Avatar billede anetteogjesper Nybegynder
04. marts 2006 - 11:47 Der er 20 kommentarer

Hvorfor ikke nogen bogstaver?

Hej
Har lige uploaded oscom på www.bridalshop.dk og undrer mig meget over at den ikke kan skrive æ,ø og å hverken på siden eller i admin, hvordan ændrer jeg det?

Min anden side fungerer fint og jeg kan ikke se der er noget anderledes - www.cloe.dk

.... Jeg skal til at lave min side og kunne godt tænke mig et mere romantisk layout... nogen der har en ide eller et sted hvor jeg kan finde et?

mvh
Anette
Avatar billede double-g Juniormester
04. marts 2006 - 12:44 #1
Det er fordi serveren sender en charset UFT-8 med headeren på birdalshop.

Det overskriver den <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">  der er i kildekoden.

Dvs du skal se i begyndelsen af din php efter noget i retning af

<?php header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8');?>

og enten slette charset=UFT-8 eller erstatte UFT-8 med iso-8859-1
Avatar billede anetteogjesper Nybegynder
04. marts 2006 - 15:35 #2
Hej
Det er altså underligt for det står der ingen steder...
Har tjekket min index.php og der står:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html <?php echo HTML_PARAMS; ?>>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta name="description" content="Køb din drømmekjole, syet efter din helt egne mål uden at betale en formue">
    <meta name="keywords" content="Brudekjoler,brud,brudepigekjoler,børnetøj,pigetøj,damtøj,sko,drengetøj,pigetøj,Cloe.dk,slæb,tilbehør,bryllup,gom,slør">
    <meta name="title" content="Brudekjoler">
    <meta name="language" content="dan">
    <meta name="date" content="02-03-06">
    <meta name="robots" content="index, follow">
Avatar billede double-g Juniormester
04. marts 2006 - 16:32 #3
så er det selve serveren der er fejlkonfigureret :

Location: http://www.bridalshop.dk/oscommerce_st/catalog/index.php [following]
--16:31:09--  http://www.bridalshop.dk/oscommerce_st/catalog/index.php
          => `index.php'
Connecting to www.bridalshop.dk|212.97.132.201|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response...
  HTTP/1.1 200 OK
  Date: Sat, 04 Mar 2006 15:30:54 GMT
  Server: Apache/1.3.34 (Unix) Sun-ONE-ASP/4.0.2 PHP/4.4.2 mod_ssl/2.8.25 OpenSS
L/0.9.6b FrontPage/5.0.2.2635 mod_throttle/3.1.2
  X-Powered-By: PHP/4.4.2
  Set-Cookie: osCsid=fb1be35da9b9397563145697a8ca9f52; path=/oscommerce_st/catal
og/; domain=bridalshop.dk
  Expires: Thu, 19 Nov 1981 08:52:00 GMT
  Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate, post-check=0, pre-check=0
  Pragma: no-cache
  Connection: close
  Content-Type: text/html; charset=UTF-8
Length: unspecified [text/html]
200 OK
Avatar billede anetteogjesper Nybegynder
04. marts 2006 - 18:19 #4
Hvordan ændrer jeg dem?
Avatar billede double-g Juniormester
04. marts 2006 - 19:22 #5
Puha, jeg må nok indrømme at når det gælder konfiguration af en Apache server, så er jeg totalt blank.

Det kunne *måske* hjælpe hvis du sætter
<?php header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1');?>
ind allerøverst i din index.php fil, men det kan også være at den fucker det hele op når der bliver 2 content-type efter hinanden.

Men det er rent og skært gætteri :-)
Avatar billede anetteogjesper Nybegynder
04. marts 2006 - 22:54 #6
Ja så virker det, men skriver nu:
Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /hsphere/local/home/michelle/bridalshop.dk/oscommerce_st/catalog/index.php:3) in /hsphere/local/home/michelle/bridalshop.dk/oscommerce_st/catalog/includes/functions/sessions.php on line 67

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /hsphere/local/home/michelle/bridalshop.dk/oscommerce_st/catalog/index.php:3) in /hsphere/local/home/michelle/bridalshop.dk/oscommerce_st/catalog/includes/functions/sessions.php on line 67
Avatar billede double-g Juniormester
04. marts 2006 - 23:23 #7
Jeg tænkte nok det ikke var uden problemer at have 2 content-type's :-)

Så hvis bridalshop ligger på et webhotel, må du nok kontakte dem om den forkerte charset. Evt. bede dem flytte siden over på samme server som cloe.

Hvis det er din egen server, så bliver du nok nødt til at oprette spørgsmålet i Apache kategorien.
Avatar billede anetteogjesper Nybegynder
04. marts 2006 - 23:39 #8
Hej
Det underlige er at det er samme server... Dette webhotel ligger faktisk under Cloe, som er det første jeg købte.... Jeg har også www.brudenskjole.dk
Avatar billede double-g Juniormester
05. marts 2006 - 08:49 #9
Hmmm.. det er ikke samme IP-nummer, så jeg tvivler nu lidt på at de er sendt fra samme webserver.

