Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2006 - 17:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Access vs Mysql ?

Hej eksperter :P

Jeg sidder og skal til at programmere et større site, og indtil nu har jeg kodet ASP og Access databaser. Men tror i at det vil blive et problem, hvis der kommer mange forum indlæg, tråde og brugere ?.. Altså med access?
Og hvad skal jeg lave om i min kode for at bruge Mysql database?.. skal jeg kun ændre forbindelses delen?

Og hvad vil der kunne ske ved at bruge access database til et stort site?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2006 - 18:32 #1
Access kan klare en del men MySQL kan klare mere.

Men praecist hvor meget vil kraeve en load simulation med din applikation
at finde ud af.

Men vi kan jo ogsaa vende det om: er der nogen grund til ikke at vaalge MySQL ?

Hvis du skriver nydeligt standard SQL saa boer du kun aendre connection string.

Hvis alle dine SQL saetninger er fulde af VBA funktioner, saa skal det hele
skrives om.

Saa hvor meget der skal laves om afhaenger af din kode.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2006 - 21:43 #2
Access kan vist kun klare omkring 6-20 samtidige brugere/forespørgsler. Jeg mener at M$ har skrevet det på deres website.
Men omskrivningen fra Access til MySQL er altså ikke helt let... MySQL er helt klart værd at give sig i kast med, men det er også en del mere kompliceret. Men hvis man bruger phpMyAdmin (grafisk brugerflade), er det helt klart en del nemmere.
Brug evt. programmet "Access2MySQL" til at konvertere. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2006 - 14:23 #3
hmm tjaa okay =\... 20 er ikke meget!

hvad er VBA funktioner?
og hvad skal der laves om hvis man fx bare skal have vist nogle records? her er den kode jeg ville have brugt til min access database:

<%
' Databaseforbindelse:
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("db1.mdb")
Conn.Open DSN

' SQL forespørgsel
strSQL = "Select * from info"
' Udfør forespørgsel
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

  ' Udskriv værdien af kolonnen Navn, Hjemmeside, tlf
  Response.Write  rs("ID") & " " & "<b>" & rs("Navn") & "<br>" & "</b>" & " " & rs("Hjemmeside") & "<br>" & rs("Tlf") & "<br>" & "<br>"

  ' Gå til næste Record i rs
  rs.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet
Loop While Not rs.EOF

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

er det helt hen i skoven hvis det var en MySQLdatabase, altså hvis man lige ændrede starten ??
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2006 - 15:28 #4
20 samtidige database brugere kan godt vaere flere end 20 samtidige web brugere

----

VBA funktioner er alle de mange funktioner man kan bruge i Access

----

den kode tror jeg virker med MySQL ved bare at fixe connection string
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2006 - 17:39 #5
"VBA funktioner er alle de mange funktioner man kan bruge i Access"

Som hvad fx ?.. og hvordan ser connection string ud ?.. og bruger man et program til at arbejde med databasen, som Microsoft Access programmet?..

Hm. så bliver jeg nød til at lave det om til en mysql database, fordi at hele mit site kommer næsten til at afhænge af at en brugerne henter data fra databasen!.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2006 - 17:53 #6
http://www.connectionstrings.com/

    *  MyODBC 2.50 Local database:
      "Driver={mySQL};Server=localhost;Option=16834;Database=mydatabase;"

    *  MyODBC 2.50 Remote database:
      "Driver={mySQL};Server=data.domain.com;Port=3306;Option=131072;Stmt=;Database=my-database;Uid=username;Pwd=password;"

    *  MyODBC 3.51 Local database:
      "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=localhost;DATABASE=myDatabase;USER=myUsername;PASSWORD=myPassword;OPTION=3;"

    *  MyODBC 3.51 Remote database:
      "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=data.domain.com;PORT=3306;DATABASE=myDatabase; USER=myUsername;PASSWORD=myPassword;OPTION=3;"
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2006 - 17:58 #7
Mange bruger PHPMyAdmin
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2006 - 18:24 #8
len, mid, cint, datepart etc.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2006 - 23:03 #9
OK ?