes morgen, var det pga. fart (VB6 er relativt langsomt) og fordi at man med delphi ikke behøver at have runtime filer med...
Avatar billede hrc Mester
05. marts 2006 - 20:34 #7
VB har gennem tiderne været et forfærdeligt sprog. Fuld af inkonsekvens og latterlig syntaks.

Delphi har altid været baseret på Pascal som er et meget stringent og opdragende programmeringssprog. Der er med garanti udklækket flere gode Delphi programmører end der er udklækket ditto i VB og C++ for den sags skyld.

Delphi 2006 (som kun kan anbefales fremfor 2005'eren) er stadig med Pascalsyntaks og det er stadig muligt at udvikle win32-programmer, men dertil også vælge at lave .NET-programmer i Delphi Pascal, C#, C++ (var vistnok også med, Har i så fald ikke installeret den), ASP.NET. Man kan en hel masse - og det virker.

Eneste trælse ting er at de desværre ikke nåede at understøtte .NET v. 2.0. Det gør Visual Studio 2005, øv.

Den seneste version af VB, "VB .NET" er begyndt at ligne Delphi en hel del. Objekter er objekter og oprettelse af variabler er som i andre sprog; man har efterhånden gjort noget rigtigt. Men plagiering gør bare ikke et godt programmeringssprog. Det er noget med at starte med den rigtige idé og udvikle sig derfra.

I øvrigt. Hvad vil futkarl egentlig med sit indlæg (udover at bruge mange udråbstegn)? Altid en spøjs oplevelse at støde på folk uden situationsfornemmelse.
Avatar billede hrc Mester
05. marts 2006 - 20:37 #8
delphi.about.com er et godt sted at starte. Der er et utal af artikler om at komme i gang.
Avatar billede mvhansen Nybegynder
05. marts 2006 - 21:29 #9
Hej
jeg kan forstå at Delphi 2005 er en net version.
Delphi version der svare til vb6 version
hvad heder den

mvh

mvhansen
Avatar billede hrc Mester
06. marts 2006 - 09:24 #10
Delphi 2005 er både en VCL (bruger win32 api'et) og en .NET version. Sidstnævnte var på frigivelsen stadig en tester så den kan ikke bruges i praksis.

I øvrigt: Glem Delphi 2005. Den er ret dårlig, det er 2006' ikke.

Alle delphi-versioner siden v.2 kan det samme som VB6. Men de sidste kan også .NET og en hel masse andre ting.
Avatar billede mvhansen Nybegynder
06. marts 2006 - 16:49 #11
Tak for hjælpen

mvh

mvhansen
Avatar billede tolderlund Nybegynder
07. marts 2006 - 11:57 #12
Der er en væsentlig forskel mere på VB6 og Delphi.
Delphi er et ægte objekt orienteret sprog.
Det er VB6 ikke.