Avatar billede mortensorensen Nybegynder
01. maj 2001 - 15:16 Der er 8 kommentarer

SQL streng..

Hej.. jeg har en database med nogle kunder, hvor der f.eks. er en række ved navn \'kunder\' og en anden række ved navn \'beskrivelse\'...

Så skal jeg bruge 5 beskrivelser, men der ligger måske 1000 records i databasen.. så det skal være sån at

Beskrivelse1 = Et bestemt row
Beskrivelse2 = et andet row
Beskrivelse3 = andet row igen
Beskrivelse4 = andet row igen igen
Beskrivelse5 = andet row igen igen igen

Hvordan får jeg lavet det?
Håber i forstår mig :-)
Avatar billede sone Nybegynder
01. maj 2001 - 15:37 #1
Jeg er ikke sikker på hvad du efterlyser, men sådan udvælger du flere rækker ud fra flere værdier:

SQL=\"SELECT * FROM tabel WHERE beskrivelse=\'x\' OR beskrivelse=\'y\'\"
Avatar billede mortensorensen Nybegynder
01. maj 2001 - 15:51 #2
Ved ik helt om det der virker, for jeg har ikke lige mulighed for at teste det lige nu, men jeg mener at jeg kunne bruge

SELECT kunde, beskrivelse FROM tabel WHERE kunde=\'kundenavn\'

og så bruge

Beskrivelse1 = RS(\"beskrivelse\")

og så køre den sådan hele vejen ned, men det er jo ikke ligefrem smart!
Avatar billede sone Nybegynder
01. maj 2001 - 15:52 #3
Er rækkefølgen af dine beskrivelser vigtig?
Avatar billede mortensorensen Nybegynder
01. maj 2001 - 15:56 #4
altså hvad mener du? altså jeg skal bare bruge 5 beskrivelser, og det skal være ud fra hvilket kundenavn jeg vælger..?
Avatar billede sone Nybegynder
01. maj 2001 - 16:19 #5
Jeps. Hvis du bruger:

SQL=\"SELECT * FROM tabel WHERE kunde=\'a\' OR kunde=\'b\' OR kunde=\'c\'\"

så bælger du 3 kunder, og du kan sætte flere OR-led på, såkommer op på 5.
Så er der 5 rækker i dit ResultSet.
Avatar billede mortensorensen Nybegynder
01. maj 2001 - 19:53 #6
Okay tak, du skal nok få dine point.. MEN hvis nu at jeg smider 2 ens WHERE ting ind i den .. altså f.eks.

WHERE kunde=\'a\' OR kunde=\'b\' OR kunde=\'a\'

så får jeg jo BOF eller EOF... er der en måde at undgå dette på?
Avatar billede mascot Nybegynder
01. maj 2001 - 21:50 #7
skal det ikke bare være sådan at du linker til noget beskrivelse ved f.eks. at skrive i linket:
test.asp?id=4
så den finder række 4 i den der tabel er det det du vil have eller hvad ??
Avatar billede sone Nybegynder
02. maj 2001 - 13:22 #8
Det burde du ikke få...
Men hvorfor har du også 2 ens ?