Avatar billede samsayit Nybegynder
03. marts 2006 - 01:39 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Ping, og reager på resultatet

Er det muligt at pinge en URL, og reagere på resultatet af dette ping?

Eksempel:
Hvis ping request time out, udfør XXX.
Ellers foretag intet.

?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 10:50 #1
Det bliver nok af omveje med mindre du kan finde noget COM som kan lave et Ping. Men en, bevars lav praktisk løsning kunne være:

1) Start ping komando og redirect (pipe) resultatet til en fil.
2) Læs filen og reager på hvad du nu måtte ønske.

Eller prøv at kigger på denne http://www.4guysfromrolla.com/webtech/102998-1.shtml
Avatar billede morten_leth Nybegynder
03. marts 2006 - 13:55 #2
'------------------------------------------------------
Option Explicit

' -- Define variables
Dim wshShell
Dim objFileSystem
Dim strPingDest(1, *) ‘-* must equal the full amount of servers you want to ping
Dim objLogFile
Dim strLogData
Dim fOpenLog
Dim objMOMEvent
Dim intCounter
Dim intStart
Dim intEnd

' -- Create a Shell object
Set wshShell = CreateObject("WScript.Shell")

' -- Create a FileSystemObject
Set objFileSystem = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

' -- Define ping destination
strPingDest(0, 0) = "Enter IP Address Here"
strPingDest(0, 1) = "Enter IP Address Here"
strPingDest(0, 2) = "Enter IP Address Here"
strPingDest(0, 3) = "Enter IP Address Here"
strPingDest(0, 4) = "Enter IP Address Here"
strPingDest(0, 5) = "Enter IP Address Here"
strPingDest(0, 6) = "Enter IP Address Here"
strPingDest(0, 7) = "Enter IP Address Here"
strPingDest(0, 8) = "Enter IP Address Here"
strPingDest(0, 9) = "Enter IP Address Here"
strPingDest(0, 10) = "Enter IP Address Here"

strPingDest(1, 0) = "Enter Device Name Here"
strPingDest(1, 1) = "Enter Device Name Here"
strPingDest(1, 2) = "Enter Device Name Here"
strPingDest(1, 3) = "Enter Device Name Here"
strPingDest(1, 4) = "Enter Device Name Here"
strPingDest(1, 5) = "Enter Device Name Here"
strPingDest(1, 6) = "Enter Device Name Here"
strPingDest(1, 7) = "Enter Device Name Here"
strPingDest(1, 8) = "Enter Device Name Here"
strPingDest(1, 9) = "Enter Device Name Here"
strPingDest(1, 10) = "Enter Device Name Here"
‘The above listed can be extended past just ten items if you wish, just make sure to change any array information

intCounter = 0
‘ – For intCounter must equal 0 to Maximum Number of Devices you are pinging
For intCounter = 0 to * ‘-* must equal the full amount of servers you want to ping
    ' -- Define log file location
    objLogFile = "C:\Pinglogs\PingLog(" + strPingDest(1, intCounter) + ")[" & cStr(intCounter) & "].txt"

‘The above command will create the pinglogs that generate the error read by MOM.  You must change the * to the total amount of servers you are attempting to ping, otherwise it will create quite a few errors in MOM for script failure.

    ' -- Run the ping and pipe output to the log file
    wshShell.Run "cmd.exe /c ping " & strPingDest(0, intCounter) & " -n  2 > " & objLogFile,,true

        ' -- Open log file and read line 5
    Set fOpenLog = objFileSystem.OpenTextFile(objLogFile, 1)
    fOpenLog.ReadLine
    strLogData = fOpenLog.ReadLine
    fOpenLog.Close

    ' -- Generate alert if the 5th line is Request timed out.
    Select Case strLogData
    Case "Request timed out." & vbCR

    ' -- Create error event to be submitted to MOM server (Ping Test  failed)
    Set objMOMEvent = ScriptContext.CreateEvent()
    objMOMEvent.EventSource = "MOM Ping Monitor Tool"
    objMOMEvent.EventNumber = 10002
    objMOMEvent.EventType = 1
      objMOMEvent.Message = "Ping Test to " & strPingDest(1, intCounter) &  "(" & strPingDest(0, intCounter) & ") failed. Please investigate."

