Avatar billede kraghjensen Nybegynder
01. marts 2006 - 21:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

For mange brugere om en side/database

Jeg har lavet denne side der kalder 2 databaser - 1. db henter oplysninger fra en SQL-DB hvor centrale lokale bookinger indtastes, 2. db hvor brugeren selv kan booke et lokale som ikke er booket i 1. db.
nederst bliver funktionen kaldt og generer et uge skema der viser de forskellige bookinger.
Det virker fint, når kun jeg benytter siden, men i dag skulle brugere (ca. 25) prøver systemet også fejlede siden.

Mit spørgsmål er: Kan der være for mange brugere på samtidigt? - Hvis ja, hvad kan jeg gøre for at undgå det for alle 25 skulle gerne være på samtidigt.

<%
If request("ugenr") = "" Then
response.write "<font face='verdana' size='2'>Husk at ugenr skal indtastes på følgende måde:<br><strong>UUÅÅ</strong> <br><br>f.eks 0206 for uge 02 i 2006</font>"
else

'åbner db til SQL-server hvor de centrale oplysninger indtastes
set conn = server.createObject("ADODB.Connection")
conn.open "PROVIDER=SQLOLEDB;DATA SOURCE=(local);DATABASE=skema;USER ID=sa;PASSWORD=xxxxxx"

'åbner db til MS access, hvor de bookinger lærerne selv laver
set conn_access = server.createObject("ADODB.Connection")
Conn_access.Connectionstring="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\xxyy\xxyy\asp\Vis_skema\bookinglokale-booking.mdb"

conn_access.open

lokale = request("lokale")
ugeaar = request("ugenr")

Function Find_Lektion (lektion,dag,lokale,ugenr)

Query = "Select * from laererskema Where laererskema.ugeaar = '" & ugeaar & "' and lektion = '" & lektion & "' and dag = '" & dag & "' and lokale = '" & lokale & "'"

  Set rs = Conn.Execute(Query)

Do While Not rs.EOF
  NoResults = False
fag = rs("fag")
initialer = rs("initialer")
aktivitet = rs("aktivitet")

  rs.MoveNext
Loop

Query_access = "Select * from booking_lokaler Where ugeaar = '" & ugeaar & "' and lektion = '" & lektion & "' and dag = '" & dag & "' and lokale = '" & lokale & "'"

Set rs_access = Conn_access.Execute(Query_access)

Do While Not rs_access.EOF

    id_access = rs_access("id")
    initialer_access = rs_access("initialer")
    rs_access.MoveNext

Loop

'finder antal poster i sql
q_antal_sql = "Select count(*) as antal_sql from laererskema Where laererskema.ugeaar = '" & ugeaar & "' and lektion = '" & lektion & "' and dag = '" & dag & "' and lokale = '" & lokale & "'"

set rs_antal= conn.execute(q_antal_sql)

'finder antal poster i access

q_antal = "Select count(*) as antal from booking_lokaler Where ugeaar = '" & ugeaar & "' and lektion = '" & lektion & "' and dag = '" & dag & "' and lokale = '" & lokale & "'"

set rs= conn_access.execute(q_antal)

'viser posterne
if initialer <> "" then
    response.write "<a target='oplysninger' href='vis_oplysninger.asp?hold=" & aktivitet & "&fag=" & fag & "'>" & initialer & "" &  "</a>"

elseif initialer_access <> "" then
    response.write "<a href='booking/confirm.asp?id=" & id_access & "'>" & initialer_access & "@" &  "</a>"

else

        if rs_antal("antal_sql") = "0" then

response.write "<a href='booking/reserver_lokale.asp?lektion=" & lektion & "&dag=" & dag & "&ugeaar=" & ugeaar &  "&lokale=" & lokale & "'>" & "#" & "</a>"

            elseif rs("antal") = "0" then
            response.write "#"
        end if

End function

%>
<html>

<body topmargin="0" leftmargin="0" rightmargin="0" bottommargin="0">

<table border="1"  cellspacing="0" cellpadding="0" style="border-collapse: collapse">
    <tr>
        <td width="35" align="center">&nbsp;</td>
        <td width="35" align="center"><b><font face="Verdana" size="1">MAN</font></b></td>
        <td width="35" align="center"><b><font face="Verdana" size="1">TIR</font></b></td>
        <td width="35" align="center"><b><font face="Verdana" size="1">ONS</font></b></td>
        <td width="35" align="center"><b><font face="Verdana" size="1">TOR</font></b></td>
        <td width="35" align="center"><b><font face="Verdana" size="1">FRE</font></b></td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="35" align="center"><font face="Verdana" size="1"><b>L 1</b></font></td>
        <td width="50" height="10" align="center" valign="top">
        <%

        Find_lektion 1,"MAN",lokale,ugenr

%>
</td>
        <td width="50" height="10" valign="top" vlign="center" align="center">
        <%

        Find_lektion 1,"TIR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" height="10" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 1,"ONS",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" height="10" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 1,"TOR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" height="10" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 1,"FRE",lokale,ugenr

%>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="35" align="center"><font face="Verdana" size="1"><b>L 2</b></font></td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 2,"MAN",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 2,"TIR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 2,"ONS",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 2,"TOR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 2,"FRE",lokale,ugenr

%>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="35" align="center"><font face="Verdana" size="1"><b>L 3</b></font></td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 3,"MAN",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 3,"TIR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 3,"ONS",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 3,"TOR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 3,"FRE",lokale,ugenr

%>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="35" align="center"><font face="Verdana" size="1"><b>L 4</b></font></td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 4,"MAN",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 4,"TIR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 4,"ONS",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 4,"TOR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 4,"FRE",lokale,ugenr

%>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="35" align="center"><font face="Verdana" size="1"><b>L 5</b></font></td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 5,"MAN",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 5,"TIR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 5,"ONS",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 5,"TOR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 5,"FRE",lokale,ugenr

%>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="35" align="center"><font face="Verdana" size="1"><b>L 6</b></font></td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 6,"MAN",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 6,"TIR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 6,"ONS",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 6,"TOR",lokale,ugenr

%>
        </td>
        <td width="50" valign="top" align="center">
        <%

        Find_lektion 6,"FRE",lokale,ugenr

%>
        </td>
    </tr>
</table>
<%
end if
%>

</body>

</html>
Avatar billede luzk Nybegynder
07. marts 2006 - 14:19 #1
Ja der er et maximum på hvor mange brugere der kan være på en Access DB - jeg mener tallet er 10, men det kan godt være 25.

MSSQL har ikke samme begrænsning, så du kan med fordel smide dine Access data over i din MSSQL DB. Du har mulighed for at sætte et maximum på MSSQL databasen, men typisk er unlimited sat.

/Luzk
Avatar billede kraghjensen Nybegynder
08. marts 2006 - 22:26 #2
tak for svaret.
Avatar billede luzk Nybegynder
09. marts 2006 - 10:58 #3
Og tak for point :-)

/Luzk