Avatar billede shamrock Nybegynder
01. marts 2006 - 11:42 Der er 13 kommentarer

Login til phpMyAdmin fejler

Når jeg forsøger at logge ind på phpmyadmin fejler den.

Jeg forsøger at logge på som "root" med "testtest" som password.

Den laver så en underlig ting den siger:

-----
Fejl
#1045 - Access denied for user 'pma'@'localhost' (using password: YES)
-----

Hvad gør jeg nu, og hvordan får jeg den til at fatte at det er root der prøver at logge på?

PS har sat $cfg['Servers'][$i]['auth_type'] til "cookie" hvis dette betyder noget?

Tak for hjælpen
Avatar billede shamrock Nybegynder
01. marts 2006 - 11:43 #1
Jeg har desuden sat passwordet korrekt både i phpmyadmin og på mysql-serveren, så det er ikke fejlen....
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 13:32 #2
Eksempel :din PHPMyAdmin skal ligge i den mappe du har dine doc f. eks c:\Apache\htdocs - i din  config.inc.php skal du have følgende:

$cfg['PmaAbsoluteUri'] = (!empty($HTTPS) ? 'https' : 'http') . '://' . $_SERVER['SERVER_NAME'] . (!empty($_SERVER['SERVER_PORT']) ? ':' . $_SERVER['SERVER_PORT'] : '') . substr($_SERVER['SCRIPT_NAME'], 0, strrpos($_SERVER['SCRIPT_NAME'], '/')+1);
$cfg['PmaAbsoluteUri_DisableWarning'] = TRUE;
$cfg['PmaNoRelation_DisableWarning']  = FALSE;
$cfg['Servers'][$i]['host']          = 'localhost'; // MySQL hostname or IP address
$cfg['Servers'][$i]['port']          = '';          // MySQL port - leave blank for default port
$cfg['Servers'][$i]['socket']        = '';          // Path to the socket - leave blank for default socket
$cfg['Servers'][$i]['connect_type']  = 'tcp';      // How to connect to MySQL server ('tcp' or 'socket')
$cfg['Servers'][$i]['compress']      = FALSE;      // Use compressed protocol for the MySQL connection
                                                    // (requires PHP >= 4.3.0)
$cfg['Servers'][$i]['controluser']  = '';          // MySQL control user settings
                                                    // (this user must have read-only
$cfg['Servers'][$i]['controlpass']  = '';          // access to the "mysql/user"
                                                    // and "mysql/db" tables).
                                                    // The controluser is also
                                                    // used for all relational
                                                    // features (pmadb)
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']    = 'http';    // Authentication method (config, http or cookie based)?
$cfg['Servers'][$i]['user']          = 'root';      // MySQL user
$cfg['Servers'][$i]['password']      = '';          // MySQL password (only needed
                                                    // with 'config' auth_type)
$cfg['Servers'][$i]['only_db']      = '';          // If set to a db-name, only
                                                    // this db is displayed in left frame
                                                    // It may also be an array of db-names, where sorting order is relevant.

Husk at genstart efter ændringer:

Du starter din browser og skriver : http://localhost/sti til din PhpMyAdmin/index.php og logger på med 'root' og ingen 'password' -

Derfetere kan du under punktet 'privilegier sætte password på 'root' og oprette nye bruger m.m.
Avatar billede shamrock Nybegynder
01. marts 2006 - 13:53 #3
Hmm har lige et par spøgsmål til dette:

Skal jeg logge på uden password? Hvis jeg nu har sat passwordet til "mikkel" kan jeg så ikke bare skrive "mikkel" i min config.inc.php??

Hvad er det jeg skal genstarte?

Skal det være "http" i auth_type? Er det ikke underordnet?

Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 14:07 #4
Nu skal vi lige have gang i 'systemet' - så kan vi lave om senere -

[quote]...Skal jeg logge på uden password? Hvis jeg nu har sat passwordet til "mikkel" kan jeg så ikke bare skrive "mikkel" i min config.inc.php??

Sv: du må ikke sætte 'password' i config.inc.php

[quote]...Hvad er det jeg skal genstarte?

Sv:...Jeg kender jo ikke helt din opstilling - da jeg ikke ved om du har du startet mysql (har du 'trafiklyset' ved uret og lyser det grønt ?

kan jeg så ikke bare skrive "mikkel" i min config.inc.php??

