Avatar billede none_profit Nybegynder
03. marts 2006 - 07:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ADODB Connections

Hej, nu har jeg programmeret i lang tid, men der er en ting jeg altid har undret mig over, men aldrig rigtig fundet ud af.
Forskellige DBer kan klare forskellige antal connections ad gangen, f.eks. kan en Access Db efter hvad jeg har hørt kun klare noget med 500.

Men de 500 connections den kan klare, er det 500 Clienter, eller 500 Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")???

bare hvis man har en side med f.eks. 4 frames som har en Connection i hver frame, kan den så kun klare 125 der updatere default siden...
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2006 - 15:15 #1
snarere 50 for Access

det er antal aabne connections

d.v.s. antal sider der under eksekvering befinder sig mellem
Conn.Open og Conn.Close
Avatar billede none_profit Nybegynder
03. marts 2006 - 22:14 #2
Så det vil sige at det er for hver Conn.Open man laver der tæller ned...

Og hvad klare SQL og MySQL så.??? Ved de kan klare utrolig meget til forskel til Access...
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2006 - 22:28 #3
antal samtidige request som befinder sig mellem Open og Close

jeg mener at MS siger max. 255 for Access

de fleste vil nok skifte fra Acces et sted mellem 10 og 30

en lille SQLServer elelr MySQL vil nok staa til 100

men det kan haeves til et sted mellem 200 og 500 hvis det er en
stor server

[og hoejere endnu, hvis det er en virkeligt stor server]
Avatar billede none_profit Nybegynder
06. marts 2006 - 07:07 #4
Ok det var lidt.
Troede nu SQL kunne klare en del mere end det.
Når men tak for oplysningen :)

Mangler svar
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2006 - 14:27 #5
jeg tror at du forveksler database connections med web brugere

antal web brugere er normalt meget stoerre end antal database connections

netop fordi at det kun er mellem Open og Close at database connections taeller

hvis vi antager at det tager 20 millisekunder mellem Open og Close, og at brugeren
kigger paa en side i 2 sekunder inden der klikkes videre, saa er 500 database
connections 50000 samtidige brugere
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2006 - 14:32 #6
og et svar
Avatar billede none_profit Nybegynder
09. marts 2006 - 10:01 #7
Ja det er vel rigtig nok. Så få connections er alligevel mange brugere.
men det vil sige at hvis man regner fra den skala du lige lavede, ville Access alligevel kunne klare omkring 1000 samtidige brugere.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2006 - 13:39 #8
nu var det kun et eksempel

og Access (og alle andre fil databaser) er specielle ved at de er meget bedre
til samtidige reads end til samtidige writes

men til primært read vil en web app kunne supportere mange brugere med kun en
Access database
Avatar billede none_profit Nybegynder
09. marts 2006 - 16:55 #9
OK, så en informations side hvor indholdet ligger i en DB, vil Access for det meste kunne klare sig, men til Chats, store forums osv... Vil DQL, SQL, MySQL klart være det mest smarte...
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2006 - 17:11 #10
noget i den stil

en anden mulighed for readonly data er XML filer
Avatar billede none_profit Nybegynder
09. marts 2006 - 23:16 #11
Dem har jeg aldrig fattet noget af.
Synes at nogen gange bliver de brugt til at gemme oplysninger i, og andre gange bliver de brugt i stedet for HTML, som regel som XHTML...

Men er de egentlig ikke bare det samme som en txt fil i en File System Object kode
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2006 - 23:29 #12
jo

men der er idag fremragende tools til at laese XML filer og til at finde data i dem