Avatar billede k75 Nybegynder
02. marts 2006 - 12:48 Der er 7 kommentarer

Inspiron: Rette data på defekt harddisk?

Jeg har egentlig to spørgsmål:

SPM 1: KAN JEG REDDE DATA PÅ EN DEFEKT HARDDISK?

Harddisken på min Dell Inspiron 8600 er desværre stået af. Når jeg starter computeren, skriver den følgende:

Primary hard disk drive 0 not found

No boot device available -
No bootable devices--strike F1 to retry boot, F2 for setup utility

Jeg har kontaktet Dell, men garantien er naturligvis udløbet. De foreslot dog, at jeg resettede bios/setup (ALT+F) og prøvede at tage harddisken ud og isætte den igen. Det virker desværre ikke.

Problemet er ikke så meget harddisken, men selvfølgelig de data der ligger på den. Er der nogen der ved, om jeg på NOGEN måde kan få data ud fra harddisken?

SPM 2: UDSKIFTNING AF HARDDISK

Jeg kan vel bare købe en ny 2,5" harddisk og sætte i maskinen, ikke sandt? Og så bare installere XP på ny?

På forhånd tak!
Avatar billede k75 Nybegynder
02. marts 2006 - 12:51 #1
Åhh jo. Har forresten læst om et lignende eksempel: http://www.eksperten.dk/spm/511518

Men svarene heri virker ikke for mig, hvorfor jeg er nærmest HELT sikker på, at harddisken virkelig er stået af. Min har i øvrigt også "klikket" flere gange med måneders mellemrum...
Avatar billede boxer Nybegynder
02. marts 2006 - 12:54 #2
Avatar billede boxer Nybegynder
02. marts 2006 - 12:56 #3
Du skal selvfølgelig sætte harddisken i en anden maskine som hd nr 2 for at redde data. Du må IKKE forsøge at installere noget på disken.

En anden mulighed er at sende disken ind til at recoveryfirma:
http://www.ibas.dk/datarekonstruktion
De er ikke helt billige.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. marts 2006 - 13:12 #4
Du kan være heldig, og det kun er bootsektoren der er rod i, og så kan du starte den op på en XP CD, og gå ind i konsollen og fyre kommandoen FIXBOOT af sted. Den vil genskrive bootsektoren, og er problemet kun relateret til denne, så vil den starte normalt igen.
Der er ikke noget forgjort ved at prøve dette.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. marts 2006 - 13:14 #5
Du kan læse om fixboot her, og om hvordan du kommer ind i konsollen: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bda%3B314058
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. marts 2006 - 15:03 #6
Er du kommet videre ?
Avatar billede k75 Nybegynder
03. marts 2006 - 15:23 #7
Lidt! Jeg kan ikke få noget af ovenstående til at virke, desværre. Eller jeg har i hvert fald ikke fået liv i harddisken endnu. Men nu prøver jeg at indsætte harddisken i en "ramme" så den kan tilsluttes via USB på en anden pc - forhåbentlig i løbet af weekenden.

Har i dag forsøgt at indsætte disken som sekundær disk i en stationær, men stikket kunne ikke komme på, da der er en "afskærmning" i metal som er i vejen på harddisken.

Har i øvrigt bestilt en ny harddisk.