Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2006 - 12:34 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

en saglig vurdering af min side søges.

Hejsa

Jeg har lavet en hjemmeside som har URL´en http://www.fdfvodskov.dk

Siden er lige nu lavet til IE med en skærmopløsning på minimum 1280*1024

- så dette problem med kompatibiliteten er jeg bekendt med og det arbejder jeg så også på...

Men hvad synes du ellers om designet? Er det funktionelt? Er det overskueligt at finde rundt, og evt. finde det man søger - i søgemaskinerne med videre...

Du er i øvrigt velkommen til at tilmelde dig login-området på siden, sådan at hele siden kan vurderes...

Mvh.

Dan
Avatar billede trekkies Juniormester
27. februar 2006 - 12:46 #1
Jeg kan ikke lide designet, det er forvirende og logoet ligner noget tilbage i 80'erne.

Designet er ikke til at finde rundt i, jeg kan scrolle til højre og ned ad, uden at der er noget.

Hvad er meningen med "Funk" logoet nederest?

Jeg bruger Firefox, og den bliver ved med at hente ting, kører i 2 minut nu.

Billederne på forsiden bliver ikke vist i Firefox, men bliver vist i IE, det ser ikke pænt ud at billederne har den effekt.

Sitet ligner noget som min lillesøster har lavet, hun er kun 9 år.

Håber ikke at du er sur, men ville lige sige hvad jeg ser.
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. februar 2006 - 12:50 #2
Noget af det værste jeg har set i lang tid. Havde lige skrevet en længere forklaring til dig da din side fik min browser til at gå ned...
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. februar 2006 - 12:55 #3
Jeg sad faktisk og læste den her http://www.webmasterworld.com/forum36/1291-1-10.htm
Din side opfylder uhyggeligt mange af de punkter om ringe webdesign.

Skal se om jeg kan nævne et par stykker..
> Frames  (ikke godt for søgemaskinenerne)
> Tables til layout
> "Velkommen..." i title
  Så du regner med at folk søger på "Velkommen" i Google når de vil finde din side?!
> GIF-animationer
> Tunge fotos ikke optimeret til web-visning
> No-right-click script
> Skift af cursor
> "Denne side er optimeret til x*x"
> "Denne side er optimeret til *min yndlingsbrowser*"

Generelt kan man sige at du sætter mange forhindringer op for at folk kan nå frem til indholdet på siden.
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. februar 2006 - 12:56 #4
>søgemaskinenerne< Heh lidt forkert stavet, men I forstår betydningen :)
Avatar billede overchord Nybegynder
27. februar 2006 - 12:58 #5
Jeg ved ikke hvorfor siden er lavet til 1280*1024, den skaleres nogenlunde til 1024*768, men at designe den mod saa hoej en oploesning er bestemt ikke standard.
Jeg har browset siden i 1024*768, og kommentarerne tager saa udgangspunkt i det.

Jeg ved ikke om det bare er min forbindelse, men siden virker meget tung at loade - der er  lang ventetid mellem siderne. Nogle gange fejler menuen til venstre hos mig.

Rent designmaessigt virker struktureringen ok. Links-sektionen virker lidt som overkill efter min mening. Jeg kan se det nyttige i de interne fdf links og kategorisering, men at have saa mange eksterne links virker lidt ekstremt.

Der er lidt variation mellem font-stoerrelser paa forskellige sider, det lader til at afhaenge af forskellige kategorier i CMS-systemet.

Rent opsaetningsmaessigt er det svaert at vudere om det er fordi siden er lavet til et saa hoej oplesning, men i lavere oploeninger virker f.eks forsiden meget klemt.

Laesbarheden er god, men det er opnaaet ved ofring af farver. Siderne kommer til at virke relativt sort/hvide i de fleste tilfaelde, men det kan selvf. ogsaa vaere ok.

Grafikken i header og footer sektionerne kunne maaske godt laves lidt bedre ved at arbejde lidt mere med teksten samt evt inkludere fdf logo etc.

Du har helt klart meget indhold, og det hjaelper til at give siden en god fornemmelse af "community", men der er en del ting der kunne strammes lidt op paa efter min mening.
Anyway, haaber ikke du tager kritikken alt for tungt, det er ikke ment som saadan, men har forsoegt at fokusere paa de omraader der kunne forbedres.
Avatar billede cob Nybegynder
27. februar 2006 - 12:59 #6
"FDF Vodskovs Homepage is a Danish website written in Danish!
Click here to enter the site!!!"
Øh.... hvorfor nu det!!!?

Bryder mig egentlig heller ikke om at nogle skal bestemme hvilken størrelse min browser skal køre i ved at resize den....
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2006 - 13:00 #7
OK!

Som sagt så er sitet bygget til IE og IKKE FIREFOX!!!

- og jeg arbejder på at lave den kompatibel til begge to, men det er altså lettere sagt end gjort...

FUNK er en ungdomsportal, som der linkes til... den portal behøver jeg ikke nogle sure opstød omkring... dem har jeg rigeligt af i forvejen...

- jeg kunne godt tænke mig at du, som jeg også skriver om i mit første indlæg, tog stilling omkring funktionerne... og disse opleves bedst hvis man er logget ind - simpelthen fordi så er der flest af dem...