Sv:... du må ikke sætte 'password' i config.inc.php

[quote]...Skal det være "http" i auth_type? Er det ikke underordnet?

Sv:... Ja som min opstilling viser

..................................

Prøv lige at ændre i din config.inc.php som jeg skrev og vend så tilbage med svar om det virker !!!!
Avatar billede shamrock Nybegynder
01. marts 2006 - 14:12 #5
Ok jeg vender lige tilbage går straks igang...

Jeg har ikke noget trafiklys nogen steder. Men hvis det er MySQL serveren der skal genstartes kan jeg vil bare gøre det under "services" ;-)
Avatar billede shamrock Nybegynder
01. marts 2006 - 14:19 #6
Nu logger jeg på http://localhost/admin/index.php og siden er helt hvid...

Hmm.. Måske jeg skal genstarte computeren..
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 14:48 #7
Bliver nok nød til at vide hvordan du har installeret:

Virker di PHP ?  http://localhost/phpinfo.php
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 14:50 #8
Måske mangler du filen phpinfo.php

den skal indeholde .

<?php

phpinfo();

?>

og den skal ligge i din doc mappe
Avatar billede shamrock Nybegynder
01. marts 2006 - 14:53 #9
den virker ser det ud til..

Noget specielt jeg skal kigge efteR?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 16:09 #10
(det er PHP der virker ?)
Nej det er der ikke - du kan bl. a. i listen >PHP Version 4.3.8 se hvordan serveren er configureret f. eks har jeg min doc_root c:\www - og min extension_dir    C:\apache\php o.s.v.

Men du kan stadig ikke starte dit phpMySqlAdmin ? er det rigtigt.

Hvilken mappe har du lagt det i f. eks. min ligger i doc_root c:\www

Hvor ligger dit Mysql ? min ligger i c:\mysql

i C:\Windows ligger der en fil der hedder my.ini - åbn den i din teksteditor

den skal se nogenlunde sådan ud alt efter version mysql - læg mærke til at dir hvor din mysql ligger er rigtigt (basedir=C:/mysql og datadir=C:/mysql/data)
men det vigtigste er at de 2 sidste linier er som her - hvis ikke ret dem og gem den - læg mærke til at den kommer til at hedde my.ini og ikke my.ini.txt
.....................................

#This File was made using the WinMySQLAdmin 1.4 Tool

#Uncomment or Add only the keys that you know how works.
#Read the MySQL Manual for instructions

[mysqld]
basedir=C:/mysql
#bind-address=87.49.93.39
datadir=C:/mysql/data
language=C:/mysql/share/danish
#slow query log#=
#tmpdir#=
#port=3306
#set-variable=key_buffer=16M
[WinMySQLadmin]
Server=C:/mysql/bin/mysqld-nt.exe
user=root
password=
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 10:24 #11
Hvordan går det med projectet ???
Avatar billede shamrock Nybegynder
03. marts 2006 - 11:11 #12
De går slet ikke.. Det virker lidt todet synes jeg.

Den fil der hedder my.ini der ligger under windows mappen peger på H:/www/mysql og der bør den ikke pege.

Da jeg i sin tid installeret apacheserveren var der automatisk en masse mysql mapper men fik det aldrig til at virke. Så nu har jeg installeret Mysql 5.0 ved siden af. Men pga det fejlede nogle gange har jeg mysql mapper liggende overalt efterhånden :(

Jeg ved slet ikke hvor jeg skal kigge mere. Det eneste jeg ved er at MySQL virker da jeg har etableret forbindelse via PHP.

Hvad skal jeg dog gøre, skal jeg slette nogle mapper?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 15:57 #13
Find de mapper hvor mysqladmin (PHPMySqlAdmin) er og slet den/dem -
MySql skal du slette i kontrolpaneletsi Tilføj eller fjern Programmer

Så du kun har din Apache og PHP installeret

Eller skal du slette det hele og så installerer en færdig pakke som gør det hele for dig - Gør du det skal du slette Apache i tilføj/fjern Programmer - PHPmappen kan du bere slette almindelig -

Der er en færdig pakke der hedder Wampserver - den kan du hente her :
http://www.wampserver.com/