Connecting to www.cloe.dk|212.97.133.67|:80... connected.

Connecting to www.bridalshop.dk|212.97.132.201|:80... connected.

Der er formodentligt tale om 2 forskellige servere men indenfor det samme webhotel.

Jeg Google'de lige lidt på emnet og det ser faktisk ud til at charset kan ændres ved at tilføje det i htaccess.

http://www.i18nguy.com/markup/serving.html#tip01

men som sagt, når det gælder Apache servere så har jeg desværre ingen personlig erfaring.
Avatar billede anetteogjesper Nybegynder
05. marts 2006 - 10:48 #10
Hej

Det er da underligt med webserveren, det er virkelig den samme...
Avatar billede double-g Juniormester
05. marts 2006 - 11:20 #11
Det er temmelig underligt, faktisk. Når man tjekker direkte på www.bridalshop.dk så sender den godt nok den korrekte charset

--11:10:30--  http://www.bridalshop.dk/
          => `index.html'
Resolving www.bridalshop.dk... 212.97.132.201
Connecting to www.bridalshop.dk|212.97.132.201|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response...
  HTTP/1.1 302 Found
  Date: Sun, 05 Mar 2006 10:10:12 GMT
  Server: Apache/1.3.34 (Unix) Sun-ONE-ASP/4.0.2 PHP/4.4.2 mod_ssl/2.8.25 OpenSS
L/0.9.6b FrontPage/5.0.2.2635 mod_throttle/3.1.2
  Location: http://www.bridalshop.dk/oscommerce_st/catalog/index.php
  Connection: close
  Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1

Der er først når den skal ind i oscommerce-st/catalog/ mapperne at det går galt

--11:19:24--  http://www.bridalshop.dk/oscommerce_st/catalog/index.php
          => `index.php'
Resolving www.bridalshop.dk... 212.97.132.201
Connecting to www.bridalshop.dk|212.97.132.201|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response...
  HTTP/1.1 200 OK
  Date: Sun, 05 Mar 2006 10:19:08 GMT
  Server: Apache/1.3.34 (Unix) Sun-ONE-ASP/4.0.2 PHP/4.4.2 mod_ssl/2.8.25 OpenSS
L/0.9.6b FrontPage/5.0.2.2635 mod_throttle/3.1.2
  X-Powered-By: PHP/4.4.2
  Set-Cookie: osCsid=336a91d0cd8940283c4013f5d7bc2e2e; path=/oscommerce_st/catal
og/; domain=bridalshop.dk
  Expires: Thu, 19 Nov 1981 08:52:00 GMT
  Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate, post-check=0, pre-check=0
  Pragma: no-cache
  Connection: close
  Content-Type: text/html; charset=UTF-8
Avatar billede anetteogjesper Nybegynder
05. marts 2006 - 11:27 #12
Jeg er ved at rive håret ud af hovedet.... jeg fatter intet mere...
Avatar billede anetteogjesper Nybegynder
05. marts 2006 - 12:20 #13
Nu har jeg prøvet at lave en ny på www.anetteogjesper. dk og det er lige det samme.... hvorfor.... er der en der vil prøve at se på filerne?
Avatar billede double-g Juniormester
05. marts 2006 - 22:27 #14
jeg har lige skimmet filerne fra OsCommerce igennem og der er ikke skyggen af nogen UTF-8 charset.

Så vidt jeg kan se så defineres charset i lauanguage filerne ( den af dem du bruger) og der står de som default til iso-8859-1.

Det ser altså ud til at det ikkekan være andet end webserveren der saboterer ved at opfinde den UTF-8
Avatar billede anetteogjesper Nybegynder
06. marts 2006 - 10:59 #15
Jamen hvad er det så, jeg kan bare ikke forstå det...
Avatar billede double-g Juniormester
06. marts 2006 - 11:22 #16
har du prøvet at kontakte dit webhotel ?
Avatar billede anetteogjesper Nybegynder
06. marts 2006 - 11:44 #17
Ja og får bare det samme svar hver gang:
Jeg har videresendt din mail til vores teknikere, som vil kigge på problemet snarest muligt.
Jeg må nok se hvad de siger telefonisk..
Avatar billede double-g Juniormester
08. marts 2006 - 13:26 #18
okay, jeg kan se at du har fået det til at køre. Sådan af ren og skær nysgerrighed, hvad skulle der til ?
Avatar billede anetteogjesper Nybegynder
08. marts 2006 - 14:22 #19
Hej
Du tror ikke på det... jeg bandede det væk hele dagen og gik i seng... dagen efter rodede jeg lidt med det igen og prøvede for sjov at sætte den kode ind igen:
<?php header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1');?>
og vupti det virkede... Dog vil jeg sige, den skriver stadig mails galt, så helt i orden er det jo ikke og jeg føler heller ikke jeg burde rode med sådan noget, det burde bare virke...

Tak for hjælpen
Avatar billede double-g Juniormester
10. marts 2006 - 21:11 #20
No Problem :-)