\Dan
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. februar 2006 - 13:00 #8
Fortsættelse...

> IE-specifikke tags, feks scroll-bar-color.
> Pop-ups
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. februar 2006 - 13:03 #9
>>Som sagt så er sitet bygget til IE og IKKE FIREFOX!!!<<

Jamen det er jo også et stort kritikpunkt.
Man skal ikke bygge til en browser, man skal bygge til alle browsere.

Du kan jo, som du nu oplever, ikke bestemme hvilken browser de besøgende på din side bruger.
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. februar 2006 - 13:04 #10
..ligesom du heller ikke kan styre hvilken opløsning dine brugere kører i.
Avatar billede califfo Nybegynder
27. februar 2006 - 13:14 #11
Når du laver et design, skal man stille sig selv et meget vigtigt spørgsmål: "Hvem skal siden henvende sig til?". Når det er besvaret kan man så lave et funky/stilet/roligt/vildt design alt efter behov.

Det er altså rigtigt hvad de foregående skriver. Der er for mange kritikpunkter som for manges vedkommende vil føre til irritation og gør at man ikke har lyst til at fortsætte på sitet.

F.eks skriger jeg næsten når en side ændrer størrelsen på min browser.
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. februar 2006 - 13:15 #12
Nå, så lad os se på designet :)

Generelt synes jeg der mangler noget margen på din tekst. Den står helt op af rammerne.

Man siger normalt at de mindste afstand er mellem bogstaver, næstmindste imellem ord, så imellem linierne, imellem spalterne, og til sidst den ydre margen på teksten.
- Din linieafstand er større end den ydremargen.
Avatar billede califfo Nybegynder
27. februar 2006 - 13:15 #13
Når man laver en hjemmeside "for" andre, bør man gøre den så brugervenlig som muligt.
Avatar billede califfo Nybegynder
27. februar 2006 - 13:16 #14
>> doggy82, 27/02-2006 13:15:33

MEGET enig.
Avatar billede califfo Nybegynder
27. februar 2006 - 13:22 #15
...Og til designet.

Bevægende billeder? - Fyha.
Baggrundsbilledet og farvevalg er ikke tiltrækkende. En baggrund bør skabe dybde og/eller fokus på indholdet. Hvis du vil bruge et billede, så gør det som en introduktion til det dit emne handler om. Brug evt. et billede der "fortæller" noget og "sug" så nogle farver ud med photoshop, som du kan bruge som farver til resten af sitet. Det giver en rigtig fed effekt. Jeg har selv lavet en side til en veninde, hvor jeg har gjort brug af ovenstående teknik, men ved ikke om jeg kan tillade mig at linke til den her.
Avatar billede califfo Nybegynder
27. februar 2006 - 13:27 #16
Når jeg ser på dit blinkende billede på forsiden, er der faktisk nogle meget gode billeder imellem, men den der effekt du bruger rundt om, er meget irreterende. Tag evt. nogle af billederne og sæt dem sammen på en fed måde i Photoshop.
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. februar 2006 - 13:30 #17
>>mandag den 27. februar 2006 kl. 13:24. <<

Tak, så slipper jeg for at kigge ned i hjørnet af min skærm når jeg skal se hvad klokken er ;D

Endnu en ting som blot fylder i koden, uden at det har nogen egentlig funktion.
Avatar billede califfo Nybegynder
27. februar 2006 - 13:32 #18
Jeg har lige læst reglerne fo brug af eksperten og jeg fortolker det som om at jeg godt på må linke til den side jeg omtaler hvis den er relevant til spørgsmålet, hvilket jeg mener den er. Jeg vil meget gerne høre fra en admin hvis jeg tager fejl i denne fortolkning.

Tekniken jeg har brugt til farvevalg kan ses på http://www.trinesandoe.dk. Læg mærke til hele siden er bygget op om de farver der ses i billedet foroven.
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. februar 2006 - 13:38 #19
Nå men du må hellere få lidt tips som du kan bruge til at komme videre her fra.

Din indgangsside laver en redirect til mappen "FDF".
Hvorfor?! Det er mega irriterende at man ikke kan bruge Back-knappen i sin browser.

Ang. SEO så er der også stor mangel på meta-tags.
Brug denne side http://www.metamaten.dk/ til at få lavet noge gode nogle.

Og så drop alt den kode som der ikke er brug for - især no-right-click og den hurtige redirect.
Hvorfor skal siden forhindre os i at bruge funktionerne i vores browser?
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. februar 2006 - 13:39 #20
califfo> Jo da, det er jeg ret sikkert på du gerne må :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. februar 2006 - 13:42 #21
Og drop ændring af browser størrelsen.
Kan ikke lige se pointen med det.
Avatar billede califfo Nybegynder
27. februar 2006 - 15:15 #22
Et godt råd er også, såvidt det er muligt, at undgå at skulle scrolle siden til siderne (højre-venstre) for at kunne se det hele, så siden skal helst laves så den kan ses i en 1024*768-opløsning på skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2006 - 02:03 #23
Tak for de gode råd til jer alle! Jeg er ikke helt enig i alle jeres holdninger, men det er vel heller ikke noget krav... og allerede lige nu har jeg rettet op på nogle af jeres kritikpunkter...

- MANGE TAK!

\Dan