    '-- Submit Created Error Event to MOM data stream
    ScriptContext.Submit(objMOMEvent)

    Case Else

    '-- Create information event and submit to MOM data stream for tracking purposes
    Set objMOMEvent = ScriptContext.CreateEvent()
    objMOMEvent.EventSource = "MOM Ping Monitor Tool"
    objMOMEvent.EventNumber = 10001
    objMOMEvent.EventType = 4
    objMOMEvent.Message = "Ping Test to " & strPingDest(1, intCounter) &  "(" & strPingDest(0, intCounter) & ") succeeded. No action necessary."

    '-- Submit Created Error Event to MOM data stream
    ScriptContext.Submit(objMOMEvent)

    End Select
Next 'intCounter

' -- Reset all variables
Set wshShell = Nothing
Set objFileSystem = Nothing
'Set strPingDest = Nothing
Set intCounter = Nothing
Set objLogFile = Nothing
Set fOpenLog = Nothing
Set strLogData = Nothing
Set objMOMEvent = Nothing

'-------------------------------------------------------

Tjah her har du en der kan lave en til MOM, nu ved jeg ikke hvor skarp du er til scripting men den kan forholdsvist nemt laves om til at lade være med at lave en event i MOM datastrømmen...

Håber du ka det til noget... det er forresten en gut på MOMCommunity der har lavet det... kunne godt være smart lige at nævne.. :d

/Leth
Avatar billede samsayit Nybegynder
05. marts 2006 - 18:27 #3
Kryptus, det var nok det nærmeste en løsning jeg kommer, tak.
Avatar billede sth Novice
12. april 2006 - 14:01 #4
Selv om du har fået det svar du ønskede vil jeg da lige fortælle at jeg selv engang brugte en kom. der hed aspping

jeg brugte følgende kode (til asp) men ville nemt kunne laves om til vbs, hvis det er det du ønsker

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.MapPath("ping_db.mdb")
SQLstmt = "SELECT * FROM ping ORDER BY url_tekst ASC"
Conn.Execute (SQLstmt)

Set rs = conn.Execute(SQLstmt)

  DO WHILE NOT rs.EOF
  url_tekst = rs("url_tekst")
    url_adresse = rs("url_adresse")

%>
<%

  Set Pinger = Server.CreateObject("AspPing.Conn")
  Pinger.RemoteHost = url_adresse
  Pinger.PingCount = 1
  resultat=Pinger.Ping
  Set Pinger = nothing

'Response.Write resultat
'Response.Write "Antal: &nbsp;"&Session("antal")
'Response.Write "<BR>"

Response.Write "<TABLE>"

if Left(resultat, 3) = "Bad" then

%>
<TABLE>
<TR>
    <TD><width="50" valign="top" align="right" height="25"  ><%=url_tekst%> er:</TD>
    <TD><width="50" valign="top" align="right" height="25"  ><FONT SIZE="" COLOR="#FF0000">OFFLINE</FONT></TD>
</TR>
</TABLE>

<%
Session("status")="OFFLINE"
else
%>

<TR>
    <TD><width="50" valign="top" align="right" height="25"  ><%=url_tekst%> er:</TD>
    <TD><width="50" valign="top" align="right" height="25"  ><FONT SIZE="" COLOR="#00FF00">ONLINE</FONT></TD>
</TR>
</TABLE>

<%
Session("status")="ONLINE"
Response.Write "<BR>"

end if

    rs.MoveNext
  LOOP
  RS.Close
conn.Close
Set conn = nothing
Set SQLstmt = nothing